Saradnja je jedna od onih “očiglednih” stvari u kojima bi liderski timovi trebalo da budu dobri. Na žalost, mnogima je teško da ostvare optimalnu ravnotežu između nezavisnog rada i funkcionisanja kroz saradnju. Neki timovi saradnju vide kao nešto što se isprečilo na putu izvršavanja zadataka dok drugi imaju potrbu da sarađuju i postaraju se da svako dobije svoju priliku. Kako izuzetni liderski timovi vide saradnju? Oni sarađuju kada je to potrebno a kada nije onda ne!

Poteškoće u saradnji

Postoji veliki broj faktora koji doprinose tome da neki liderski timovi imaju poteškoća u ostvarivanju saradnje. Jedan je autonomija – često opisana kao osećaj da imate izbora da po svojoj volji odredite kako ćete obavljati svoj posao iz dana u dan. Rukovodioci nisu ništa drugačiji od večine zaposlenih koji cene autonomiju. Na svu sreću, kao što je utvrđeno u novijoj organizacionoj studiji kompanije Slack, autonomija može da pokreće efektivnu saradnju budući da obično donosi nove ideje koje često zahtevaju informacije, debatu i eksperimente sa drugima. Brzina i kompleksnost današnjeg poslovnog okruženja takođe mogu da potkopaju saradnju liderskog tima jer je često efikasnije da se “ide napred i izvršava” nego da se vreme troši na deljenje informacija, diskutuju različite tačke gledišta i postižu dogovori oko plana aktivnosti. Još jedan od faktora koji otežava saradnji liderskog tima jesu neispravne pretpostavke od kojih polaze neki od članova u timu. Primera radi, neki veruju da saradnja  podrazumeva da svako mora da ima reč po svakom pitanju, ili da tim mora da postigne saglasnost po svakoj tački.

Efektivna saradnja

Studija Stenford Univerziteta pokazala je da ljudi koji sarađuju ostanu 64% duže u određenom zadatku nego oni koji na istoj stvari rade individualno. Takođe je primećen veći stepen angažovanja i uspeha a niži nivoi zamaranja. Kreiranje okruženja koje podstiče sve da rade zajedno može biti od velikog uticaja na učinak liderskog tima. Pronalaženje prave ravnoteže između samostalnog rada i saradnje će biti od pomoći da svako od članova tima doprinese svojim jakim stranama i da se tim održi efikasnim i angažovanim.

Da bi se nadvisili osnovni principi dobre saradnje – radoznalost, slušanje, deljenje informacija, razmena ideja – i zaista optimizovao način saradnje liderskog tima, članovima je potrebno da posvete dovoljno vremena da definišu svrhu, slože se oko toga kako će integrisati i sprovedu primenu principa saradnje.

Složite se oko toga koji deo posla zahteva saradnju

Nema sumnje da su liderski timovi nosioci misije i strategije jedne organizacije, kao i da je važno da jedni druge informišu, daju svoje mišljenje i prate napredak. Ipak, ova uloga sama po sebi ne daje adekvatne smernice kako bi tim trebalo da se ponaša i funkcioniše kao celina. Svrha liderskog tima treba da adresira pitanja prioriteta koja zahtevaju timsku kolektivnu ekspertizu nad ključnim strateškim imperativima (npr. smanjiti rizik od gubljenja korisnika, ojačati operacije kao priprema za očekivani rast), zatim prlikom dodeljivanja resursa širom organizacije ili kada je potrebno ostvariti sinergiju između različitih divizija. Vremenom najbolji liderski timovi razviju istančani osećaj kada je potrebno da sarađuju a kada je u najboljem interesu firme da svako radi zasebno. Takvi timovi imaju jasnu predstavu koja je svrha njihovog liderskog tima i na koji način će raditi zajedno kako bi iskoristili jedinstvene talente i iskustva svakog člana tima ponaosob ne bi li ostvarili tu svrhu.

Razjasnite koja je čija uloga i na koji način se integrišete

Nakon definisanja svrhe tima , članovi treba da prodiskutuju i razjasne svoje individualne uloge u ostvarivanju te svrhe:

  • Ko će voditi svaku od prioritetnih oblasti?
  • Koji je specifičan doprinos koji svako od članova tima treba da donese?
  • Da li je neophodno da svi budu uključeni u sve aspekte egzekucije?

Zatim tim treba da postigne dogovor na koji način će integrisati:

  • Koje uloge zavise jedna od druge u najvećoj meri?
  • Kako će se pristupiti nedovoljno jasnim problemima?

Rad na ovim definicijama je važan ali pravu vrednost donose diskusije kojima članovi tima dolaze do zajedničkih razjašnjenja. Ne postoji savršeni scenario kako tim treba da sarađuje, ali ukoliko ljudi umeju da dobro diskutuju, postavljaju izazove i predočavaju stavove jedni drugima, to ojačava međusobno poverenje i tim sve bolje funkcioniše pod izazovnim okolnostima.

Sprovedite principe saradnje

Jednom kada liderski tim stekne dobru sliku o tome koji deo posla zahteva  saradnju i na koji način će međusobno sarađivati, važno je da razgovaraju i postignu dogovor o tome koja ponašanja očekuju jedni od drugih. Sama diskusija je važnija nego krajnji spisak identifikovanih ponašanja.

Principi efektivne timske saradnje