Danas se neprestano priča o digitalnoj transformaciji. Mnogo je lidera u čijim nazivima pozicija  i titula stoje reči “digitalni” ili “transformacija”, ako ne i obe. Prenošenje tradicionalng analognog u digitalno poslovanje uz pomoć softvera i podataka uopšte nije lako. Naprotiv, veoma je teško a usto i neophodno.

Digitalna transformacija, na ispravan način

Prelazak sa analognih na digitalne procese je od suštinske važnosti za opstanak vaše kompanije. Može čak i smanjiti troškove, više uključiti zaposlene i poboljšati zadržavanje korisnika. Ali digitalna transformacija je ekstremno kompleksna. Budući da su ljudska bića, rukovodioci obično na prvo mesto pre svega postavljaju odluke o krupnim softverskim rešenjima. Jedna odluka manje! Doneti tako krupnu odluku može da izgleda kao da ste nešto postigli. Zapravo je potrebno da radite na konstantnom razvijanju i prilagodite pristup planiranju proizvoda sa fokusom na postizanje ciljeva poslovanja. Nije dovoljno samo implementirati SAP ili Salesforce i nadati se najboljem.

Ukratko, digitalnoj transformaciji treba pristupiti na fleksibilan način kako biste mogli da svoju organizaciju kontinuirano osvežavate. Ako se samo uhvatite za novu digitalnu platformu, daleko ste od obavljenog posla.

Digitalna transformacija nije isto što i inovacija

Najveća iliuzija kad je reč o digitalnoj transformaciji jeste da će sama po sebi doneti više inovacija. Preći na digitalno vam uglavnom omogućava da radite potpuno iste stvari, samo brže. Smanjuje neprijatnosti za korisnike bilo da su oni kupci ili zaposleni. Pomaže da manje gnjavite i možda povremeno čak nekog i oduševite. Po definiciji, digitalna transformacija će zameniti trenutno aktivne analogne procese digitalnim. Nasuprot tome, inovacija je identifikovanje potreba koje nisu ispunjene, iznalaženje novih prilika ili rešavanje istih na nove načine koji dodaju na vrednosti i postižu usvajanje novih navika.

Digitalna transformacija usisava 2 triliona dolara na svetskom nivou. Povratak na uloženu investiciju – ROI (pod uslovom da je sprovedete kako treba) iznosi otprilike oko 5%. Prema magazinu Harvard Business Review, prosečna vrednost ROI na dodatnu inovaciju je duplo veća i iznosi oko 10%, na pridruženu inovaciju je 20%, a koliko iznosi ROI na transformacionu inovaciju? Ide i do 70%. Računica je jasna.

U svakom pogledu treba da zamenite svoje analogne procese digitalnim. Definitivno se organizujte tako da podaci budu stub na koji se sve oslanja. Ali nemojte napraviti tu grešku da ove poduhvate smatrate inovacijama. Istražite potrebe na koje još uvek nije odgovoreno, nove prilike, pridružena tržišta i čak nove modele poslovanja – sve je to suštinski bitno da se ne izgubite na prevrtljivom tržištu.

Morate raditi naporedo

Dakle, može li se preskočiti ova digitalna transofrmacija i preći pravo na inovacije? Pa ne baš. Morate biti kadri da istovremeno radite i na jednom i na drugom. Drugim rečima, ne odlažite inovaciju dok se digitalizujete.

Zašto? Jer su to dve strategije koje imaju potpuno različitu svrhu. Ako se potpuno posvetite digitalizaciji, manje je verovatno da ćete primetiti ledeni breg kome se pribiližavate. Takođe će biti izgledno da propustite ili ne odigrate baš najbolje u trenutku kada novi igrač ulazi na tržište sa inovativnim modelom poslovanja koji će vas u roku od dve godine smazati za doručak.

Inovacija je sposobnost koju morate da razvijete i zatim usavršavate zauvek. Kao i digitalna transformacija, to nije stavka koju skinete sa dnevnog reda. Inovacija zahteva kulturu neprestanog unutrašnjeg preokreta. Ugledajte se na Amazon koji je jednim potezom hiljadostruko proširio liniju proizvoda u ponudi pa je stoga prebacio ceo logistički sistem na robotiku a u isto vreme je razvio Amazon Web Servise (AWS), što je potpuno nava linija poslovanja. Do 2018-te, AWS je ostvarivao 56% totalne zarade Amazona.

Digitalna transformacija daje efikasnost i ROI koji se meri jednocifrenim, i to nižim, brojevima. Inovacija donosi rast gde je ROI dvocifrenog reda veličine. Ne treba mešati babe i žabe.