Brojne regularne maloprodaje su imale poteškoća da se takmiče sa onlajn trgovinama pa su mnogi veliki lanci zatvarali vrata i sve veći broj potrošaća se okretao kupovini preko interneta. Dosta dugo su startapi e-trgovine skoro pa štampali novac u industriji za koju se činilo da ne može da posustane. Ali, kao i sa svakom zlatnom groznicom i zahvaljujući platformama kao što je Shopify koji je omogućio da brzo i povoljno postavite svoju onlajn prodavnicu – e-trgovina je privukla gomilu konkurenata koji pokušavaju da plasiraju svoje proizvode.

Ali šta se dešava kada se milioni e-trgovina bore da budu otkrivene na trima primarnim stranicama – Gugl, Fejsbuk i Amazon – gde potrošači traže potencijalna rešenja za kupovinu? Na duge staze, jedini pobednici u e-trgovini su zapravo Gugl, Fejsbuk i Amazon. Ovo troje se stabilno rangiraju kao visoko profitabilni ubirači prihoda od oglašavanja dok sami e-trgovinski biznisi sve teže ostvaruju profit.

Rastuća e-trgovinska industrija

E-trgovina je među najbrže rastućim industrijama ekonomije. To veliko tržište privlači ogroman broj velikih prodajnih korporacija, startapa i preduzetnika koji pokušavaju da se dokopaju svog komada. Ono što je krenulo kao šačica e-trgovinskih sajtova u povoju interneta sada je naraslo na milion e-trgovinskih biznisa samo u SAD i nastavlja da svakodnevno raste te se svi takmiče za pažnju potrošača.

Trošak da budete primećeni stalno raste

Kako pridobiti pažnju potrošača? Na današnjem tržištu to uglavnom znači biti prisutan na tri najveća sajta. Ali ograničen je broj pozicija na prvoj stranici rezultata pretrage što dalje znači ograničeni kapacitet i povećanu potražnju, pa cena da budete primećeni stalno raste. To znači da će se trošak sticanja nove mušterije ubrzano povećavati, smanjujući profitne margine e-trgovinskog biznisa.

Mnogi više ne mogu da ostvare profit od svoje prve prodaje. Sada moraju da žive u nadi da će imati brz i učestali ciklus ponovljene prodaje kako bi profit sticali na drugoj ili trećoj transakciji. Ovo bi moglo dobro da funkcioniše za potrošnu robu kao što su vitamini ali nije baš najbolja situacija za robu dužeg veka kao na primer, dušeke.

Gugl, Fejsbuk i Amazon ubiraju sav profit

Kako troškovi stalno rastu za e-trgovinske biznise, tako posledično rastu prihodi od oglašavanja za Gugl, Fejsbuk i Amazon. Drugim rečima, ako bi oglašivači bili spremni da investiraju i do jedne trećine svojih prihoda u nastojanju da marketingom dopru do potrošača, to bi značilo da tri velika sajta među sobom dele više od 150 milijardi dolara uglavnom slobodnog i čistog profita. U isto vreme, e-trgovinski biznisi će imati problema da budu na nuli jer njihovi marketinški troškovi strmoglavo rastu.

Sklapanje pakta sa đavolom

Gugl i Fejsbuk jasno predstavljaju kako da kod njih radite na marketingu, ali Amazon je daleko komplikovaniji. Više od polovine svih pretraga povodom kupovine počinje na Amazonu, ali to dolazi uz određenu cenu. Amazon naplaćuje oko 15% prihoda da bi vas promovisao na svom sajtu, pod prestpostavkom da se sami bavite isporučivanjem. Naplata raste na oko 25% ukoliko želite da Amazon to obavi za vas.

Kada se dodaju marketinški troškovi na distribuciju i isporuku, neće ostati profita ni za koga osim za Amazon. Usto nema mogućnosti ponovljene prodaje i dugoročnog profita jer Amazon ne dozvoljava pristup podacima o kupcima. To su Amazonovi kupci a ne vaši i nije dozvoljeno dostavljati im ponude bilo gde drugde osim preko Amazona.  Sve u svemu, to je za njih velika pobeda i jak udarac za e-trgovinske biznise.

Naravoučenije

Pitanje je vremena kada će novi konkurenti ovladati tajnama onih igrača koji već uspešno posluju u e-trgovini a zatim ući na njihovo tržište. Za nekoliko godina raspodela profita će izgledati sasvim drugačije, nakon što gomila konkurenata počne da se bori za poziciju ko će biti prikazan kada potrošač ukuca neke željene ključne reči. I to će se desiti u skoro svakoj kategoriji e-trgovine, tako da proizvod koji se prodaje ne pravi neku veliku razliku.

Dobro razmislite pre nego što se upustite u e-trgovinski biznis. Ukoliko želite da uspete na duge staze, prestanite da razmišljate o proizvodima koje pokušavate da prodate i više se orijentišite na to kako možete da profitabilno proširite svoje poslovanje bez oslanjanja na Gugl, Fejsbuk i Amazon – preporuke, direktna pošta, manji sajtovi s tim da proizvodi za koje imate intelektualna prava ili patent mogu da se kupe samo na vašoj stranici. Ili, još bolje, razmislite kako biste mogli da napravite četvrtog konkurenta uz ova velika tri igrača. Ovde dugoročno leži pravi profit, bez svih glavobolja koje dolaze u paketu sa vođenjem e-trgovine.