Najvažnije oruđe kojim raspolaže svaki lider jeste upravo sopstveni um. Ipak, današnje poslovno okruženje u kome je sve tokom dana hitno i bitno može da ostavi traga na vaše mentalno stanje.

Mnogi rukovodioci smatraju korisnom svakodnevnu praksu meditacije. Brojne su aplikacije i video sadržaji na Jutjubu za one koji žele da formiraju takve navike. Postoje i brojni načini na koje lideri mogu usvojiti Mindfulness praksu tokom radne svakodnevice. U nastavku je nekoliko predloga.

Mindfulness – praksa fokusiranja svesti na sadašnji trenutak uz smireno primećivanje i prihvatanje osećanja, misli i telesnih senzacija – može da pruži značajno olakšanje vašem umu. Za jednog lidera, ovo je izuzteni značajno jer će se stres preneti i na tim, utičući na moral i inovativno razmišljanje.

Još bolja vest – ukoliko se mindfulness praktikuje dosledno tokom vremena, može preoblikovati i sam mozak.

U knjizi objavljenoj 2017-te, Izmenjene karakteristike: Nauka otkriva kako meditacija menja vaš um, mozak i telo, stručnjak za emocionalnu inteligenciju Danijel Golman i neuronaučnik Ričard Dejvidson daju pregled stotina istraživanja vezanih za mindfulness koja pokazuju da redovne sesije pomne pažnje imaju umirujući efekat na amigdalu – emocionalni centar ljudskog mozga.

Tim naučnika sa Univerziteta Kolumbija je objedinio rezltate više od 20 neuronaučnih studija i identifikovao najmanje osam različitih područja u mozgu koja su nedvosmisleno bila pod uticajem mindfulness prakse, uključujući tu i hipokampus, koji se često povezuje sa psihološkom izdržljivošću.

1. Promislite koji momenat o svom rasporedu

Dženis Marturano, osnivačica Instituta za Mindful Liderstvo, je najpre počela da unosi mindfulness u svoj profesionalni život izdvajajući svakoga dana vreme u svom kalendaru za ono što sama naziva “lidersko promišljanje”. Ona nekoliko minuta posveti promišljanju kako će postaviti prioritete, pregledajući da li je ono što ima po rasporedu zaista neophodno. Zadatke možete posmatrati u odnosu na to šta želite da prioritizujete, unapredite, tolerišete ili delegirate. Osim toga, svakoga dana odvojite sa strane malo rezervnog slobodnog vremena.

2. Prestanite s multitaskingom

Svi mi to radimo. Ako želite da praktikujete punu pažnju, pokušajte da se fokusirate na jedan po jedan zadatak u nizu umesto istovremeno. U tome vam može pomoći takozvana Pomodoro tehnika koja nas uči kako da podelimo dan na intervale od po 25 minuta u kojima ćemo se usredsrediti na pojedinačnu aktivnost.

3. Pokušajte s pristupom spolja-ka-unutra

Lideri često provode puno vremena balansirajući bezbrojne inicijative i zahteve poslovnih partnera da zaboravljaju kako je mindfulness svesnost u sadašnjem trenutku u svakoj aktivnosti a ne samo tokom meditacije. To može jednako podrazumevati i svest o drugima – a sastanci i razgovori mogu biti dobra prilika da se to uvežbava.

“Pročitajte” prisutne u prostoriji kako biste stekli utisak njihovog trenutnog stava i stanja, što će vam pomoći da shvatite koji je najbolji način da ih uključite u diskusiju o specifičnim pitanjima. Radite to u tekućem vremenu obraćajući pažnju na ono što jeste i što nije, kao i kako je nešto izrečeno. Pogotovo posmatrajte telesno izražavanje kao što su izrazi lica, gestovi, postavljanje tela i kontakt očima. Zatim obratite pažnju na ton glasa i ritam u odnosu na izbor reči.

4. Osluškujte svoje telo

Za dobru vežbu koncentracije, zastanite na trenutak da odagnate svoje misli i zatim se fokusirajte na fizičke senzacije svog tela. Probajte da se usredsredite na jedan po jedan deo tela. Verovatno ćete identifikovati neka mesta gde ste napeti ili osećate neprijatnost. Opustite ih ili se premestite u poziciju u kojoj možete da ih relaksirate. Možda vam je vrat sagnut jer gledate naniže, leđa nisu u prirodnom ili komfornom položaju ili se laktovima oslanjate na sto tako snažno da ćete pocepati rukave. To se dešava svima nama.

5. Izrazite zahvalnost

Sjajan način da praktikujete mindfulness jeste da aktivno budete svesni na čemu ste zahvalni i u privatnom i u poslovnom životu. Zapisujete svakoga dana na čemu ste zahvalni i ako to osećate prema nekom od kolega, neizostavno im to stavite do znanja.

Razmislite o novim načinima na koje možete izraziti zahvalnost svom timu. Nije svako hvala materijalne i novčane prirode.

6. Negujte početnički pogled na stvari

Koncept Zen Budizma – šošin, ili um početnika, ne samo da može da vam pruži olakšanje od stresa i premaranja već vas može dovesti i do neočekivanih rešenja. Korisno je s vremena na vreme sagledati nešto kao da to vidite prvi put, radije nego kroz naočare sopstvenih stavova, misli i iskustava.

Možete pokušati da se postavite iz perspektive stranca, laika ili čak deteta. Bilo da je reč o sastanku, radionici, razmeni ideja ili procesu koji dugo postoji u kompaniji, ima mnogo situacija koje bi bilo dobro preispitati u potrazi za novim, boljim načinom da se nešto uradi.

7. Uvek saslušajte

Jedna od grešaka koju lideri često prave je pretpostavljanje da njihovo iskustvo znači da uvek imaju pravi odgovor. Uvek budite otvoreni da saslušate (i prihvatite) predlog mlađih članova tima jer oni obično imaju sveže i objektivne ideje.

8. Podelite svoja saznanja sa timom

Kada lideri aktivno praktikuju mindfulness tehnike, efekat se može preneti i na druge. Podelite pristupe koji su vam koristili sa svojim timom i podstaknite dobar osećaj i produktivnost unutar tima.