Tokom poslednjih nekoliko godina, uloga IT-ja se preokrenula iz osnova. Direktori sve više žele da IT pomogne da se u organizaciji ostvaruje profit. Prema istraživanju 2018 Harvey Nash/KPMG CIO Survey od preko 4,600 IT direktora, top operativni prioritet je “unapređenje poslovnih procesa”. Ali među direktorima kompanija koje su “digitalni lideri”, a ujedno su te kompanije identifikovane kao top performeri – prvi operativni prioritet je “razvijanje novih inovativnih proizvoda”.

Radije nego da se fokusira na smanjenje troškova, IT je postao osnovni pokretač poslovnih inovacija. Prihvatanje ove promene zahteva da svi u kompaniji ponovo razmisle o ulozi i uticaju IT-ja u svom svakodnevnom iskustvu.

Brajson Keler, CTO u kompaniji Equifax, kaže: “Na poslu postoji dramatično drugačiji pogled na stvari kada IT premestite iz operativnog moda “Hajde da pokrenemo gomilu gotovih rešenja koja smo kupili i zaboravili” na “Hajde da osmislimo i napravimo nove mogućnosti koje nikada ranije nisu postojale”. Ako pogledate veliku većinu startapa, oni ne počinju od ogromnih softverskih paketa kao osnove za svoje kompanije. Ukoliko pokušavate da kreirate inovacije unutar velikog preduzeća, onda ne treba ni vi tako da počinjete. Više niste vi ti koji vodite glavnu reč. Ne treba da upravljate serverima. Ne treba da upravljate data centrima, ili mrežama, ili operacijama. To su vaši resursi. To je ono što možete da poverite podizvođačima.”

Iako će IT igrati važnu ulogu u izvođenju strategije digitalne transformacije, posao implementacije i prilagođavanja masivnim promena koje idu uz digitalnu transformaciju tiče se svih. Iz tog razloga, digitalna transformacija je pitanje ljudi.

IT lideri više nego ikada rade sa kros-funkcionalnim timovima. Inicijative digitalne transformacije često menjaju oblik radnih grupa, nazive pozicija i drevne poslovne procese. Kada se ljudi boje za svoju vrednost i postoji mogućnost da su njihovi poslovi pod rizikom, IT lideri će osetiti otpor. Zato su liderske društvene veštine veoma tražene.

Izvršni potpredsednik i CTO kompanije Mattel – Sven Gerjets kaže da predvođenje transformacije počinje od empatije. “Kada je vaša empatija iskrena, počinjete da gradite poverenje” tvrdi on. “Ako organizacija ne podstiče i u potpunosti ne podržava nastojanja transformacije, nemoguće je uspeti. Morate imati lidere koji znaju kako izgleda “dobro” i koji su motivisani da pomognu organizaciji da razume zašto radite to što radite.”

“Ovo će vam postati očigledno kada čujete nešto poput “Hej, sarađujemo sa vašim timom i osećaj je potpuno drugačiji” ili “Ne možemo da verujemo da je IT završio ovaj projekat pre vremena i odgovorio na sve naše poslovne potrebe”.

G-đa Svift, koja vodi Digitalni Savet Severne Amerike i Globalne klijente, nailazi u svom konsultantskom poslu na tri grupe zaposlenih koji najčešće usporavaju napredak transformacije: oldtajmeri, igrači “po JUS-u” i usamljeni vukovi.

Kompanije ne bi smele da ignorišu, već bi trebalo da uključe ove tri grupe, ili se suoče sa riskantnim odugovlačenjima, piše ona. Kako to izvesti? Njen prvi predlog: Razmislite o svojoj populaciji tako što je raščlanite i radite na tome da adresirate različite segmente na nivou na kome oni jesu.

“Mnoge organizacije su”, piše ona, “započele digitalnu transformaciju na izuzetno uniforman način, primenjujući iste poruke i tehnike posvuda – “Nove obuke za svakoga! Novi timovi! Dobrodošli u novi svet!” Iz perspektive upravljanja promenama, ovo je čista ludorija – i pogrešna upotreba investicionih sredstava koja bi se mogla upotrebiti na bolju strategiju targetiranja manjih grupa. Kompanije treba da razmatraju i digitalno iskustvo kao i bihevioralne preference različitih sub-populacija unutar svoje organizacije, pa treba da naprave poruke, programe, pa čak i okruženja tako da pogode odgovarajuću početnu tačku i realističnu krajnju tačku različitih grupa.”