Mnoge organizacije primenjuju slabe strateške metode tokom svojih sastanaka planiranja i sa njih izlaze, u suštini, izgubivši dragoceno vreme, trud i druge resurse samo da bi proces bio zaključen slabim “strateškim planom”. Mnogi strateški planovi su zapravo jedva napredniji od ciljeva kojima je dodato malo prazne priče. Ovako nešto se događa kada kompanije nisu u stanju da načine blagovremene, konačne izbore, kao i stoga što pribegavaju šematskom stilu strateškog planiranja.

Ukoliko se vodite generičkim šemama za kreiranje strategije u koje posložite opšte informacije o svojoj organizaciji i operacijama, možete tu strategiju u najboljem slučaju smatrati “ne tako lošom”.

U nastavku govorimo o nekoliko ključnih delova slagalice kada birate informacije koje treba da se nađu u svakom strateškom planu. To su zapravo početne tačke koje će doprineti da organizacija pokrene kreiranje strategije u dobrom pravcu.

Dijagnostika problema

Pokušati pronaći rešenja za probleme koji nisu identifikovani nedvosmisleno predstavlja gubljenje vremena. Probleme treba prepoznati, dijagnosticirati, razgraničiti i istražiti pre nego što pravo strateško planiranje može da počne. U strateškom planiranju problemi, pitanja, poteškoće itd. postaju ciljevi ka kojima usmeravamo svoja nastojanja. Ne možete očekivati da naciljate i pogodite neki nasumični ili pokretni cilj, bilo da ste odlučni ili ne. Ovo možda deluje intuitivno, ali mnogi ljudi koji žele da žive i rade strateški nemaju predstavu koji su njihovi ciljevi. Kako biste stekli neki nivo jasnosti po pitanju problema sa kojima se suočavate, mogli biste da razmotrite sledeći proces:

  • Odvojite neko vreme da napravite listu problema sa kojima se trenutno suočavate. Identifikujte onoliko stavki koliko želite.
  • Prihvatite da je vrlo nerealno da se pozabavite celom listom odjednom. Odaberite najviše pet problema na koje ćete se fokusirati istovremeno.
  • Poređajte svojih top pet pitanja po prioritetima. Prvo pitanje koje rešavate trebalo bi da bude ono koje vam zadaje najviše muke, zatim sledeće manje problematično, i tako redom.

Držite ovu listu pri ruci. Vratite se na početnu listu kada rešite top pet odabranih problema. Ponovo procenite prioritete problema koji se još uvek nalaze na inicijalnoj listi. Ukoliko su se u međuvremenu pojavili novi problemi od kada ste kreirali inicijalni spisak, dodajte ih i odaberite novi spisak od top pet, pa započnite ceo proces iznova.

Vodeći principi

Još nešto je potrebno za proces dijagnostikovanja, osim identifikovanja i rešavanja problema. Mudro bi bilo uspostaviti bar jedan vodeći princip koji vam može pomoći da se krećete putem svoje strategije. U realnosti, što više principa primenite, to će vaša strategija i vaše strateške sposobnosti postati efektivnije. Ukoliko imate principe na koje možete da se oslonite, odluke u kojima pravite kompromise će postati jednostavnije i manje ćete gubiti vremena na svakodnevne aktivnosti.

“armija principa može da osvoji ono što armija vojnika ne može.”

Tomas Pejn, Su-osnivač SAD

Aktivnosti

Ciljevi, targeti, vodeći principi – sve su to sjajni alati koje treba da primenjujete. Ipak, ukoliko se nikakva aktivnost ne preduzme povodom toga, ništa se neće dogoditi, pogotovo ako je nedostatak aktivnosti nakon što je obavljena dovoljna količina planiranja oduvek predstavljao problem. Možda u tom slučaju jednostavno ponašanje u skladu sa dobrom strategijom može biti dovoljno da se ostvari velika i održiva razlika.

“Da li želite da znate ko ste? ne pitajte. delajte! dela su ta koja će vas usmeriti i definisati.”

Tomas Džeferson, Su-osnivač SAD

Kako biste na najbolji mogući način pokrenuli aktivnosti, planirajte ih. Aktivnosti same po sebi mogu biti ekstremno neproduktivne, čak i kontraproduktivne, ukoliko se aktivnosti preduzimaju nevezano za ciljeve i principe.

Zapamtite, ukoliko je za vas strateško razmišljanje nešto novo, počnite danas sledeći ova tri koraka:

1) Dijagnostikujte probleme

2) Odredite vodeće principe, i

3) Preduzmite odgovarajuće aktivnosti

Ukoliko to uradite, na dobrom ste putu da živite i radite više strateški.

Zvanične informacije Ministarstva zdravlja Republike Srbije