U eri poslovnih prostora otvorenog plana, ravnih organizacionih struktura i slobodnih dana za zaposlene kako bi istražili nove načine izvođenja posla, koliko se zapravo promenila tradicionalna uloga vođe tima? Ne tako mnogo kao što možda mislite.

Sposobnost da uvidite sopstvene nedostatke će vam pomoći da se bolje pokažete u upravljanju timom

Karakteristike koje lidera čine izuzetnim se nisu promenile, ali o tome se danas govori na drugačiji način. Ranjivost, vođenje od srca i korišćenje intuicije su i dalje ključni. Moguće je da se tokom proteklih godina, u eri “komandovanja i kontrole”, o tome nije dovljno govorilo.

Lideri bi trebalo da više vrednuju slušanje i razumevanje motivacije drugih. U nastavku je šest saveta za lidere koji žele da izvuku najbolje iz svojih timova.

1. Znajte svoju svrhu, poznajte svoje ljude

Imajte jasno definisane ciljeve iza kojih vaš tim može da stane. Zatim, odvojite vreme da dobro upoznate članove svog tima.

Mnogi menadžeri provedu i do šest meseci radeći na uigravanju tima. Dešava se da stupe na poziciju misleći da su svi ljudi isti, ili da jednostavno nema dovoljno vremena da sa nekim izađu na ručak ili kafu.

Najpre upoznajte ljude koji čine vaš tim i saznajte šta ih motiviše. Nakon toga ćete mnogo efikasnije sarađivati.

2. Imam dovoljno vremena

Previše zauzeti? Nemate dovoljno vremena da posvetite strateškom promišljanju? Povedite računa da to nije samo izgovor i pojava koja je uzrokovana nedovoljno dobrim procesom donošenja odluka, kao i reaktivnim umesto proaktivnim pristupom.

Moguće je da previše radite. Suzite svoj fokus na ono čime ćete ostvariti najviše efekta i rad sa vašim timom kako bi oni mogli da se isto tako postave. Donosite jasne odluke po važnim pitanjima i zatim delajte u skladu sa njima.

Istraživanje Harvard Poslovne revije u koje je bilo uključeno 27 vrhunskih CEO rukovodilaca, otkriva da što su više vremena provodili radeći prema svojim planovima, to su se opuštenije osećali kada je reč o upravljanju sopstvenim vremenom.

3. Budite samosvesni

Trebalo bi da budete kadri da temeljno analizirate sebe pre nego što se okrenete ispitivanju drugih. Prva stvar koju treba da uradite je da upravljate sobom pre nego što uopšte pomislite da vodite nekog drugog.

Šta vas motiviše? Koji su vaši ciljevi? Koje su vaše vrednosti? Možete li da ukažete na svoje snage i slabosti?

Ni jedan lider nije savršen, ali ako ste spremni da identifikujete sopstvene nedostatke – to vam zapravo može pomoći, a samim tim i vašem timu.

Imajte samosvesti da spoznate ukoliko postoji nedostatak u vašim sposobnostima i na koji način želite to da prevaziđete. Zapitajte se da li je to nešto što želite da razvijete kod sebe ili možete da se oslonite na drugi kadar koji će vas dopunjavati?

4. Postavljajte pitanja – uključujući i ona teška

Savremeni lideri treba da razumeju da nisu oni ti koji imaju odgovore na sve, već oni koji postavljaju sva pitanja.

Zaposleni će najverovatnije raditi onako kako im se kaže, ali kada osmisle sopstvene odgovore na određeni problem, to dovodi njihovo angažovanje na jedan novi nivo.

Kada odgovarate na neko pitanje uz razumevanje, uključuju se potpuno drugi delovi mozga. Ukoliko ste nešto samostalno razrešili, emocionalno ste vezani za to i mnogo skloniji da se istog prisetite i primenite u budućnosti. Zašto ljudima davati instrukcije kada možete da postavljate pitanja? To razvija odgovornost i entuzijazam.

Ovakvo postavljanje pitanja se takođe odnosi i na ona teška – o očekivanjima i problemima kao što je nedovoljno dobar performans u timu. Pravi lideri moraju biti hrabri i ne pribojavati se ulaženja u konflikt. Razgovori mogu voditi do otkrića i puteva unapred.

5. Nastavite da učite i prenosite veštine

Uvek učite, pa ćete imati više da ponudite. Kako će drugačije ljudi oko vas učiti i razvijati se? Takođe, razvijajte vaše buduće lidere. Ukoliko je potrebno, ustupite deo svog posla i radite nešto drugo.

Podučite svoje zaposlene o greškama koje ste činili i tako im prenesite stečene liderske veštine. Neki ljudi će se na taj način osetiti ugroženi, ali pravi lideri neće.

6. Loši primeri mogu dobro poslužiti

Dobri lideri mogu ostaviti neizbrisiv trag na timove kojima upravljaju. Nažalost, isto važi i za loše lidere. Nakon analiziranja podataka prikupljenih od 25 hiljada zaposlenih širom sveta tokom 2018-te, firma za analitiku angažovanosti zaposlenih TINYpulse otkriva da je 40% zaposlenih koji nisu visoko ocenili svojie nadređene imalo razgovore u potrazi za novim poslom tokom prethodna tri meseca.

Iz negativnih iskustava može se izvući koristan zaključak – treba razmotriti specifična ponašanja koja bi bilo preporučljivo izbegavati kada ste u menadžerskoj ulozi.

Svako od nas se može prisetiti nekog lidera sa kojim je imao prilike da sarađuje, a za koga je smatrao da je slab i nedovoljno osposobljen za ulogu u kojoj se nalazi.

Iz toga možemo puno naučiti – šta nećemo raditi kada budemo na tom nivou: ne slušati, prekidati ili nadglasavati druge ljude dok govore, ne poštovati stručnost drugih sa značajnim kvalifikacijama i omalovažavati ljude – možda ne namerno, ali kroz sopstveni nedostatak samopouzdanja.

Krajnji rezultat takvog dugoročnog ponašanja dovodi do nezainteresovanosti zaposlenih i razmatranja o napuštanju tima ili kompanije.

Zvanične informacije Ministarstva zdravlja Republike Srbije