Ponašanja koja pokazuju da li ste perfekcionista često uopšte nemaju veze sa time da li ste savršeni ili ne. Ljudi žive godinama a da nisu svesni da su potajno perfekcionisti. Zapravo, često je to tajna samo za njih same.

Ima ljudi koji često za sebe smatraju da su tako daleko od perfekcionizma, i ta razlika im se čini toliko velika kao između dobra i zla. Često im se ta ideja čini krajnje nebitnom. Ali, lako se ispostavi da imaju više perfekcionističkih karakteristika nego što su ikada mogli da pretpostave.

Perfekcionizam može biti pozitivna ili negativna odlika. Kada je negativna, osoba je uglavnom motivisana strahom od neuspeha ili pokušavanjem da izbegne težak fidbek ili neprijatna iskustva. Kada imate jak strah od neuspeha, smatrate za sebe da niste dovoljno dobri.

Perfekcionisti opsesivno teže da budu dovoljno dobri

U njihovom umu, to znači da će ih drugi prihvatiti, te da će biti dovoljno dobri da ne budu odbačeni. Perfekcionizam je društveni problem na mnogo načina jer je reč o reakcijama drugih ili zamišljenim reakcijama na vas u poređenju sa dugima.

Biti dovoljno dobar često podrazumeva nedostatak bilo kakvih mana ili pravljenja grešaka. Na neki način, u perfekcionističkom umu, biti prihvaćen znači dostići veoma visoke, ekstremno visoke standarde. Učinak, rezultati i javne interakcije počinju da se vrte oko društvenih upoređivanja.

Da li neko drugi izgleda više pribran nego vi? Da li je neko drugi dobio više pohvala nego vi? Da li neko drugi ima noviji, moderniji ili skuplji automobil nego vi? Ili je to možda auto koji je bolji za životnu sredinu?

Kod perfekcionizma, sopstvena vrednost je zasnovana na dostignućima i “pobedama”. Ukoliko ne “pobedite”, vi sebe osuđujete tako strogo da više ne želite ni da pokušavate. Bolno je misliti kako “niste dovoljno dobri”, a strah od odbacivanja može biti parališuć, čak i kada nije zasnovan na činjenicama. Razmišljati kako vas ignorišu i izbacuju iz grupe jer niste dovoljno dobri može proizvesti osećaj očajanja. Lako se može desiti da počnete da mrzite sebe.

Taj osećaj nepripadanja potiče iz davnina, od našeg plemenskog porekla, kada nismo mogli da preživimo ukoliko bi bili izopšteni iz plemena. Strah od izopštenja iz plemena može voditi u izbegavanje društvenih situacija. Perfekcionisti mogu biti prilično usamljeni.

Kako se perfekcionizam pokazuje u društvenim situacijama u svakodnevnom životu?

Možda vas najbolji prijatelji pozivaju na večeru sa grupom koju ne poznajete. Žele da ih upoznate. Da li ste uzbuđeni i očekujete da ostvarite nove kontakte? Perfekcionizam može da se prikrade i nagna vas da brinete o tome da li će vas oni prihvatiti ili ne.

Brinete o tome da nećete znati šta da kažete ili čak šta da obućete. Ne znate koja su njihova interesovanja, pa ne možete da isplanirate o čemu ćete govoriti. Ne možete da kontrolišete kako će se veče odvijati, pa počinjete da tražite načine kako da napustite događaj.

Ili ipak odete, pa se parališete. Klimate glavom i odgovarate na pitanja, ali ne dopuštate ljudima da saznaju ko ste vi zaista. To bi samo potvrdilo vaše najveće strahove – verujete još više da ste puni mana. Pokušavate da planirate detaljnije za sledeći događaj, pokušavate da se bolje pokažete – što vas, sve zajedno, još više zastrašuje.

Potreba za kontrolom

Sve ovo ukazuje na još jednu komponentu perfekcionizma. Potrebu za kontrolom. Želite da planirate konverzacije, kontrolišete gde se događaji odvijaju, ko je prisutan, planirate aktivnosti tokom večeri. Spontanost ili jednostavno prepuštanje večeri koja teče je zastrašujuće. Kako da budete sigurni da ste prihvaćeni i da vaše mane nisu očigledne ukoliko nemate kontrolu?

Vidite kako perfekcionizam može da vas obuzme, a da vi toga niste ni svesni i nemate pojma da li ste perfekcionista? Deo oslobađanja od perfekcionizma je odricanje od kontrole. Ako imate okrznuti tanjir, pa nije strašno. Ako nenajavljeno dolazi još dvoje ljudi, to je odlično.

Ako je vaše glavno jelo prekuvano, pa, najvažniji deo zabave nije da vi dobro kuvate, zar ne? Radi se o tome da provedete kvalitetno vreme sa drugim ljudima. Promena fokusa sa vaših karakteristika i kako bi drugi mogli da ih procenjuju na uživanje u društvu i doprinošenju grupi može da napravi veliku razliku.

Zvanične informacije Ministarstva zdravlja Republike Srbije