U danima kada se svi bave informacijama o globalnoj pandemiji možete pročitati sve standardne savete o higijeni i rastojanju, o nesreći koja je pogodila Apenine i Pirineje, doza teorije zavere, mišljenje etabliranih stručnjaka zašto je ovo bolje od udarca asteroida… Imali smo prilike da istražujemo kako se aktuelna kriza reflektuje na globalnu ekonomiju kojoj se predviđa kriza istorijskih razmera. Procenjuje se da će ovo stanje trajati, pa ćete jednom nedeljno imati svojevrstan novi prikaz tokova u ekonomiji.

Kao prvo, Kina predstavlja 17 odsto globalne ekonomije i njeno usporavanje nije loša vest samo za Amazon (trguje kineskom robom u milijardama) i Alibabu koji radi nešto slično i sa malo manjim obrtom, već bukvalno poput virusa napada berze i ekonomije širom sveta. Kineska industrijska proizvodnja je u prva dva meseca ove godine dozivela neverovatan pad od 13,5 posto – što je izmedju ostalog prouzrokovano i rigoroznim merama koje je drzava preduzela kako bi sprečila brže širenje virusa.

Računanje tačnih brojeva koji će se prikazati u minusu kada se sve ovo završi je vrlo ozbiljna stvar i retko koji ekonomski ili finansijski ekspert sme da predvidi ili prorekne konačne brojeve. Prelistali smo Financial Times, Wall Street Journal, World economic forum i još dosta njih, međutim jedini među relevantanima koji je dao hrabru prognozu je Biznis Insajder koji pretpostavlja da će industrija luksuzne robe pretpeti gubitak izmedju 32 i 43 milijarde dolara. Svoju teoriju baziraju na činjenici da je 35 odsto prodaje te robe odlazi kod Kineza.

Efekat pandemije naneo je veliki udarac avio prevoznicima (u Americi je gora situacija nego od crnog 11. septemba 2001. godine), a globalni gubici avio prevoznika su za sada po procenama IATA od 60 DO 110 milijardi dolara. Dow Jones indeksi su pali 2000 poena, a onda se to odmah prebacuje na berze u Koreji (pad 13 %), Francuskoj (pad 13 %) i Hong Kongu (14%).

Koliko će virus uzeti ljudskih života i kako će se ovaj zastoj planete odraziti na globalnu ekonomiju je usko povezano samo sa jednim faktorom: dužinom trajanja pandemije.

Izvesno je da tokom ovih događanja još uvek nisu na gubitku prodajni lanci prehrane i robe široke potrošnje.

Na određeni način “profitira” i planeta Zemlja koja zbog smanjenog zagađenja počinje da se oporavlja.

Raditi u vreme neizvesnosti