Pič se svodi na jednu stvar: prikazati suštinu, bez obzira na okolnosti. Vrlo često za samo nekoliko minuta. To može biti veliki izazov ne samo za startape već i za odavno etablirane kompanije. U ovom vodiču dajemo vam objedinjeno uputstvo – od razvoja pa do prezentovanja. Tako ćete biti dobro pripremljeni kada kucne čas!

Prva faza: Slajdovi

Savršeni pič ne zavisi samo od toga kakav ste prezenter – zavisi i od slajdova koje ste pripremili. A to postaje opterećenje za mnoge govornike. Pravljenje zaista dobre prezentacije je veština sama za sebe. Evo tri saveta koja će vam pomoći da napravite vaše slajdove.

Najvažnije stavke postavite na sam početak

Već prve sekunde odlučuju da li će ljudi nastaviti dalje da vas slušaju ili će se isključiti. Stoga počnite rešavanjem problema. Konsultantska kuća Mekinzi je razvila model za ovu vrstu prezentacije: Rešavanje problema zasnovano na otvorenom pitanju. Ovaj metod ne pomaže samo u nalaženju odgovarajućih rešenja za identifikovana pitanja. Ujedno daje uputstva kako ih treba prezentovati.

Počnite od rešenja. Sledeći nivo je formulisanje argumenata zašto je opisano rešenje baš ono pravo. Za svaki argument možete dodatno pronaći pod-argumente i činjenice koje potvrđuju vašu izjavu. Zatim možete nastaviti svoju prezentaciju grupisanjem argumenata.

Koristite slogane, tj. ne pretrpavajte svoje slajdove!

Imamo običaj da ispisujemo tone teksta po svojim slajdovima. Šta je tu problem? Čitanje i slušanje okupira iste delove našeg mozga. Iz tog razloga vaši slušaoci ne mogu istovremeno da vas slušaju, čitaju vaše slajdove i ujedno razmišljaju o vašim sadržajima. U trenutku gubite svoje slušaoce. Zato se potrudite da napišete samo minimum na slajd, na primer – u obliku slogana. Ovo je glavna poruka svakog slajda, formulisana u jednoj jedinoj rečenici.

Ako ne možete da se odlučite šta da napišete na slajdu, možda vam ovo pomogne: kada skicira, umetnik iscrtava tek toliko poteza da se njegov skicirani objekat može prepoznati. Dakle, najupečatljivije crte svog predmeta. Tako su i vama na slajdovima potrebne samo tvrdnje koje u potpunosti opisuju sadržaj. Inače, za pič prezentacije koje su vremenski veoma ograničene, preporučljivo je raditi sa slikama i atmosferom umesto sa tekstovima, jer je to lakše za slušaoca da obradi.

Znajte ko su vaši slušaoci

Jedna od najvažnijih stavki. Zašto? U zavisnosti od toga kome prezentujete svoj pič, potrebno je da na drugačiji način rasvetlite i formulišete temu. Na primer, ukoliko prezentujete pred većinski stručnom publikom, nije nikakav problem da koristite stručne izraze. Ali ako su tu osobe koje nisu tako upoznate sa tematikom, trebalo bi da barem tehničke termine koristite u manjoj meri, ili da ih u potpunosti izostavite. Niko neće pitati ponovo na šta ste mislili kada ste upotrebili određeni termin. A u tom slučaju vi i vaša ideja nećete naići na puno razumevanje.

Druga faza: Prezentovanje

Sama srž pič prezentacije. Ovde je poenta da ubedite ljude i da ih vaša ideja ponese. Autentičnost stoga može biti ključni faktor. Kako to da postignete? Sledeći saveti će vam u tome pomoći.

Jasno postavite svoju poruku

Ko ste vi? Čime se bavi vaša kompanija? I po čemu je vaš proizvod ili usluga posebna? Koje su pogodnosti za vaše korisnike? Trebalo bi da za sebe unapred formulišete ove tvrdnje.

Vaše poruke treba jasno da dopru do vaše publike. Ne mislimo pod time samo na razgovetan govor, već da vaši slušaoci mogu zaista da razumeju i prepričaju na šta ste mislili u svojim porukama. Plasirajte ih onoliko često koliko je to prigodno.

Naglasite svoje tvrdnje odgovarajućim gestovima

Odaberite po dva gesta za svaku poruku koju pripremate. Kada zabavljamo svoje kolege iz kancelarije, gestove koristimo prirodno. Kada se nađemo u stresnim situacijama, često ne znamo kud ćemo s rukama. One su savršeni dodatak da naglasimo tvrdnje, izjave i poruke. Pobrinite se da zadržite svoje gestove nekoliko sekundi. Značajni gestovi traju neko vreme. U suprotnom, to bi izgledalo kao da ste nešto bacili. A šta bi to govorilo o tvrdnji koju ste upravo izneli?

Budite konkretni

Bilo bi, moglo bi, trebalo bi… u ovoj situaciji je preporučljivo da izbegavate popularni stil “verujem / mislim”. Vi predstavljate nešto zato što ste stručnjak u toj oblasti. Vi znate stvari o kojima pričate. Neka to bude jasno u vašem izražavanju. Da li ikada radite nešto u šta niste sigurni? Ako u nešto sumnjate, radije to izostavite nego da se izlažete riziku.

Nerazumljivo tehničko izražavanje takođe može doprineti tome da vaš sadržaj slušaocima deluje manje konkretno i jednostavno, jer oni ne mogu da zamisle činjenice. Pokušajte da jasno objasnite kompleksne teme koristeći primere tako da svi shvate na šta mislite.

Povedite slušaoce na putovanje

Svi volimo priče. Zapravo, naš mozak može da upamti priče 60 puta bolje nego suvoparne činjenice. Stoga probajte da nađete svoju ličnu priču – zašto stojite pred ovim ljudima i prezentujete svoje rešenje ili prizvod. Da biste otkrili svoju priču možete se orijentisati u odnosu na 12 arhetipa pripovedanja.

Uključite svoju publiku

Slušaoci vole da budu interaktivno uključeni u predavanje ili pič. To možete izvesti uspomoć prototipa koje publika može da drži u rukama. Ili postavljanjem pitanja. U tom slučaju, predvidite pauze od barem 5 sekundi tako da slušaoci imaju nešto vremena da i sami razmisle o pitanjima. Takođe možete ostvariti interakciju putem tempiranog prilaženja publici. Važno je jedino da je u skladu sa govorom i da ne deluje nepovezano.

Držite kontakt očima

Uključivanje publike takođe podrazumeva održavanje kontakta očima. Najbolje što možete da uradite jeste da gledate ka sredini, na levu i desnu stranu osobe koja vam deluje prijatno. Zatim pustite da vaše oči pređu preko takvih ljudi s vremena na vreme. Samo nemojte gledati u pod i nemojte se fiksirati na jednu osobu – to bi moglo biti napadno.

Izuzetak: Da li nekoliko vas prezentuje zajedno? U tom slučaju oni koji nisu na redu uvek treba da gledaju u onoga koji govori. Tako je sva pažnja u potpunosti na onome ko predaje i vašoj prezentaciji.

Treća faza: Pripremanje

Nažalost, ta faza se često potcenjuje. Vaša priprema čini razliku između dobrog i nezaboravnog piča.

Izvedite probu

Pre svog prvog TED govora, pisac i autor podkasta Tim Feris je vežbao svoju prezentaciju pred jednom malom grupom koja se sastojala od stranaca i prijatelja. Zatim je od njih zatražio fidbek i uvrstio predloge u govor tokom svoje sledeće probe. Izvođenje probe sopstvenog piča pred drugim ljudima zahteva mnogo hrabrosti. Jer fidbek može da zaboli. Ali fidbek vam jednako tako pomaže da poboljšate svoju prezentaciju.

Potrebno je da se fokusirate na dve grupe. Najpre, na vaše kolege. Oni su upoznati sa materijom i mogu vam dati tehničke komentare na vaš govor. Zatim, na prijatelje i porodicu. Nekada ste toliko udubljeni u temu pa vam je teško da iznova sagledate svoje predavanje sa distance. Ovde pomaže da dobijete utiske prijatelja i porodice kako bi pič bio koncizan i ujednačen.

Testirajte svoj pič pred drugima

Setite se toga da naš mozak može da upamti priče 60 puta bolje nego suvoparne činjenice. Isprobajte svoju ličnu priču i pojasnite ljudima zašto ste pred njima, istovremeno predstavljaući svoju ideju. Iskoristite i unapredite ono što ste isplanirali uspomoć 12 arhetipa pripovedanja.

Vežbajte, vežbajte, vežbajte

Verovatno ste i sami shvatili čitajući nekoliko prethodnih pasusa. Vežbanje je alfa i omega svakog piča. Najbolji primer za to je Stiv Džobs. Osnivač Epla je bio jedan od najmarkantnijih govornika našeg vremena. Toliko dobar da njegovi govori čak imaju posebne članke na Vikipediji. Ali ono što je delovalo ležerno, ili čak spontano, bilo je zapravo rezultat brojnih proba i razmatranja tokom pripreme. Najbolji govornici daju utisak da su prezentacije jednostavne, upravo zato što ulažu toliko truda u usavršavanje svog izvođenja. Tako da vam nema druge nego da vežbate svoj pič. Osim toga, sigurnost koju steknete tokom proba daje vam još jednu prednost: manje nervoze tokom predstavljanja.

Četvrta faza: Neposredno pred pič

Vežbama protiv nervoze

Nervoza je skoro uvek prisutna kada vam je najmanje potrebna. Postoji nekoliko vežbi koje možete da uradite kako biste se izborili sa time. Evo primera: Stanite ispred ogledala baš pred sam izlazak na scenu i razvucite usne u širok osmeh. Ako držite ovaj izraz lica jedan minut, zaista krećete da se osmehujete i počinjete da se osećate dobro. Pokušajte 😀

5 TED predavanja o javnom govorništvu