1. Sprečite svoj mozak da zamišlja najgori mogući scenario

Kada se osećate anksiozno jer gubite ono do čega vam je stalo, vaš mozak bi mogao da zamišlja samo najgore. Kako biste se smirili, vratite se u sadašnjost. Počnite jednostavno. Navedite 5 stvari u sobi: tu je računar, stolica, fotografija, stari tepih i šolja kafe. Dišite. Shvatite da je u sadašnjem trenutku prostorija vaša realnost.

U ovom trenutku, vi ste OK. Upotrebite svoja čula, razmislite o tome kako doživljavate ove predmete. Sto je čvrst. Osetite kako dah prolazi kroz vaše nozdrve. Cilj je pronaći balans vaših misli. Ako osetite da se stvara negativna slika, navedite sebe da razmišljate o pozitivnoj. Odustanite od onoga što ne možete da kontrolišete. Budite saosećajni i strpljivi sa sobom i drugima. Biti izdašan u svom razmišljanju vam može pomoći da se otresete nekih od svojih negativnih misli.

2. Četiri načina da unapredite rad svog upravnog odbora

Najuspešniji upravni odbori rade mnogo više od pregledavanja finansija, revizija i usaglašenosti sa zakonima. Ako ste direktor i želite da unapredite rad vašeg upravnog odbora, evo četiri stvari koje možete da uradite.

  1. Fokusirajte se unapred, ne unazad. Aktivnosti kao što je strategija ili planiranje nasleđivanja pozicija pomažu da kompanija kreira budućnost.
  2. Podstičite visoko kvalitetnu debatu među kolegama. Aktivno tražite različite tačke gledišta i osigurajte da svako doprinese svojom ekspertizom, tako da možete da donostie promišljene odluke.
  3. Postarajte se da svako dobija jasne procene učinka i svog doprinosa. Predsednik upravnog odbora bi trebalo da bude zadužen za davanje jasnog fidbeka i koučinga svakom članu odbora.
  4. Postarajte se da je svako prisutan i fokusiran na svakom sastanku. Ovde nije reč samo o tome da odlože svoje mobilne telefone. Svi treba da aktivno slušaju, učestvuju u razgovoru i podstiču druge da rade to isto.

3. Prilagodite svoj liderski stil novonastaloj situaciji

Ne postoji jedan liderski stil koji radi u svim kontekstima. Na primer, u nekim situacijama ima smisla da kažete ljudima šta treba da rade, dok će postavljanje otvorenih pitanja bolje raditi u drugim. Možda će biti potrebno da prilagodite ciljeve kako se javljaju nove informacije ili da se pod nekim okolnostima dosledno držite plana.

Treba da prilagodite svoj stil na osnovu ljudi kojima upravljate i spoljnih pritisaka koji na vas deluju. Da biste se snašli u ovakvim tenzijama, potrebna vam je velika količina samosvesti. Zato razumite svoje prirodne sklonosti. Šta je vaša polazna osnova? Da li težite tome da budete tradicionalniji lider ili ste više nalik na prilagodljivi, fluidni stil?

Ukoliko niste sigurni, zatražite fidbek od drugih. Zatim učite, prilagodite se, vežbajte. Cilj je razviti dijapazon mikro-ponašanja koja možete iskoristiti kada situacija nalaže da upotrebite različit stil. I posmatrajte svoje zaposlene kako biste uočili signale kada je prigodno da pribegnete jednom pristupu a ne nekom drugom.

4. Komunicirajte sa svojim timom tokom krize koja se rapidno razvija

Informisanje zaposlenih tokom krize treba da bude jedan od vaših top prioriteta kao lidera. Vaša je odgovornost da budete u toku sa događajima koji se odvijaju. Pogotovo ako se odvijaju ovako brzo kao sada. Istovremeno, vodite računa o preterivanjima. Vesti se često fokusiraju na ono što je novo radije nego na veliku sliku i nekada ne razlučuju šta su čvrste činjenice, koje činjenice nisu dokazane, a šta su pretpostavke. Kritički razmišljajte o izvoru informacija pre nego što reagujete. Naravno, zaposleni takođe imaju direktan pristup mnogim izvorima informacija. Ali nemojte se voditi pretpostavkom da su u potpunosti informisani.

Daleko je bolje kreirati i naširoko deliti redovno dopunjeni sažetak činjenica i implikacija tako da ste na istoj talasnoj dužini. I konstantno prilagođavajte svoje razumevanje onoga što se dešava. Nemojte se uzdržavati od deljenja planova samo zato što se mogu promeniti. Napravite dokument koji živi, sa odrednicom “najbolji mogući trenutni prikaz” i redovno ga dopunjavajte, naglašavajući kritične promene.

5. Da li je vaš tim spreman da radi od kuće?

Kriza poput aktuelne može da utiče na to kako, kada i gde vi i vaš tim radite. Zato je važno da se pobrinete da je svako u vašem timu spreman da radi od kuće, možda i momentalno. Popišite koji poslovi i zadaci mogu, a koji ne mogu biti urađeni, bar delimično, bez fizičkog prisustva u kancelarijskom prostoru. Zatim izvedite temeljno ispitivanje tehnologije koju vaša kompanija koristi za rad na daljinu. Postarajte se da vaši zaposleni budu kadri da koriste različitu opremu i softver. Brzo obučite ljude i dajte im priliku da vežbaju.

Takođe će vam biti potreban i jasan protokol komunikacije koji treba da obuhvata:

  • kontakt informacije svih zaposlenih
  • koje kanale komunikacije ćete koristiti – imejl, instant poruke, neku platformu itd.
  • kako se od zaposlenih očekuje da odgovore kupcima
  • kako i kada će se timovi koordinirati i održavati sastanke

Kada postavljate ove korake, takođe je mudro identifikovati načine na koje ćete meriti koliko je za vaš tim efektivan rad na daljinu. Kada se kriza završi, ovi podaci će vam omogućiti da se osvrnete na to šta je dobro funkcionisalo, šta nije i zašto.

Raditi u vreme neizvesnosti