SEO predstavlja skraćenicu engleskog izraza Search Engine Optimization, a direktan prevod na srpski jezik bio bi: optimizacija sajta za pretraživače.

Ukoliko se mučite sa optimizacijom sajta malog biznisa, znajte da niste jedini.

Pokretanje malog biznisa je uzbudljivo, ali istovremeno i veoma zahtevno iskustvo. Ukoliko ste već smislili neku jedinstvenu ideju, napravili primamljiv sajt i uspeli da prikupite dovoljno početnog kapitala da započnete ovu avanturu – tu i dalje nije kraj.

Da bi se biznis pokrenuo, neophodno je privući klijente i kupce zainteresovane za proizvod ili uslugu biznisa kojim se bavite, a to je nešto što se mora raditi konstantno.

Srećom, u digitalnom svetu postoji mnogo načina kojima možete privući potencijalne klijente da posete vaš sajt, ili da se, ukoliko su ga već posetili, vrate na njega. Međutim, da bi sajt bio uspešan i privlačio klijente, neophodno je da „komunicira” ne samo sa potencijalnim klijentima, nego i sa pretraživačima.

Dobrodošli u početnički vodič za SEO.

Uvod u optimizaciju sajta za male biznise

Optimizacija sajtova za pretraživače je višeslojna disciplina. Ona uključuje tehničku optimizaciju sajta, istraživanje ključnih reči, link bilding i kontent marketing.

Da bi vaš biznis uspeo u onlajn okruženju, potrebno je da uverite Google da je bolje da potencijalne klijente uputi na vaš sajt, nego na sajt konkurencije.

Optimizacija sajta je kompleksan proces za sve – bez obzira na veličinu biznisa.

Google konstantno menja načine na koje rangira brendove novim pravilima i algoritmima. Plus, da biste bili zapaženi na Internetu, vaš sajt je u stalnoj borbi sa milionima drugih sajtova.

1. Pronađite ciljanu publiku

Što širu ciljnu grupu da targetirate, imate više konkurencije. Da bi mali biznisi izbegli preveliku konkurenciju kada je optimizacija sajta za pretraživače u pitanju, preporuka je da pokušate da se rangirate za što specifičnije termine i pronađete svoju ciljanu publiku.

Precizno određivanje ciljane publike koju želite da privučete pomoći će vam da pronađete svoj kutak na internetu. Sa druge strane, imaćete veće šanse da privučete prave klijente zainteresovane za vaš proizvod ili uslugu, jer se nećete obraćati svim ljudima koji koriste pretraživač, već ćete jasno targetirati sve koji žele tačno ono što vaš biznis može da ponudi.

Ukoliko niste sigurni ko je vaša ciljana publika, probajte da napravite korisničku personu. Razmislite ko je vaš idealan kupac. Kakve stvari zanimaju tu osobu? Na koji način biste mogli da privučete njenu pažnju? Koje su njene potrebe?

Alati poput Ahrefs-a mogu vam dati uvid u to kakva pitanja o vašoj industriji postavljaju potencijalni kupci, što vam može pomoći da uspešno targetirate specifičnu publiku zainteresovanu za biznis kojim se bavite.

2. Istražite konkurenciju

Kada istražujete ko su vaši kupci i šta oni tačno žele, ne zaboravite da obratite pažnju na konkurenciju. Morate biti oprezni prilikom procene konkurencije u onlajn svetu.

Neke kompanije će imati drugačije ciljeve i budžete od vas, što znači da kopiranje strategije drugog biznisa ne dolazi u obzir.

Predlažemo vam da pratite sajtove koji dobro rade i bave se istom nišom poput vas i saznate:

  • za šta se ti sajtovi rangiraju,
  • koliko stranica su indeksirali,
  • kvalitet njihove strukture linkova.

Na ovaj način ćete moći da uočite i targetirate ključne reči koje su ti sajtovi izostavili. Istovremeno, možete otkriti i da postoji deo tržišta čije potrebe vaša konkurencija ne zadovoljava. Ovo će vam omogućiti lakši put ka diferenciranju u rezultatima pretrage.

3. Prevaziđite tehničke prepreke

Možda i najvažnija stvar prilikom optimizacije sajta za pretraživače jeste da se uverite da vaš sajt funkcioniše bez poteškoća. Budite oprezni, spolja može izgledati kao da je sa vašim sajtom sve u redu, međutim problemi se obično nalaze ispod površine i mogu uticati na SEO proces.

Pogledajte unutar svog sajta i proverite sledeće stvari:

  • linkove koji ne rade,
  • sadržaj koji se ponavlja,
  • naslove, metaopise, headings (H1, H2…),
  • canonical links, robots.txt, sitemaps…

Pored nabrojanih stvari, posebnu pažnju obratite na brzinu učitavanja stranica. Prema Google-u, čak 53% korisnika će napustiti stranicu kojoj je potrebno više od tri sekunde da se učita.

Proverite brzinu pomoću Google PageSpeed Insights kako biste se uverili da je ona zadovoljavajuća i zadržali posetioce na svom sajtu.

4. Postavljajte kvalitetan sadržaj

Sledeći korak u optimizaciji sajta jeste kreiranje kvalitetnog sadržaja koji će privući posetioce.

Većina malih kompanija smatra da je od sadržaja na sajtu i dalje dovoljno predstaviti proizvod i ubaciti kontakt informacije.

Ipak, u današnjem onlajn okruženju to nije dovoljno. Neophodno je da se u svojoj niši predstavite kao autoritet koji proizvodi relevantan sadržaj.

Možete koristiti aplikacije kao što je BuzzSumo da biste istražili kakva vrsta sadržaja je trenutno u trendingu u vašoj niši. Ne zaboravite da targetirate prave ključne reči. Pišite blogove tako da vaši potencijalni klijenti u njima pronađu ono što im je zaista potrebno. Na taj način će pretraživači znati da vaš sajt ima ono što klijenti ili potencijalni kupci traže.

Kada je sadržaj spreman, budite sigurni da je svaka stranica sajta optimizovana. Optimizacija podrazumeva:

  • korišćenje ključnih reči u naslovima,
  • naslovi treba da budu klikabilni,
  • pisanje jasnih meta deskripcija dužine 155 karaktera ili 1010 pixela,
  • sadržaj treba da bude jasan, lak za čitanje i razumevanje,
  • korišćenje internih linkova kako bi Google mogao bolje da razume vaš sajt (Google botovi ovako mogu lakše da crawl-uju sajt i tako ga bolje klasifikuju i indeksiraju),
  • korišćenje ključnih reči i ALT tagova i kompresovanje fotografija.

5. Budite spremni za lokalno pretraživanje

Budući da mali biznisi nemaju velike budžete i količinu uticaja poput velikih kompanija, za njih je uglavnom jednostavnije da se rangiraju na lokalnom nivou. Ovo su sjajne vesti za male biznise, uzimajući u obzir koliko je važna lokalna pretraga pri privlačenju potencijalnih kupaca ili klijenata i njihovo provlačenje kroz prodajni levak.

Još jedna prednost jeste što se možete približiti kupcima i kada pretražuju „near me / u blizini” biznise.

Prvi korak u optimizaciji za lokalnu pretragu jeste pravljenje Google My Business naloga koji ćete popuniti sa što više informacija i fotografija.

Kada ispunjavate profil informacijama o biznisu, vodite računa da su ime, adresa i broj telefona (NAP informacije) konzistentne svuda gde ih je moguće pronaći.

Kada ste se uverili da su sve onlajn reference o vašem biznisu tačne i ažurne, vreme je da poradite na strategiji ključnih reči i obavezno uključite lokalne termine.

6. Vodite računa o reputaciji

Najzad, jedan od najbitnijih koraka koji svaka kompanija može preduzeti prilikom optimizacije sajtova za pretraživače za male biznise jeste rad na reputaciji.

U današnje vreme, gotovo svako će pre kupovine proizvoda ili saradnje sa određenom firmom proveriti kakve recenzije su ostavili raniji kupci ili klijenti.

Recenzije su 2017. godine postale jedan od ključnih faktora pri lokalnoj pretrazi biznisa, i to se do danas nije promenilo.

Zamolite svoje kupce i klijente da vas ocene i ostave recenziju, jer će to neminovno pomoći da se svi oni koji pretražuju proizvod ili uslugu koju nudite, odluče za saradnju sa vama, a ne sa nekom drugom kompanijom bez ocena i recenzija.

Ovi koraci će vam pomoći da unapredite svoj sajt do izvesne mere. Neophodno je da i nakon što ste odradili sve korake redovno pratite novosti u vezi sa Google algoritmom i njegovim promenama, i da u skladu sa njima pregledate i ažurirate sajt.

Ukoliko želite da vaš sajt bude potpuno optimizovan i lako vidljiv na pretraživaču, najbolje rezultate ćete dobiti ukoliko za taj proces angažujete profesionalnu agenciju za SEO.

Brzi vodič kroz Strategiju za preduzetnike