Kada je osnivač startapa Kinsa, Inder Sing, dobio ideju za pametni toplomer, zamislio je uređaj koji bi mogao ne samo da meri temperaturu već da pored toga omogućava korisnicima da prate simptome i medikamente i usto vode zapisnike za one koji im pružaju negu.

Ali evo šta zaista izdvaja Kinsa: tehnološka kompanija u sektoru zdravstva iz San Franciska koristi agregirane, anonimne podatke iz pametnih uređaja odobrenih od strane FDA kako bi pratila groznice i u realnom vremenu mapirala gde izbijaju bolesti.

Kao što Kinsa i mnoštvo drugih startapa znaju, ključna komponenta je analitika podataka.

Startap ostvaruje uspeh kada poseduje informacije koje su jedinstvene za njihovu industriju i primenjuje analitiku da tumači i koristi podatke na strateški način. Gledajte na analitiku kao na ključ ka neotkrivenom kraljevstvu: Ako se pravilno koristi, može otključati nove svetove.

Pogledajte samo ove startape koje vode diplomci MIT Sloun jer oni imaju analitiku ugrađenu u samu srž svojih poslovnih modela:

Onduo, sa sedištem u Njutn, Masačusets se fokusira na dijabetes Tip 2, nudeći nosive monitore glukoze koji pomažu korisnicima da prate nivoe šećera u krvi bez bolnog ubadanja prsta, kao i stalno pružanje podataka lekarima i korisnicima. Podaci svih članova su u skladu sa zakonodavstvom i standardima. U vreme COVID-19 epidemije, ova vrsta usluge je još značajnija jer smanjuje potrebu za ličnim posetama lekara.

Flywire sa sedištem u Bostonu, iz sektora finansijskih tegnologija pojednostavljuje međunarodna plaćanja, sklapajući partnerstva sa školama, bolnicama i firmama kako bi ponudili cene povoljnije od onih koje nude mnoge banke i kompanije za usluge finansijskih transfera. Podaci o milijardama dolara u plaćanjima koje obrađuju omogućavaju startapu Flywire da pruži vrednost svojim kupcima, održi prednost nad konkurencijom i dugoročno postigne operativnu efikasnost.

Kinsa može efektivno da predvidi gde i kada se šire grip, prehlade i virusi, povezujući više od milion korisnika uz sistem medicinske trijaže zasnovan na veštačkoj inteligenciji, kome se pristupa putem aplikacije. Korisnici mogu vodeti koja oboljenja se javljaju i šire u njihovom području, te shodno tome praviti planove. Kako piše Njujork Tajms, interaktivne Kinsa mape su precizno predvidele širenje gripa na nacionalnom nivou otprilike dve nedelje pre nego Centar za kontrolu i prevenciju bolesti.

Svi biznisi mogu naučiti iz onoga što su ova tri MIT Sloun startapa otkrila na samom početku – analitika je važna. U nastavku su njihove korisne lekcije i saveti:

Dobri podaci imaju uticaj na ličnom nivou

Proizvod kompanije Onduo pruža trenutne podatke i uvide korisicima: Dok unose hranu, odmah vide kako se njihov nivo glukoze menja. “Nauk je veoma primetan i vrlo očigledan”, kaže Gino Korolev, potpredsednik rešenja u Onduo, pojašnjavajući da korisnici imaju instant podsticaje da modifikuju svoje ponašanje ukoliko vide povećanje nivoa šećera. “Oni shvataju da nije trebalo da zaslade doručak ili da treba da odu u šetnju posle ručka”, kaže on, razumevanje nastaje usled vidljivih podataka umesto apstraktne pouke.

Dobri podaci ciljaju nišu na tržištu

Onduo je uočio nišu kojoj nije posvećena pažnja, odlučujući se da targetira pacijente dijabetesa tipa 2, radije nego tip 1. “Ovo je bio novitet”, kaže Korolev, ističući da je industrija kontinuiranog praćenja glukoze tipično fokusirana na nivo šećera koji je “pitanje života ili smrti” kod dijabetičara tipa 1. Sada, tip 2 pacijenti imaju mogućnost da kontinuirano prate glukozu konstantnim pružanjem podataka lekarima tokom dužeg vremenskog perioda. Sve to lekarima otvara mogućnost da precizno prilagode medikamente za svakog pacijenta.

Thrive iz San Franciska je takođe identifikovao tržište koje nije dovoljno opsluženo – studente diplomce kojima je potrebna kratkoročna gotovina kada pokreću svoje karijere. Osnovali su ga Dipak Rao i Sidarta Batra, iz kruga Twittera, koji su došli u SAD kao studenti i nisu imali pristup tradicionalnim finansijskim uslugama. Proizvod ove firme, ThriveCash, nudi studentima koji još uvek nisu diplomiali pristup stipendijama do iznosa 25 hiljada dolara, na osnovu praksi i dokaza o ponudama za posao.

Kako se razvijala kriza sa korona virusom, kompanija je bila u mogućnosti da pregleda svoje podatke o ponudama za posao i praksama iz kompanija koje zapošljavaju i brzo lansira Treker za angažovanje studenata, koji prati koje ponude još važe a koji programi se otkazuju.

Podaci i analitika treba da budu funkcija najvišeg nivoa

Tokom 2019-te, Onduo je zaposlio Rukovodioca za analitiku podataka koji nadzire potoro radnika zaposlenih za stalno. “Otprilike godinu dana kasnije, odlučeno je da podaci i analitika treba da budu odvojena funkcija, funkcija najvišeg nivoa koja će pružati vrednost krajnjim korisnicima, našim kupcima, kao i biznisima”, rekao je Korolev. “Smatram da mnoge različite funkcije mogu tako raditi jer su sposobne za analitiku – na primer, inženjeri obično znaju kako da upravljaju podacima i kako da ih pretražuju. Ali, teže je za inženjera da bude pred klijentima, razgovarajući o tome kako program poseduje određenu efikasnost za tog klijenta”.

Tim analitike sintetiše podatke od klijenata i zdravstvenih planova, usto sprovodi projekcije, omogućavajući da Onduo skalira svoje poslovanje kako treba. Tim analitike može proceniti učinak u prošlosti, razviti projekcije rasta broja korisnika i dati poslovanju vođstvo prilikom uključivanja novog osoblja kao što su savetnici i lekari.

Uobičajeni predmeti su efektivni alati za prikupljanje podataka

Jednostavnost i zgodna upotreba povećavaju stepen pridržavanja, što zauzvrat rađa više boljih podataka. “Naš toplomer je samo pametnija, bolja verzija nečega što već koristite. Mi smo se nadovezali na ponašanje koje već postoji”, kaže Sing, osnivač startapa Kinsa. Na ovaj način, Kinsa nije morala da promeni ponašanje korisnika da bi se prikupljali podaci – samo su poboljšali ono što već postoji.

Podaci od uticaja rešavaju problem i podstiču akciju

Kinsa se ističe po tome što agregira podatke od kupaca i mapira ih u realnom vremenu, omogućavajući bolesnim (i verovatno uplašenim) korisnicima da dobiju trenutne informacije i brzo donose odluke: da li da traže medicinsku pomoć, da li da odu kod lekara, da li da ostanu kod kuće.

“Kada smo pokrenuli Kinsa, čitava ideja je bila: Kako dobiti podatke o tome gde i kada simptomi počinju? Kako dobiti podatke o tome koliko brzo se nešto širi? Kako dobiti podatke koliko će to postati ozbiljno i kako dobiti podatke u roku od par sati od javljanja simptoma, a ne nekoliko dana kao što je to slučaj sa zdravstvenim sistemom”, kaže Sing. Trenutnost je diferencijator za kupce.

Strateški, Kinsa je znala da samo pružanje podataka korisnicima o tome gde izbija zaraza jednostavno nije dovoljno. Trebalo je takođe da kažu korisnicima šta da rade sa ovim informacijama, što se odvija putem aplikacije. “Ono što smo napravili nije samo povezani toplomer; to je povezani medicinski sistem za savetovanje”, kaže Sing.

Dva minuta nakon što korisnici izmere temperaturu, dobijaju notifikaciju koja im traži dodatne informacije o simptomima; nakon svakog unosa, pitanja postaju sve specifičnija, nudeći savetovanje na osnovu simptoma o tome šta se događa unutar zajednice i šta uraditi sledeće.

“Ovo je temelj zbog koga smo osnovali kompaniju. Zato da bismo dobili bolje podatke i analizirali ih tako da možemo da rešimo problem”, navodi Sing.

Podatke treba naširoko deliti među timovima

Tim analitike iz Flywire se oslanja na Looker, platformu za big data analitiku, kompaniju koji je nedavno kupio Google. Uz pomoć nje, dele prerađene informacije među timovima svakoga dana. Informacije nisu izolovane.

“Svako u kompaniji može da pristupi i proveri poslovni učinak i bilo koju metriku koju želi da prati. Tako, u tradicionalnoj kompaniji gde bi vam bila potrebna osoba analitičar da napravi izveštaj i predstavlja ga svakog meseca, naši poslovni saradnici ga kreiraju sami uz podršku tima analitike”, kaže Mohit Kansal, potpredsednik globalnih plaćanja.

“Bilo ko u kompaniji može lako da pristupi ovim izveštajima na klik. To se pokazalo kao izuzetno korisno u kompaniji na svim nivoima, ne samo u višem rukovodstvu”, primećuje Kansal. “U trenutnoj situaciji, gde su iznenadne promene u poslovanju vrlo uobičajena pojava u svim industrijama, suštinski je važno osnažiti ključne saradnike sposobnošću da brzo i lako prate trendove i prilagođavaju se na promene u realnom vremenu”.

Uvedite analitičku ekspertizu što ranije

“Mislim da je jedna od grešaka koje kompanije prave to što sprovode testove pri čemu različiti timovi vode te testove, pa kada završe, dođu do tima analitike i kažu ‘Hej, možeš li mi pomoći da analziram ovo?’” kaže Kansal. “Češće nego ređe, odgovor glasi ‘Mogu, ali to neće voditi nekom svrsishodnom uticaju. Trebalo je drugačije da struktuirate test, što bi mi pomoglo da napravim bolja merenja”.

Kansal uvek govori svom timu da uvedu analitiku od samog početka i da u partnerstvu sa stručnjacima za podatke postave eksperiment sa jakim poslovnim kontekstom.

“To su naši najbolji momenti: Kada tim analitike razume posao našeg tima, mogu se vratiti i reći ‘Hej, pronašao sam nešto upotrebljivo’. Tim će vam dati uvid koji nikada niste imali, a to ima značajan uticaj na poslovanje.

Na primer, tim analitike u Flywire je koristio mašinsko učenje da pomogne osmišljavanje automatskog sistema za spajanje i razdvajanje faktura i dospeća na naplatu, što se ranije radilo ručno, jer su mogli da razumeju bolnu tačku.

Kada je analitička ekspertiza ugrađena od samog početka, to pomaže startapima da unaprede svoje proizvode i rastu na više strateški način. “Svedoci smo tehnološke automatizacije, koristimo pametne analitičke alate i to je zaista jedna od krupnih oblasti u koju je tim uložio svoje vreme, pomažući nam da skaliramo biznis. Mogli smo imati deset puta veću kompaniju, ali nama ne treba desetostruko više ljudi, zahvaljujući proizvodu i alatima tima analitike.”

Podaci i analitika, kaže Kansel, jesu “izvor istine i jaka poluga za rast”.