Strategija je omiljena tema u poslovnom sektoru ovih dana. Jedno od najčešćih pitanja koje lideri postavljaju jeste “Koliko vremena treba da posvetim strategiji?” Obično je prvo što pomisle da treba pronaći više vremena za strategiju.

Kao i mnogi drugi profesionalci, većina biznis lidera je kratko s vremenom, a ideja da treba da uglave još jednu obavezu u već pretrpani raspored se može doživeti kao iscrpljujuća – a može čak pokrenuti odbojnost.

Ne-strateški, operativni zadaci mogu apsorbovati ogromne količine vremena i pažnje – oni su kao sunđeri poslovnog sveta. Na žalost, ove aktivnosti se moraju odraditi kako bi poslovanje zadržalo svoj zamah, ali oni vam neće pomoći da se poslovanje dovede da na viši nivo.

Za to postoji strategija.

Jedna od najinteresantnijih stvari o strategiji je da se kod strateškog planiranja manje radi o količini vremena provedenoj u radu, a više o kvalitetu istog tog vremena. Potrebna je mentalna disciplina da se sve drugo ostavi sa strane i koncentriše na strateške inicijative, pogotovo zato što one neće pokazati svoju vrednost za poslovanje barem neko vreme. Ovaj nedostatak neposrednosti može izazivati frustriracije.

Mnogi ljudi, kako lideri, tako i pojedini saradnici, jesu zavisni od toga da budu zauzeti. Dopada nam se da nam dani budu ispunjeni. To čini da osećamo kao da nešto postižemo, kao da smo važni ljudi koji obavljaju važan posao, pa težimo da pripišemo svu težinu našeg dnevnog obima posla neophodnostima zadataka kojima je odmah potrebno posvetiti pažnju.

Kada dozvoljavamo da naše vreme bude ispunjeno svakodnevnim obavezama, osećamo se dobro jer završavanje operativnih zadataka daje neposredne rezultate: “Ovo se traži od mene i ovo sam uradio da ispunim tu potrebu.”

Strateško planiranje zahteva od vas da budete metodični u svom pristupu; treba da mu posvetite svoju nepodeljenu pažnju i treba da imate na umu svoju dinamiku.

Požurivanje procesa će negativno uticati na kvalitet vašeg krajnjeg rezultata, i bez obzira na to što niste potrošili mnogo vremena, ipak će to biti vreme koje ste na kraju krajeva protraćili – a niko nema vremena za bacanje.

Biti pažljiv i promišljen u svom pristupu kreiranju strategije ipak ne znači da ovaj proces treba odugovlačiti do beskonačnosti. Zapravo, u nekom momentu, bolje je preći iz konceptualne faze i jednostavno početi. Nikada nećete biti detaljno upoznati sa svakom varijablom koja bi mogla da utiče na vašu strategiju.

Jednostavno počnite.

Kada krenete, jednostavno ćete morati da obratite pažnju šta je to što funkcioniše dobro a šta ne tako dobro, te napravite prilagođavanja ako je to neophodno. Strategija je fleksibilna, a ljudi koji je kreiraju takođe moraju biti fleksibilni.

Strateški posao zahteva da ljudi naprave mentalni zaokret. Oni moraju odnegovati volju da prihvate neizvesnost i neodređenost, kao i strpljenje da dopuste da se jedinstvena strategija poslovanja razvije i sazri prirodno tokom vremena.

Strategija nije “završi i zaboravi” posao. Ako pokušate da sednete i odradite proces kreiranje strategije za jedno popodne, shvatićete da to jednostavno nije realistično. Dobra, solidna strategija se jednostavno ne razvija na takav način. Ali ono što možete da uradite za jedno popodne jeste da počnete sa razvijanjem navike: odvajanje male količine vremena sa strane svakoga dana ili svake nedelje kako biste radili na svojoj strategiji. A to je ključ.

Najvažnija stvar koju treba da zapamtite o strategiji je da radite na njoj. Posvetite 15 minuta dnevno ili jedan sat nedeljno, pa ispunite to što ste sebi obećali. Držite se tog obećanja. Zakažite vreme kao da je reč o sastanku sa važnim klijentom.

Posvetite se tome da strategiju načinite sastavnim delom vaše rutine, bez obzira na to koliko ste zauzeti operativnim zahtevima poslovanja.

Ignorišite mit da je potrebno pronaći više vremena za strategiju koji ljudi obično pripisuju kreiranju izuzetne strategije; promišljena strateška disciplina je ono što će napraviti najveću razliku, i videćete uticaj na uspeh na duge staze i finanskijske rezultate vaše organizacije.

Koje metode vi koristite da načinite strategiju sastavnim delom vaše svakodnevne rutine?

Kako izgleda dobra strategija?