Ako upravljate nekim delom aktivnosti u lancu vrednosti vaše kompanije, drugim rečima, “upravljate poslovanjem unutar poslovanja”, vi se takmičite sa drugim ljudima i biznisima koji mogu obaviti istu ili sličnu uslugu kao i vi. Ovo nazivamo “nevidljiva konkurencija”.

Više rukovodstvo odlučuje da li je za biznis bolje da prihvati troškove koji proizilaze iz zadržavanja vaših usluga unutar firme, ili će ih kupiti na otvorenom tržištu. Robert S. Kaplan i Dejvid P. Norton iz Harvard poslovne revije procenjuju da postoji samo mali broj ključnih kompetenci koje su neophodne za funkcionisanje poslovanja.

Ostatak radne snage, oko 80 procenata ili više, jesu u ulozi podrške. Ako spadate u ovu kategoriju, treba da budete na oprezu i razvijete široke uvide i razumevanje kako možete napraviti unikatan ili diferencirani doprinos kompaniji. Na mnogo načina, treba da nosite strateški šešir i razmišljate kao preduzetnik o svom delu lanca vrednosti.

Svaka funkcija opslužuje interno tržište konzumenata, klijenata, sponzora, kupaca i stejkholdera. Na neki način to može biti još kompleksnije nego takmičenje na tradicionalnom eksternom tržištu. Takođe, interna tržišta mogu postati veoma obojena politikama, odgovornostima, ograničenjima i borbama za moć. Uspešni strateški lideri nauče kako da plove ovim vodama i izgrade održive oblasti funkcije istovremeno sa kontinuiranim osmišljavanjem svoje funkcije i održavanjem njene relevantnosti za poslovanje bez obzira na sve što se dešava u širem poslovnom svetu.

Kako ovi strateški lideri uspevaju u tome? Kako nastavljaju sa redefinisanjem svojih poslovnih modela? Kako oblikuju strategiju koja odbija pretnje konkurenata i pritiske koji prete svakoj funkciji i jedinici? Da bismo odgovorili na ova pitanja, treba da istražimo šta je to nevidljiva konkurencija. Zatim ćemo govoriti o načinima na koje možete upravljati ovim prilično neuočljivim i varljivim oblikom tenzije.

U kojim oblastima se najčešće krije potencijalna nevidljiva konkurencija?

1. Tehnološka inovacija

Jedna od kompetitivnih sila najvećeg potencijala koja bi mogla da načini sve, ili deo vaše funkcionalne oblasti zastarelom, jeste tehnološka inovacija. S jedne strane, nova tehnologija može biti vaš najbolji saveznik u pogledu dodavanja vrednosti vašim uslugama i pokretanju benefita za vaše interne kupce. S druge strane, može predstavljati ogroman izazov ukoliko njome ne ovladate i ne inkorporirate je u način na koji vodite poslovanje.

2. Autsorsing

Talenti postoje i dostupni su širom planete. Autsorsing je bio veoma prisutan u mnogim firmama. Uz virtuelnu komunikaciju i mogućnosti saradnje koje se svakodnevno unapređuju, više nije neophodno zadržati svaku funkciju u okviru kompanije, ili čak u okviru vaše države, te samim tim snositi troškove poslovnog prostora, zaliha i resursa potrebnih da se posao obavi. Više rukovodstvo može smatrati zgodnim, blagovremenim i troškovno prihvatljivim načinom da autsorsuje vaše usluge nekome u Indiji, Brazilu, Kini ili Finskoj, da navedemo samo nekoliko primera.

3. Nove alternative, rešenja ili dobavljači

Postoji mnoštvo pružalaca usluga koji vrebaju u poslovnom svetu i koji bi mogli da vas načine zastarelim tako što vašu uslugu pružaju bolje, brže ili jeftinije.

4. Restruktuiranje i Re-inženjering

Više rukovodstvo uvek traži načine da poboljša rezultate. Vaš posao je da otkrijete ne samo najbolje prakse, već i “sledeće” prakse. Otkrivanjem i implementiranjem sledećih praksi, možete se boriti sa zastarevanjem. Lideri moraju biti spremni da vode u novom pravcu i inoviraju. Ukoliko to ne urade, organizacija će to uraditi umesto njih okretanjem poslednjim tehnologijama ili alatima koji daju više pogodnosti nego što vaša funkcija trenutno daje.

Dakle, koje su najbolje strategije koje se mogu koristiti da se pobedi nevidljiva konkurencija?

Očigledno, prvi korak je identifikovati i rasvetliti različite vrste kamuflirane konkurencije koja postoji izvan kompanije. “Ono čega nismo svesni teži da nas kontroliše”. Kako biste otkrili svoju konkurenciju, treba da prikupite podatke. Posmatrajte svoje krajnje korisnike/klijente. Saznajte šta pokreće njihova ponašanja i odluke.

Otvorite dijalog i obratite pažnju šta vrednuju i koje pogodnosti traže. Identifikujte preokrete i promene na horizontu za koje se možete pripremiti i ostanite u igri. Naučite koje druge opcije imaju i zašto radije biraju vas kao pružaoca umesto nekog ili nečeg sa eksternog tržišta.

Još jedna ideja je da organizujete stratešku radionicu sa svojim ključnim igračima na kojoj možete podeliti informacije o potencijalnim konkurentskim pretnjma i prilikama. Pozovite svoje napredne korisnike da razgovaraju sa vašim timom o budućem pravcu poslovanja sa njihovim internim kupcima. Poenta je da treba da budete svesni vaših kupaca i kako možete učestvovati i sarađivati sa njima da biste uvećali njihov stepen uspeha.

Najzad, važno je pozvati svako odeljenje i svaku osobu unutar vaše funkcije da formuliše ideje, koncepte i inovacije koje će vas održati u prednosti. Morate otkriti i implementirati te nove inovacije koje vam omogućavaju da uradite više i bolje.

Vi i vaš tim treba da budete konstantno aktivni po pitanju kako da povećate efikasnost i smanjite ili upravljate troškovima; u suprotnom ste osuđeni i vrlo verovatno ćete biti pod rizikom istrebljenja. To podrazumeva kontinuirani koučing, fidbek i statešku odgovornost. Konačno, ljudi u vašoj organizaciji će biti ti koji pokreću stratešku promenu koja će vas opremiti da preživite surovu realnost izgradnje izdržljivog poslovanja u lancu vrednosti organizacije koju nameće nevidljiva konkurencija.

Predviđanje poslovanja: zašto vam je neophodno