Kreiranje dugoročne strategije je zastrašujuć zadatak za većinu ljudi.

To je poduhvat čije dovršavanje može potrajati nedeljama, pa i mesecima. Budući da većina ljudi ima malo ili nimalo iskustva sa pravljenjem strategije, većina ljudi ne zna odakle da počne.

Strateško planiranje je i dalje važna veština za lidere i njihove saradnike, ne samo u pogledu poznavanja, već i određene mere iskustva.

Iako strateško planiranje može biti veliki poduhvat, mudro je podeliti ovaj krupni zadatak na manje delove.

U nastavku navodimo 5 saveta za kreiranje dugoročne strategije koji bi mogli biti od pomoći svima koji imaju malo ili nimalo iskustva sa stvaranjem strategije. Uz pomoć ovih predloga možete odrediti odgovarajući strateški pravac i razviti strateško liderstvo od samog početka.

1. Planirajte unapred

Da li vas je neko ikada pitao koji je vaš dvo-, peto-, ili desetogodišnji plan? Ovo pitanje se takođe često postavlja na razgovorima za posao formulisano nalik na: Gde sebe vidite za dve, pet ili deset godina?

Često je svrha ovog pitanja dati sagovorniku ideju o tome koliko gledate unapred i koliko je strateško vaše razmišljanje. Moguće je zagledati se par godina unapred i videti sebe uz jak fokus. Ipak, za pet godina, stepen fokusa se unekoliko smanjuje, a za deset godina, možete samo imati predstavu o bojama i izvorima svetlosti.

Vrednost strateškog sagledavanja u periodu od 5 i 10 godina je da odvojite vreme da odaberete cilj koji je prigodan u tim vremenskim okvirima, i odradite posao neophodan da biste ih ostvarili. Sve osim toga je mentalitet “nanišani i pucaj”, i neće vas odvesti previše daleko.

2. Uradite svoj domaći zadatak

Planiranje unapred podrazumeva da uradite puno domaćih zadataka. Strategija može biti shvaćena kao neka vrsta procesa reversnog inženjeringa.

Kada odlučite šta su vaši ciljevi tokom dve, pet i deset godina, treba da odstupite korak, ili dva, ili tri – unazad kako biste promislili kako da dođete do tih ciljeva. To će zahtevati značajnu količinu istraživanja i prikupljanja podataka i informacija.

3. Pokrenite se i nastavite da se krećete

Vođene su brojne diskusije među korporativnim stratezima i liderima poslovanja tokom proteklih nekoliko godina, dok su pokušavali da odluče šta je važnije – strateško planiranje ili izvođenje strategije.

Uspostavljen je ne tako stabilan konsenzus u prilog tvrdnjama da su podjednako važni, jednostavnom konstatacijom da je strategija bez izvođenja samo skup verovatno dobrih ideja, a izvođenje bez strategije može predstavljati mnogo aktivnosti bez poente.

Kada se solidan, izvodljiv strateški plan upari sa merljivim, kontinuiranim i dobro osmišljenim izvođenjem, ne samo što se nadograđuju, već i kontrolišu jedno drugo.

4. Držite oko na cilju

Kako biste znali kuda idete i gde želite da se nađete na kraju, morate znati gde ste trenutno. Potpuno i realno razumevanje trenutnog stanja poslovanja je ključno da bi se napravili strateški ciljevi.

Opštevažeće pravilo je da napravite takozvane SMART ciljeve: Specifične (Specific), Merljive (Measureable), Usaglašene (Aligned), Realistične (Realistic) i Oročene (Time-bound). Specifičan cilj je detaljan i precizno opisuje ono što želite da postignete do određenog datuma. Što je cilj konkretniji, lakše će biti za identifikovanje kada je dostignut.

5. Redovno revidirajte

Najbolji način da odredite pravo vreme za ovaj korak je da uočite trajanje poslovnih ciklusa prema rasporedu i razmotrite snagu i izvodljivost nadređene strategije između svaka dva ili tri poslovna ciklusa.

Ne zaboravite da strategija nije statični plan koji je uklesan u kamenu jednom kada se implementira. Prava strategija je dinamična i izmenljiva. Strateški horizont se menja sve vreme, a kako se organizacija kreće unapred, strategiju će biti potrebno osvežavati, modifikovati, menjati a možda čak napraviti iznova.

Budite fleksibilni dok se strateški proces odvija. Napravite promene kada se pokaže da je to potrebno, imajući potpuni uvid u cilj. Sve dok su strategija i izvođenje strategije dobri, rezultati će doći.