Kada lideri osnažuju zaposlene, oni se odriču opterećujućih birokratija i pravila. Pritom počinju koučing i omogućavanje visokog učinka bez stvaranja zavisnosti. Srž reči “osnaživanje” je “snaga”. Kada lideri prevaziđu svoje barijere za osnaživanje zaposlenih, dolazi do prenošenja dela kontrole, vođenja sa vizijom i pružanja snage ljudima da naprave razliku.

Zašto je to tako teško?

Postoji mnogo razloga zašto lideri imaju poteškoća da osnaže svoje zaposlene. Prvi je lažna iluzija da imati kontrolu i mikroupravljanje svakim korakom u poslu stvara sigurnost. Zapravo, lideri ostvaruju više sigurnosti kada osnaže zaposlene da obavljaju svoje dužnosti.

Drugo, trenutna kultura i status quo unutar organizacija je stvorena od strane mnogih ljudi, uključujući rukovodstvo. Neki vlasnici biznisa izgrade svoje kompanije ni iz čega, pretvarajući neopipljive koncepte u potpunu realnost. Zato što ulažu tako mnogo truda u stvaranje kompanije i njene kulture, oni će prirodno želeti da zaštite i odbrane ono što im je polazilo za rukom u prošlosti. Omogućavati drugima da preuzmu akciju podrazumeva da će stejkholderi kopanije morati da se naviknu na to da će kompanijski protokol biti izložen preispitivanju.

Da biste osnaživali druge, morate se pouzdati u svoje liderske sposobnosti. Novim ili neiskusnim liderima ponekada nedostaje samopouzdanje koje im je potrebno da bi se odrekli kontrole. Izgradnja samosvesti i samopouzdanja može pomoći novim liderima da se osete opuštenije omogućavajući drugima da izvode značajnije doprinose poslovanju, pomažući svima da pređu iz zauzimanja reaktivne pozicije ka tome da postanu kreativna sila kompanije.

Personalizovano liderstvo

Svaki lider ima drugačiju ličnost. Liderima perfekcionistima je teže da dozvole drugima da pristupe zadacima na svoj način. Oni uglavnom žele da nadgledaju svaki aspekt posla, što može zakočiti kreativnost zaposlenih. Osnaživanje drugih podražumeva odricanje od perfekcionizma. U većini slučajeva, zaposleni najbolje uče kroz rad. To znači sticanje iskustva obavljanjem novih zadataka i zaduženja – a ponekad i pravljenja grešaka. Lideri moraju biti kadri da deluju putem koučinga i veruju drugima da će obaviti posao koji će ispuniti kompanijske standarde.

Osnaživanje zahteva visok nivo poverenja. Lideri koji su imali loša iskustva u prošlosti mogu imati poteškoća da veruju članovima tima, čak iako su njihovi strahovi iracionalni. Istina je da zaposleni ponekada ne uspevaju da ispune rokove ili standarde kvaliteta, ali to nije izgovor da se odbija osnaživanje tima.

Kada lideri u potpunosti prevaziđu svoje barijere za osnaživanje zaposlenih, posao će postati uzbudljiviji, zabavniji i više ispunjavajuć – svi ljudi će postati mnogo produktivniji.

Ukoliko želite da vaša organizacija bude uspešna, potrebni su vam pametni i perceptivni ljudi koji mogu da preuzmu ličnu inicijativu i odrade posao. Morate naučiti da osnažujete ljude koučingom, obukom i komunikacijom sa njima. Omogućavanje da vaš tim razvije veštine, rasuđivanje i iskustvo kako bi uspešno koristio svoj intelekt i kreativnost će voditi većem učinku.

Vrhunski timovi nisu samo zasluga jakog lidera