Kada je Volt Dizni osmišljavao Diznilend , napravio je nešto što do tada nikada nije bilo viđeno. Kada je njegov tim dizajnera, nazvanih Maštači, oživeo park u realnosti, on je postavio standard za sveobuhvatna i magična iskustva, kao principe za sam dizajn korisničkog iskusva.

Prilikom konstrukcije Diznilenda i tokom 65 godina koje su usledile, Volt Dizni i Maštači su usavršili svoje principe za dizajn korisničkog iskustva, popularno nazvane “Mikijevih 10 zapovesti” (po Mišu, za neupućene).

Ove dobre prakse su tako uspešne, da je odeljenje zabavnih parkova Volt Dizni Kompanije donelo gotovo 7 milijardi dolara prihoda u2019-toj.

Zašto su se ovi principi dokazali kao uspešni? Izvesno je da 65 godina eksperimentisanja i testiranja ima neke veze sa time.

Ali, takođe je i do bihevioralne nauke koja leži u osnovi svake od Mikijevih 10 zapovesti.

Psihologija iza Mikijevih 10 zapovesti za dizajn korisničkog iskustva

1. “Poznajte svoju publiku”

Psihologija iza principa: Efekat samo-referenciranja

Prema ovom principu, ljudi lakše pamte informacije kada su relevantne za njih. Naši mozgovi kodiraju relevantne informacije različito, što kao rezultat ima poboljšano sećanje, učenje i ubedljivost.

Ljudi su skloniji da pamte, uče i budu ubeđeni informacijama koje su relevantne za njih.

Poznajući svoju publiku, Maštači su sposobni da kreiraju iskustvo koje je blisko korisnicima. To pomaže da se izbegne urušavanje mnogih iskustava – što se događa kada dizajniramo za dizajnere, umesto za korisnike.

Dizajn korisničkog iskustva

2. “Postavite se u situaciju vašeg gosta”

Psihologija iza principa: Sklonost nedavnom

Ovaj princip kaže da ljudi više vole nedavne uspomene od starijih. Mozak daje veću težinu najskorijem događaju koji je čovek iskusio.

Ljudi više vole nedavne uspomene od starijih

Govoreći maštačima da redovno i sami iskuse park, Dizni je kao prednost koristio predrasudu nedavnog.

Jedan od najvećih izazova u dizajnu je empatija. Ali ako ste nedavno imali iskustvo sa istim izazovima kao i vaš korisnik, lakše je popraviti ono što očigledno ne radi.

3. “Organizujte tok ljudi i ideja”

Psihologija iza principa: Sklonost narativu

Sklonost narativu opisuje tendenciju ljudi da svet shvataju kroz priče. Verujemo pričama, postajemo više emocionalno uključeni u priče i bolje pamtimo informacije kada su u obliku narativa.

Ljudi veruju, pamte i postaju emocionalno uključeni u priče

Nadograđujući na temeljima priča, Dizni i njegovi Maštači su kreirali jaku emocionalnu povezanost između gostiju i iskustva parka. Svaki trenutak je deo šireg narativa i čini da se posetioci osećaju kao da su deo magije.

Dizajn korisničkog iskustva

4. “Okačite vizuelni magnet”

Psihologija iza principa: Istaknutost

Istaknutost opisuje koliko je nešto upadljivo ili emocionalno upečatljivo. Ako izgleda kao da neki element iskače iz okruženja kako bi izazvao emocije kod neke osobe, to se ističe. Ako se stapa sa okolinom i treba vremena dok ga pronađete, onda nije.

Istakntost opisuje upadljivost ili emocionalnu reaktivnost nekog elementa

Praveći vizuelne magnete istaknutim, ili lako uočljivim, Maštači mogu da kreiraju iskustvo kojim je lako kretati se i ne tera goste da previše razmišljaju.

5. “Komunicirajte uz vizuelnu pismenost”

Psihologija iza principa: Efekat superiornosti slike

Efekat superiornosti slike kaže da je verovatnije da će se slike i vizuelne predstave bolje razumeti i biti zapamćene nego što je slučaj sa rečima.

Slike je lakše pamtiti i razumeti nego reči

6. “Izbegavajte preopterećenost”

Psihologija iza principa: Efekat previše izbora

Ovaj princip kaže da iako imati nekoliko izbora može biti dobro, previše izbora može opteretiti korisnike.

Imati izbor može biti dobro, ali previše izbora može da optereti korisnike

Istraživanje pokazuje kada je prisutno mnogo opcija, korisnici se osećaju anksiozno, isključuju se i mogu čak postati depresivni, o čemu se neizostavno mora voditi računa ako želite dobar dizajn korisničkog iskustva.

Praveći jednostavno iskustvo, Maštači osiguravaju da se korisnici neće isključiti – oni su fokusirani, prisutni i učesvuju u iskustvu (nisu preopterećeni izborima).

7. “Pričajte jednu po jednu priču”

Psihologija iza principa: Teorija jednostavnosti

Ovaj princip kaže da ljudi imaju sklonost ka jednostavnosti i preferiraju iskustva koja ih minimalno kognitivno angažuju (količina moždane snage koju osoba koristi da bi razumela događaj).

Ljudi preferiraju iskustva koja su jednostavna.

Tako što narative u parkovima kreiraju kao jednostavne i fokusirane, u kompaniji Dizni su uspeli da postignu da iskustvo posetilaca bude lako za pamćenje, lako za razumevanje i puno zabave.

8. Izbegnite kontradiktornost

Psihologija iza principa: Efekat izlaganja

Skovan tokom 1960-ih od strane socijalnog psihologa Roberta Zajonca, Efekat izlaganja kaže da kada je ljudima nešto poznato, to im se više dopada. Ukoliko im se pruži da biraju između dve opcije, radije će birati onu koja im daje poruku doslednu sličnoj kojoj su do sada najviše bili izlagani (čak i ako je manjeg kvaliteta).

Što više puta ljudi vide konzistentnu poruku, sve će im se više dopadati

Upotrebom doslednih vizuelnih elemenata, pa samim tim i izbegavanjem kontradiktornosti, Dizni može da iskoristi efekat izlaganja kako bi podstakao dopadanje njihovog korisničkog iskustva. Ovaj efekat takođe čini njihove parkove nezaboravnim, zabavnijim i radije biranim nego što su konkurentski.

Dizajn korisničkog iskustva

9. “Za svaki delić tretmana, pružite tonu zabave”

Psihologija iza principa: Averzija prema dokonosti

Nedavne studije o psihologiji, sreći i korisničkom iskustvu su otkrile princip nazvan “Averzija prema dokonosti”. On kaže:

Ljudi su srećniji kada su angažovaniji, čak iako su primorani da budu angažovani.

U Dizniju su majstori za averziju prema dokonosti, pogotovo kada je reč o stajanju u redovima. Internet je pun lista “Top 10” u kojima ljudi rangiraju najzabavnije Dizni redove. Dok čekaju u redu za neku vožnju, gosti mogu svirati muzičke instrumente, videti knjige koje lete sa polica, pa čak i rešavati misteriju ubistva.

Kao što je formulisao MIT profesor Dik Larson koji proučava psihologiju stajanja u redovima:

“Ali Dizni je bio apsolutni majstor … psihologije redova. Moglo bi se desiti da čekate 45 minuta za osmominutnu vožnju u Diznilendu, ali oni bi vas naveli da se osećate kao da je vožnja počela još dok ste stajali u redu.”

10. “Samo nastavite”

Psihologija iza principa: Predrasuda Status Quo

Status quo predrasuda opisuje našu preferencu za status quo. Današnja aktuelna osnova je tačka za upoređivanje. A svaka promena u odnosu na tu tačku poređenja se smatra gubitkom.

Jednom kada se ljudi naviknu na vaše “normalno” iskustvo, oni će osećati gubitak kada nešto odstupa od te norme

Ovo je nedostatak najboljeg iskustva u svetu – kada ga jednom napravite, morate da ga održavate. Korisnici se naviknu na savršenstvo. Ako su bilo koji elementi teški, prljavi ili polomljeni, oni izgledaju 100 puta gore u poređenju sa “normalnim” iskustvom.

Dizajn korisničkog iskustva inspirisan Diznijevim primerima

Jasno je da su ovi principi bili neverovatno efektivni za kompaniju Volt Dizni. Njihova iskustva – od tematskih parkova do krstarenja, filmova, striming platformi i mnoga druga – jesu svako za sebe vodeća u industriji zabave.

Zato, ako želite da kreirate magično korisničko iskustvo, počnite da se pitate kako stojite u odnosu na Mikijevih 10 zapovesti. Kao što je Volt Dizni i sam rekao:

View this post on Instagram

#uspeh #wisoportal #snovi

A post shared by WISO PORTAL (@wisoportal) on

Dizni pruža bolje korisničko iskustvo uz Mašinsko učenje i Internet Predmete