Većina ljudi (pogotovo onih koji su relativni početnici u poslovnom okruženju) misli da uspeh na radnom mestu počiva na vašim sposobnostima da uradite svoj posao dobro. To je samo delimično tačno. Kako upravljati svojim šefom je podjednako važno, ako ne i presudno, da svoju karijeru usmerite u željenom pravcu.

Možete fantastično obavljati posao a da vaš nadređeni o tome ne zna ništa. Čak i ako vaš nadređeni zna šta sve postižete, mogao bi pretpostaviti da je najbolji način da budete zadovoljni ako vam nagomila još istih zadataka… a ustvari, vi biste radije unapređenje, promenu pozicije ili značajnu povišicu.

Jedini način da se postarate da dobijete ono što želite na svom poslu i da ostvarite izvesnu kontrolu nad svojom karijerom je da gledate na svog nadređenog kao resurs kojim morate upravljati ispravno kako  biste dobili ono što želite.

Imajući to na umu, evo jednostavne liste smernica koje vam mogu pomoći da se snađete u izazovu “Kako upravljati svojim šefom”:

1. Kreirajte ključnu poruku

Razmišljajte o sebi kao o jednočlanom timu za marketing koji konstantno promoviše i pozicionira vaš doprinos – što je ključna poruka. Primer: umesto da sebe definišete kao “Regruter”, radije to formulišite kao “Ja sam interni kompanijski stručnjak za regrutaciju najboljih talenata koje je teško pronaći.”

Zatim, kad god nešto nešto ostvarite, komunicirajte to svom nadređenom u kontekstu ključne poruke. Na primer, ako je vaša ključna poruka ona koju smo naveli u prethodnom pasusu, usputni komentar upućen nadređenom bi mogao glasiti: “Zdravo, upravo sam uspeo da pridobijem troje najboljih ljudi iz te i te kompanije da mi pošalju svoje biografije. Jako sam zadovoljan svaki put kada uspem da regrutujem nekoga koga niko drugi ne može.”

2. Budite dosledni svojim rečima

Svaki nadređeni je pomalo u paranoji da zaposleni neće uraditi ono što su rekli ili nešto rade pogrešno i to kriju. Većina menadžera sa tom paranojom izlazi na kraj mikroupravljanjem, što je velika gnjavaža i samo vam otežava posao. Ako se vama mikroupravlja, to je verovatno zato što niste znali kako upravljati svojim šefom.

Zato, kada god kažete svom nadređenom da ćete nešto uraditi, ispunite to kao da ceo vaš posao od toga zavisi. Nemojte obećavati i obavezivati se na nešto što ne možete da ispunite, čak i ako imate osećaj da vaš nadređeni to želi. Budite dosledni prema svom nadređenom o tome šta možete, a šta ne možete da postignete.

3. Nikada nemojte priređivati iznenađenja svom nadređenom

Šefovi ne podnose iznenađenja. Oni obično balansiraju između brojnih zadataka, mnogo ljudi i višestrukih planova, stoga im priređivanje iznenađenja izgleda kao da ste dobacili kamen žongleru koji već vrti pet loptica u vazduhu.

Onog trenutka kada pomislite da bi vaš projekat mogao da se pretvori u taj kamen, upozorite svog nadređenog. Dajte mu šansu da vam pomogne da sve dovedete u red pre nego što eksplodira. Na taj način, ukoliko zna da nešto nadolazi, može da napravi prostora da se time pozabavi i stavi sve pod kontrolu.

4. Budite spremni sa detaljima

Jedan od najglupljih poteza koje možete da napravite je da ušetate u kancelariju nadređenog nepripremljeni. Za svaki sat koji ćete provesti na sastanku sa svojim menadžerom, treba da provedete 10 sati pripremajući se da budete kadri da odgovorite na svako pitanje koje bi nadređeni mogao da postavi.

Deset sati je možda i previše u današnjem opuštenijem radnom okruženju gde su neformalni sastanci veoma česti. Ipak, većina nadređenih će odabrati neki aspekt vašeg posla i udubiti se kako bi se uverili u vaše poznavanje onoga na čemu radite. Ako ne možete da odgovorite na ta pitanja, momentalno gubite kredibilitet i moguće je da će potrajati dok ga ne vratite.

5. Nikada ne izgovarajte (ni ne pomišljajte) “Jesam li ti rekao”

Svom nadređenom dugujete svoj najbolji doprinos i rasuđivanje pre nego što donese odluku. Ako mislite da vaš nadređeni pravi veliku grešku, trebalo bi da date najbolje od sebe kako biste ga ubedili da se odluči za drugi pravac. Ipak, a ovo je neverovatno važno, jednom kada vaš nadređeni donese tu odluku, vaše je da ućutite i postarate se najbolje što možete da ta odluka bude ispravno sprovedena.

Niti jedan šef ne želi da čuje, niti bi trebalo da čuje “Jesam li ti rekao”. Zapravo, ako čak i samo nagovestite tako nešto, vaš nadređeni će (verovatno s pravom) misliti da ga potajno ili podsvesno sabotirate. Ako ne možete da se složite i posvetite odlukama vašeg nadređenog kao da su vaše sopstvene, onda dugujete svom nadređenom, i sebi, da pronađete drugi posao.

6. Nemojte se žaliti; rešavajte probleme

Neki ljudi se osećaju bolje kada se žale. Oni se žale na svoje supružnike svojim prijateljima. Žale se o svom poslu svojim supružnicima. Žale se na svoju decu drugim roditeljima. To je sve u redu, ali nema tog nadređenog koji želi da vas sluša kako se žalite na svoj posao, svoje korisnike, saradnike ili bilo šta drugo. Vaš šef nije vaš terapeut.

Žaljenje vašem menadžeru nije ništa drugo do preispanja vaših negativnih emocija na njega. Možda ćete se vi osećati bolje, ali vaš nadređeni se oseća loše, pogotovo ako nema ničega što bi mogao da učini da popravi situaciju. Zato NIKADA nemojte govoriti o problemu osim ukoliko ne tražite rešenje. Idealno, trebalo bi već da imate neku ideju na pameti o mogućem rešenju.

7. Znajte šta je vaš primarni posao

Verovatno mislite da je vaš primarni posao da obavite zadatke na vreme, u skladu sa budžetom i uz najbolji mogući kvalitet. Pogrešno. Potpuno pogrešno. Vaš primarni posao je da se postarate da vaš šef bude uspešan. Ne postoje izuzeci od ovog pravila.

Da ne bude zabune, primarni posao vašeg šefa je da VAS načini uspešnijim. Skoro 100% problema i konflikata u radnom okruženju koji uzrokuju da organizacije podbacuju događa se zato što ovi ključni prioriteti zamene mesta.

Vrhunski timovi nisu samo zasluga jakog lidera