U velikoj meri, biti dobar lider znači investirati u metode za razvoj zaposlenih. Posvetiti vremena da pomognete svojim zaposlenima da se razviju kao efektivani i angažovani članovi tima će podržati kratkoročni i dugoročni profesionalni razvoj i pomoći vašim zaposlenima da prave velike iskorake u svom znanju i veštinama. Zauzvrat, ove zvezde će značajno poboljšati timsku kulturu i pomoći da vaša kompanija uspešno osvoji nove i bolje teritorije.

U nastavku je pogled na to šta znači koristiti model zasnovan na snagama, neka pitanja koja vam mogu značiti da uspete u tome i rezultati koje možete očekivati da vidite na kraju.

Šta je pristup za razvoj zaposlenih zasnovan na snagama?

Mnogi lideri pogrešno traže ono što nedostaje učinku zaposlenih. Na primer, možda individualna prodaja nije dovoljno visoka u odnosu na to koliko bi trebalo da bude, ili se možda neko parališe kada prezentuje pred grupom. Naravno, mogli biste uložiti mnogo vremena i novca fokusirajući se na slabe strane zaposlenih i obučavajući i ih u tim kategorijamam ali to samo vodi osrednjim rezultatima. Pa, šta vodi krupnim poboljšanjima? Investiranje u snage svakog od zaposlenih.

Pristup zasnovan na snagama omogućava zaposlenima da povećaju svoju produktivnost i učinak primenjivanjem sopstvenih jakih strana na svoje svakodnevne zadatke. Možda se pitate da li će ovakvo postupanje ostaviti nedostatke u sposobnostima vašeg tima. Budući da svakako treba da zapošljavate članove tima koji dopunjavaju međusobne prirodne sposobosti, ova strategija osigurava da trud zaposlenih ne bude protraćen, već umesto toga bude kolaborativan i eksponencijalno vredniji.

Pitanja koja treba da postavite sebi kao lideru

Galup istraživanje je pokazalo da postavljanje (i odgovaranje) na neka od važnih pitanja može pomoći liderima da nauče kako da koriste pristup zasnovan na snagama kako bi povećali učinak zaposlenih i kompanije.

Kao lider, verovatno sebi već postavljate pitanja poput sledećih:

  • Da li moji zaposleni razumeju prioritete svog posla?
  • Da li imaju resurse koji su im potrebni da iznesu svoj posao?
  • Da li se osećaju slobodno da zatraže pomoć i iznose mišljenja, kako u formalnim, tako i u neformalnim situacijama?

Ova pitanja predstavljaju dobar početak, ali da biste bili pravi lider razvoja zaposlenih, potrebno je da predvodite transformacionu promenu u svoj poslovanju posmatrajući razvoj zaposlenih iz strateške perspektive pre nego da ga doživljavate samo kao “treninig”.

U tom smislu, potrebno je takođe da sebi postavite i sledeća pitanja:

  • Da li moja kompanija ima uspostavljene sisteme da posmatra naše najbolje performere?
  • Kada su identifikovani unikatni pokazatelji, da li možemo integrisati te atribute u naša nastojanja tokom regrutacije, kao i u naše planove napredovanja u karijeri i upravljanje nasleđivanja uloga u menadžemnu?
  • Kako možemo da obezbedimo da pravi ljudi sa pravim talentima budu postavljeni u odgovarajuće uloge?
  • Da li smo u mogućnosti da repliciramo odličan učinak širom kompanije?
  • Da li pružamo prilike za najbolje performere da napreduju na lestvici?
  • Da li gradimo, cenimo i komuniciramo izuzetnost na svakom nivou?

Pitanja koja treba da postavljate ljudima koje predvodite

Kada su ovi principi i procesi uspostavljeni, potrebno je da otkrijete šta vaši zaposleni najbolje rade. To je sledeći korak u sprovođenju pristupa zasnovanog na snagama u razvoju zaposlenih. Svakako možete postaviti sopstvene pretpostavke na osnovu onoga što ste i sami primetili, kao i revizija učinka. Ipak, održavanja razgovora licem u lice će vam otvoriti oči (i oči vaših zaposlenih) za još mnogo neiskorišćenog potencijala koji se može iskoristiti u željene svrhe.

Postavljajte ljudima koje predvodite sledeća pitanja i sastavite detaljne beleške na koje se možete vratiti kasnije:

  • U čemu najviše uživate kada je reč o vašim svakodnevnim aktivnostima?
  • Koji aspekt vaše uloge vam daje najviše energije?
  • Šta su bila vaša najveća dostignuća tokom proteklih 6 meseci?
  • Da li komunicirate sa svojim menadžerima o tome šta najbolje radite?
  • Da li ste dobili fidbek o tome kako da na najbolji mogući način primenite svoje talente na posao?
  • Da li znate koja putanja karijere bi se po vašem mišljenu nadovezala na ono što najbolje radite?

Ako su vaši zaposleni uključeni u poslovne aktivnosti i zadatke kojima su naklonjeni i prirodno ih dobro obavljaju, primetićete da tada imaju pozitivan stav, kako su voljniji da doprinose i na dobrom putu da postanu izuzetni performeri.

Kako razvoj zaposlenih zasnovan na snagama poboljšava opšti učinak

Veliki je broj prednosti koje mogu doći kao rezltat primene pristupa zasnovanog na snagama. Za zaposlene, kada imaju samopouzdanja i koriste svoje jake strane, to im kao nagradu pruža zadovoljstvo sopstvenim doprinosima, angažovanje u zadacima i procesima, kao i obogaćivanje njihovih profesionalnih života. Očigledno, ove nagrade jednako tako dolaze sa pogodnostima za kompaniju. Počećete da uočavate primetno smanjivanje u obrtu zaposlenih i incidentima bezbednosti. U isto vreme, možete očekivati impresivne dobitke u svakoj od sledećih oblasti:

  • Angažovanost zaposlenih
  • Prodaja
  • Inovacije
  • Angažovanost korisnika
  • Profit

Najzad, uvidećete da će izbor i rad sa pravim zaposlenima sa odgovarajućim snagama biti mnogo produktivniji nego da samo obučavate pogrešne zaposlene da obavljaju neodgovarajuće poslove. Ovo će vašoj kompaniji dati dodatnu prednost dok radi na inovacijama i najboljim praksama.

Vrhunski timovi nisu samo zasluga jakog lidera