Tokom proteklih kriza, ekonomisti nisu uvek imali najbolje rezultate sa korišćenjem podataka da predvide budućnost. Ovog puta, njihova šansa za uspeh je veća nego ikada ranije da preciznije i korisnije ostvare predviđanje budućnosti podacima. Evo i zašto.

Globalna ekonomija je pogođena pandemijom, a Međunarodni monetarni fond daje projekcije za najgoru globalnu recesiju od vremena Velike depresije.

U tom kontekstu, rukovodioci širom sveta imaju poteškoće da uspostave ravnotežu između pridržavanja mera izolacije i očuvanja svog poslovanja. Mnogi se okreću podacima kako bi prikupili uvide u realnom vremenu i razvili rezervne planove.

Istorijski gledano, slični pokušaji ekonomista da predvide budućnost upotrebom podataka nisu uvek bili uspešni. Dobra vest je da danas imamo pristup bržim, boljim i tačnijim podacima nego što je to ikada bio slučaj, pa predviđanje budućnosti podacima može biti daleko efikasnije.

Svakoga dana, 44 zetabajta podataka se generiše globalno. Osim toga, danas imamo naprednu veštačku inteligenciju (VI) i tehnologije mašinskog učenja koje nam daju prednost koju ranije nismo imali.

Zatvaranje fizičkih lokacija radnih mesta i posledična zavisnost od tehnologije nam je dala pristup obilju podataka o poslovnim operacijama i kupcima.

Kriza je katalizator strukturalne promene u načinima na koje se potrošači ponašaju, a jednako tako i  načina na koji živimo i radimo. Podaci imaju potencijal da pruže rane indikatore prirode i stepena promene.

Predviđanje budućnosti podacima u eri nakon pandemije

V. Edvards Diming, američki inženjer i statističar jednom prilikom je rekao “Verujemo u Boga, svi ostali moraju dati podatke”

Diming je bio rani glasnogovornik i zagovarao je ideju da biznisi mogu koristiti podatke da razviju “Sistem opsežnog znanja” i prevedu to znanje u poboljšano donošenje odluka i predviđanja. Mnogi data naučnici su se složili, sa rađanjem Big Data i mašinskog učenja koji nam daju mogućnost da napravimo precizne modele kako bismo usmeravali buduće akcione planove i otkrivali obrasce koji nikada do sada nisu postojali.

Ukoliko ne znate šta sirovi podaci zaista predstavljaju, ne možete praviti smislena predviđanja na osnovu analitike zasnovane na istim tim podacima.

Aktuelna pandemija je pružila nove uvide u to kako podaci mogu biti korišćeni u borbi protiv širenja zaraze. U Kini i Južnoj Koreji, na primer, vlade su se oslonile na podatke o kretanju, lokaciji i istoriji pacijenata kako bi pratile i ograničile širenje. Gugl i Fejsbuk su takođe analizirali podatke kolektivnih kretanja miliona korisnika kako bi odredili kako se COVID-19 širi u SAD.

Kompanije mogu donositi odluke potkovane podacima o različitim aspektima svog poslovanja putem prediktivnog projektovanja, popularne anlitičke strategije koja pregleda istorijske podatke, trendove i fluktuacije kako bi pravila predviđanja o budućim ishodima.

Kompanije mogu ovladati podacima o kupcima u svakoj dodirnoj tački – od maketinga, preko prodaje, do podrške – kako bi produbile lojalnost korisnika i pokrenule profitabilni rast.

Poređenje proizvoda koje novi i korisnici koji se vraćaju na veb sajt kupuju sada, u odnosu na isto vreme prošle godine, može pružiti jako mnogo zaključaka.

Na primer, primećeno je da porudžbine na kućnu adresu i rad na daljinu imaju veliki uticaj na maloprodaje garderobe. Analiza podataka pokazuje značajno povećanje među proizvodima sportske garderobe i pad u nakitu.

Biznisi koji traže način da brzo donose odluke i razviju post-pandemijski akcioni plan mogu ostvariti neizmernu vrednost korišćenjem podataka u sledećim ključnim oblastima:

1. Prihodi

Podaci i prediktivne projekcije mogu pomoći kompanijama da projektuju prihode od prodaje za nadolazeću sezonu, identifikuju tokove prihoda koji ne daju najbolje rezultate i optimizuju levak prihoda kako bi se prilagodile promenljivoj potražnji i cenama na tržištu.

Prediktivni algoritmi vrednosti životnog ciklusa kupaca su produktivan način projektovanja budućih prihoda.

2. Prodaja i marketing

Česte primene podataka u marketingu i prodaji su se umnogome usredsređivale na predviđanje šta je najverovatnije da će korisnici kupiti sledeće, unapređujući ciljano oglašavanje, stepen napuštanja od strane potrošača i optimizaciju cena.

Za razliku od tradicionalnih metoda prikupljanja podataka na fizičkoj lokaciji prodajnog mesta, kompanije mogu prikupljati podatke o milionima potrošača proučavanjem digitalnih zapisa. Ove informacije – uspomoć novih analitičkih tehnika – mogu biti prevedene u vredne uvide o psihološkim stanjima potrošača, što može biti upotrebljeno da se strategije marketinga i prodaje zasnivaju na činjenicama.

3. Upravljanje lancem nabavke

Biznisi u sektoru proizvodnje i veleprodaje pomno prate kratkoročne podatke uživo – o potrošnji, globalnoj tgovini i rutama dostave u realnom vremenu – kako bi svoje lance nabavke načinili efikasnijim.

U današnje vreme, mnogi proizvođači dodaju senzore svojim proizvodima kako bi bili u mogućnosti da odašilju povratne informacije.

4. Radno okruženje

Zaposleni pružaju ogromne količine podataka putem svojih aktivnosti, primerice vreme prijavljivanja ili odjavljivanja na neki sistem, imejl saobraćaj, upotreba mobilnih uređaja u poslovne svrhe i bolovanja.

Analitika podataka može otkriti uvide i saznanja o tome kako se zaposleni prilagođavaju i rade u radnom okruženju na daljinu. Ovo može pomoći kompaijama da razviju blagovremene intervencije u cilju zadržavanja zaposlenih, učinka i angažovanja.

Na primer, Majkrosoft 365 omogućava zaposlenima korišćenje MyAnalytics, zajedno sa savetima kako da unaprede međusobnu saradnju i upotrebu svog vremena.

5. Odnosi sa kupcima

Odnosi sa kupcima su važni za svaki biznis i igraju ključnu ulogu u rastu kompanije, pogotovo tokom nestabilnih vremena. U tom pogledu je možda i najveće interesovanje za predviđanje budućnosti podacima.

Kompanije investiraju u svoje kupce od visoke vrednosti, a podaci daju uvide u ove kupce visoke vrednosti na osnovu kojih je moguće odrediti najbolje i najrelevantnije metode angažovanja.

Predviđanje poslovanja: zašto vam je neophodno

4 zlata vredna izvora podataka u vašoj kompaniji