Suosnivač Vikipedije Džimi Vejls je bio inspirisan da napravi WT.Social jer je oglašavanje omogućilo sadržajima, kako ih naziva, “niskog kvaliteta” da dominiraju na Fejsbuku, kao i Tviteru. Fejsbuk i Tviter su nedavno doneli potpuno suprotne strategije kako da se postave prema političkom oglašavanju, dok WT.Social društvena platforma ima potpuno drugačije rešenje. Suosnivač Vikipedije obećava da nikada neće prodavati vaše podatke niti puštati oglase na ovoj platformi.

Dosta vam je Fejsbuka i Tvitera?

Ako je tako, suosnivač Vikipedije se nada da ćete se priključiti na WT.Social, novu platformu društvenih medija koja obećava da neće puštati oglase niti prodavati podatke korisnika.

Ova društvena plaforma raspolaže tokom vesti slično kao i Fejsbuk, na kome korisnici mogu deliti vesti ili druge sadržaje. Ali, za razliku od Fejsbuka čiji algoritmi daju prednost sadržajima koji su plaćeni, ili kako to nazivaju, sponzorisani, ili pak generišu puno angažovanja publike, WT.Social jednostavno najpre prikazuje sadržaje su noviji, a ne na osnovu angažovanja ili plaćanja.

Ovaj sadržaj dolazi iz različitih odeljaka platforme (pod nazivom subwiki) koje korisnici odabiraju kada žele da se uključe. (Ako pregledate ove odeljke možete pronaći najrazličitije teme poput: “Snowboarding”, “Shamanism” ili , recimo “Liberation for all People (+Veganism)”). Platforma omogućava korisnicima da “direktno uređuju naslove koji navode na pogrešne zaključke, ili označavaju problematične objave”.

Oko 160 hiljada ljudi se inicijalno prijavilo da koristi WT.Social otkada je lansiran u oktobru prošle godine. Platforma je besplatna za prijavljivanje, ali novi korisnici se stavljaju na liste čekanja, što se odmah može izbeći ukoliko donirate novac. WT.Social društvena platforma se nada da će preživeti samo na osnovu donacija.

“Umesto da optimizujemo naš algoritam da vas načini zavisnima i tera vas na klikove, mi ćemo zarađivati novac samo ukoliko svojevoljno odaberete da nas podržite – što znači da naš cilj nisu klikovi, već da zaista nešto značimo u vašem životu”, izjavio je Vejls u svojoj objavi o projektu.

Vejls se rekao da je oglašavanje ključni problem platformi kao što su Fejsbuk i Tviter.

“Došao sam do zaključka da je najveći problem koji uzrokuje medije lošeg kvaliteta taj što se isključivo zasnivaju na oglašavanju”, napisao je u svojoj blog objavi. “Fejsbuk, Tviter i druge društvene mreže prave prihode na osnovu toga koliko dugo ostanete na njihovim stranicama gledajući i i klikćući na oglase. Angažovanje je prioritizovano u odnosu na kvalitet”.

Video koji je objavio tim iz WT.Social kaže da je Vejls bio inspirisan da napravi platformu zbog “površnosti Fejsbuka i Tvitera”, i kako se nada da će njegova nova platforma “pokoriti Fejsbuk”, za koji smatra da je “pun klikbejta i nepouzdanih vesti”.

“Ovo je moj radikalni, ludi eksperiment”, izjavio je Vejls za Financial Times. “Sa zadovoljstvom mogu da kažem da ne znam sve odgovore”.

WT.Social društvena platforma je iznova pokrenuti WikiTribune, servis za deljenje vesti koji je Vejls lansirao 2017-te, ali je od tada imao brojne poteškoće i otpuštao uredničko osoblje. Ultimativni cilj za WT.Social, sugeriše Vejls, jeste da služi kao zamena za Fejsbuk i Tviter.

“Stvaraćemo okruženje gde su loši igrači uklonjeni zato što je to ispravno, a ne zato što to odjednom utiče na naše finansije”, rekao je za Financial Times. “Očigledno ambicija nije 50 ili 500 hiljada, već 50 miliona, pa i 500 miliona”.

Zasićenost Fejsbukom i Tviterom

Nije teško uočiti zašto bi neki ljudi želeli da se reše Fejsbuka i Tvitera. Tokom 2019-te, Fejsbuk je uklonio oko 5.4 milijarde lažnih naloga, dok je u septembru iste godine Tviter najavio da je uklonio hiljade lažnih naloga sa kojih su širene lažne političke dezinformacije u šest zemalja. Zatim, postoje brige oko predsedničkih izbora u SAD 2020-te, za koje su obe platforme nedavno usvojile suprotne strategije kako da postupaju sa dezinformacijama u političkom oglašavanju.

Tviter je zabranio sve oblike političkih oglasa, definisane kao plaćen sadržaj koji se odnosi “na kandidata, političku partiju, izabranog ili postavljenog vladinog zvaničnika, izbore, referendum, predloge zakona, zakonodavstvo, regulativu, direktive ili sudske ishode”. Kao oštar kontrast, Fejsbuk će dozvoljavati političke oglase svih vrsta, čak i one koji sadrže očigledne dezinformacije.

WT.Social društvena platforma može izgledati kao zdravija alternativa. Ipak, lini se da će trolovi i politički operativci pronaći neki način da platformu koriste kao oružje, ukoliko se dokaže kao uspešna. Unikatna zaštita na WT.Social protiv pretnji (osim izostanka oglašavanja) jeste njena organizacija uređivanja od strane zajednice, koja bi u teoriji omogućila korisnicima da doteruju naslove. Ali još uvek nije jasno kako će to funkcionisati na masovnom nivou.

Zašto ljudi postaju Trolovi na Internetu