Bili ste na takvom sastanku. Zapravo, čim ste pročitali naslov, znali ste tačno o čemu govorimo. Svi smo doživeli to iskustvo kada osoba ispred publike ne zna baš najbolje kako voditi prezentaciju, pa samo stoji na podijumu, ili ispred širokog ekrana, i jednostavno svima recituje niz linija teksta sa ekrana.

Nekada je to zbog nedovoljne pripreme, ili možda nedostatka samopouzdanja, u svakom slučaju, ne izgleda dobro. Takođe dovodi do toga da publika stiče utisak kako smatrate da njihovo vreme nije važno, u suprotnom biste uložili više promišljanja i pripremanja u svoju prezentaciju.

Dakle, nemojte biti takva osoba.

Ozbiljno, ako nemate ništa drugo da dodate osim onoga što je već na ekranu, samo odštampajte slajdove na papir i podelite ih. Ili, još bolje, jednostavno ih pošaljite mejlom i sastanak se može preskočiti.

Razlog zašto govorite pred prostorijom punom ljudi je verovatno zato što imate nešto važno da podelite. Neko negde misli da imate komunikacione veštine da angažujete svoju publiku i ujedno ih obrazujete i inspirišete. Ništa ne ostavlja ljude manje inspirisanim, ili obrazovanim, nego slajd nakon slajda sa linijama teksta.

Postavite sebi pitanje: Da li ste ikada videli TED govor prilikom koga govornik stoji i ne radi ništa drugo do ponavljanja reči sa ekrana? Mala pomoć: niste.

Evo šta možete uraditi umesto toga:

Koristite priče umesto linija teksta

Ljudi se ne povezuju sa proizvodima, podacima ili kompanijama. Ljudi se vezuju za priče. Vaš posao kada stojite na pročelju prostorije, jeste da iznosite koje god važne informacije da imate kroz priču koja pomaže da se ljudi uključe.

Uzgred, priče nemaju stavke teksta, one imaju likove i akciju i osećanja. Umesto da pričate o vašem projektu ili proizvodu, govorite i tome kako je uticao na realne ljude i kako će olakšati ili poboljšati život vaše publike.

Takođe, veliko je iskušenje navesti linije teksta a zatim govoriti o tome šta svaka od njih znači. U redu, ali nemojte stavljati linije teksta na ekran. Samo pričajte. Ispričajte priču u koju želite da se vaša publika uključi.

Pokažite umesto da ispisujete

Slajdovi ne bi trebalo da budu primaran način na koji delite informacije. Umesto toga, trebalo bi da ilustruju poentu koju želite da prenesete. Ako su reči koje izgovarate primarno naglašene, šta god da je na ekranu treba samo to da podržava i da ga oživi.

Slajdovi su kao prateći zvuk vašeg izlaganja, ali nisu muzika. Oni su samo pozadina.

Nekada će se to dogoditi i sa rečima, ali, ruku na srce, obično je daleko efektivnije pokazati fotografiju ili grafiku. Jedan od boljih primera kako voditi prezentaciju uz korišćenje vizuelnih sadržaja je Set Godin. Nekada deluje da se fotografije na ekranu smenjuju gotovo jednakom brzinom kojom on govori, i to jednostavno dobro funkcioniše.

Ljudi su mnogo skloniji da upamte slike, i kada se to desi, zapamtiće ono o čemu ste govorili.

Naravno, ima trenutaka kada savršeno ima smisla da se uključe i reči. Opšte pravilo, ipak, jeste da osim ako ne prikazujete citat, ne treba nikada da stavljate više od 12 do 15 reči na slajd.

Gledajte u svoju publiku, a ne u slajdove

Najveći razlog zašto ne bi trebalo da čitate sa svojih slajdova je stoga što kada to radite, ne gledate svoju publiku. Ljudi se neće povezati sa pričom koju izlažete ukoliko se ne povežu sa vama. Kada stojite na podijumu i gledate slajdove, to stvara barijeru između vas i vaše publike. Umesto da gledate jedni druge, svi gledate u ekran.

To ne znači da nije dozvoljeno na brzinu baciti pogled da vidite gde ste stali, ali ako zavisite od svojih slajdova da se prisetite šta treba da kažete, niste se ni izbliza dovoljno pripremili. U stvari, apsolutno bi trebalo da uvežbate tačno ono što ćete reći, toliko puta da vam reči nadolaze, a da to od vas ne zahteva previše razmišljanja.

Kako voditi prezentaciju podrazumeva i taj poslednji deo, jer kada se nađete ispred pune prostorije, ili na podijumu, ima milion stvari koje će vam prolaziti kroz glavu. Olakšajte malo sebi probama i uvežbavanjem dok vam ne uđe u rutinsku memoriju.

Na taj način možete gledati svoju publiku sa samopouzdanjem i ispričati im priču koja će promeniti njihove živote.

Savršeni pič – od pripreme do prezentovanja