Ako je pojam emocionaolne inteligencije novina za vas, znajte da je Danijel Goleman, istraživač pri Harvardu, autor međunarodno najprodavanije knjige Emocionalna inteligencija (prvobitno objavljenja 1995.) koja se nalazila na The New York Times bestseller list duže od 18 meseci. Zatim je napisao Working with Emotional Intelligence (1998.), tvrdeći kako ne-kognitivne veštine i karakteristike za viši EQ mogu biti podjednako važne kao i IQ za uspeh u radnim okruženjima i efektivnost lidera.

U okviru Golemanovog modela EQ, kada dobijete posao u vašoj stručnoj oblasti i počnete da razmatrate stvari kao što su proširivanje vaše uloge, sticanje unapređenja, vođenje drugih i snalaženje u političkim kontekstima, IQ više neće biti dovoljan, a EQ treba da preuzme primarni status.

Prema rečima samog Golemana, “Čak iako ste inženjer koji radi samostalno i osmislili ste napredan uređaj, niko neće obratiti pažnju na vas ukoliko ne umete da komunicirate, ubeđujete i uzbudite ljude povodom tog uređaja – a za to je potrebna emocionalna inteligencija“.

Dakle, koje karakteristike za viši EQ vas čine izuzetnim u vašem poslu? Goleman je nedavno objavio informativni članak koji naglašava nekolicinu karakteristika koje se nalaze u okviru četiri EQ domena – samosvest, upravljanje sobom, društvena svest i upravljanje međuljudskim odnosima.

Karakteristike koje se odnose na samosvest

Razumete sopstvene snage i ograničenja i svesni ste situacija i događaja u svom životu. Tokom perioda frustracije, sposobni ste da ukažete na koren i uzrok svoje frustracije. Takođe su vam jasne vaše vrednosti i osećaj smisla i svrhe, što vam omogućava da budete odlučniji kada postavljate pravac akcije.

Karakteristike povezane sa upravljanjem sobom

Posedujete emocionalnu samokontrolu i možete ostati pribrani pod pritiskom i brzo se oporaviti kada ste uznemireni. Prilagodljivi ste u kontekstu promena i neizvesnosti. Orijentisani ste ka ostvarivanju ciljeva – težite da ispunite ili prevaziđete standarde za izuzetnost i tražite načine da radite stvari još bolje. Takođe imate pozitivan pogled na svet: Vidite dobro u ljudima, situacijama i događajima, što je vredna kompetenca koja može izgraditi izdržljivost i ostvariti preduslov za inovacije i nove prilike.

Karakteristike društvene svesti

Jedna od ključnih kompetenci društvene svesti je empatija: posvećujete punu pažnju drugoj osobi i odvajate vreme da razumete o čemu govori i kako se oseća. Uvek nastojite da postavite sebe u situaciju druge osobe na smislen način. Druga ključna kompetenca u ovom domenu EQ je organizaciona svest, koju Goleman opisuje kao iščitavanje “emocionalnih tokova i dinamike unutar grupe ili organizacije”, a ponekad i predviđanje “kako bi neko iz vašeg tima ili neko od lidera kompanije sa kojom poslujete mogao da reaguje u izvesnim situacijama, što vam omogućava da situacijama pristupate strateški.”

Karakteristike vezane za upravljanje međuljudskim odnosima

Ova interpersonalna veština, tipična za lidere koji su koučevi i mentori, omogućava čoveku da postupa na načine koji motivišu, inspirišu i u harmoniji su sa drugima, dok istovremeno održavaju važne međuljudske odnose. Goleman kaže da karakteristike od uticaja i inspirativno liderstvo idu ruku pod ruku: “Vi ste prirodni lider koji može pridobiti podršku od drugih s relativnom lakoćom, okupljajući grupu koja je angažovana, mobilisana i spremna da sprovodi zadatke pred sobom”. Očigledno, upravljanje konfliktima i izlaženje na kraj sa neslaganjima između više strana vam ne pada teško. Možete “izvesti proključale rasprave na otvoreno i pronaći win-win rešenja“, piše Goleman.

Kritičko mišljenje u šest nivoa: Kako efektivno razmišljati