Evo pitanja koje vam verovatno nikada nije palo na pamet: “Koji je najbolji način kako pročitati knjigu?” Naravno, logično je – ako umete da čitate reči i razumete njihova značenja – možete s lakoćom usvojiti knjigu od početka do kraja. Ali vaša tehnika čitanja (iliti, kako obrađujete informacije iz knjiga) može umnogome uticati na rad vašeg mozga i kako pristupate izvesnim stvarima u životu. Naučite kako uspešni ljudi čitaju knjige na osnovu najnovijih istraživanja u neuronauci i primenite ove tehnike kako biste svoje ideje uspešnije predstavili u svetu oko sebe.

Različite tehnike čitanja

Možda čitate ovlaš, brzo prelazeći kroz pasuse da uočite glavne crte. Možda ste detaljni čitalac koji pažljivo prati reč po reč. Možda čak i preskačete poglavlja, prelazeći pravo na odeljke koji vam se čine interesantnim.

Kada je reč o tome kako uspešni ljudi čitaju i čitalačkim navikama uspešnih, jedan od upečatljivih ljudi od kojih možemo naučiti svakako je Bil Gejts.

Bil Gejts je veoma posvećem i pažljiv u pogledu čitalačkih navika. “Odbijam da prestanem sa čitanjem knjigu na polovini, čak iako mi se ne dopada”, izjavio je Gejts svojevremeno za magazin Time. “A što mi se manje dopada knjiga, više vremena posvetim pisanju beležaka na marginama. To znači da ponekada provedem više vremena čitajući knjigu koju ne mogu da  podnesem nego knjigu koju obožavam.”

Unutar uma jednog pisca

Čitati poput pisca može biti od pomoći da ojačate svoje veštine komunikacije i pripovedanja. Štaviše, može vam pomoći da postanete ubedljivija osoba, što je ključna veština kojom treba da raspolažete kada vam je potrebno da uverite nekoga da ste u pravu, predstavite ideju ili “prodate” sebe kao najboljeg kandidata za posao koji jako želite.

Cilj svakog pisca je da vas sveobuhvatno uvuče u svoju ideju – on želi da budte uključeni, investirani i uvereni da su njegove reči vredne čitanja. Pisci beletristike ovo rade kreiranjem upečatljivih zapleta i likova sa kojima se možemo identifikovati. Pisci realističnih štiva isto izvode prikupljanjem podataka i činjenica  i njihovim povezivanjem na argumentovan način.

Kako pisanje utiče na vaš mozak

Najbolji pisci znaju kako da povežu određene koncepte i informacije na način koji može dopreti do različitih delova mozga kod čitalaca.

Studija objavljena 2006. u NeuroImage je tražila od “učesnika da čitaju reči sa jakim asocijacijama na mirise, zajedno sa neutralnim rečima, dok su njihovi mozgovi bili skenirani fMRI mašinom.”

Kad god bi učesnici pročitali reči poput “parfem” ili “kafa”, njihov primarni olfaktorni korteks (deo našeg mozga koji obrađuje “mirise”) je zasvetleo kao vatromet na fMRI mašini. Reči kao “somot” su aktivirale senzorni korteks (koji procesira “osećaje”) u mozgu. Istraživači su zaključili kako u određenim slučajevima, mozak ne može da napravi razliku između čitanja o nekom iskustvu i proživljavanja istog u realnom životu.

Dobri pisci znaju kako da odaberu prave reči

Kit Outli, emeritus profesor kognitivne psihologije sa Univerziteta u Torontu, ovo formuliše na jednostavniji način. U okviru članka objavljenog u New English Review, navodi kako  dobri pisci zalaze izvan osnovnih oblasti jezika i kadri su da ispričaju priču koja proizvodi lucidnu stimulaciju realnosti – onu koja “radi u mozgovima čitalaca isto kao što kompjuterske simulacije rade na računarima.”

Naravoučenije ovde jeste da pisci koriste reči koje su duboko povezane sa ljudskim čulima – reči koje, gotovo doslovno, “ožive” u mozgu čitaoca. Čitati kao pisac vam može pomoći da razumete njihove alate i veštinu, što možete iskoristiti u situacijama u realnom životu, bez obzira u kojoj stručnoj oblasti radite.

Evo kako možete čitati kao pisac:

1. Pročitajte celu knjigu bar jednom, čak iako je ne razumete

Većina ljudi ima jedan cilj na pameti kada čita knjigu: Preuzeti što je više moguće informacija u najmanjem mogućem vremenskom okviru.

Pa ipak, dok čitaju, često će započinjati pa se zaustavljati, ili na Guglu tražiti određene koncepte i reči koje ne razumeju. Neki će se zaneti i udubiti se u studije ili događaje koji su pomenuti u knjizi ili se vratiti pa iznova pročitati poglavlja više puta dok ih ne “ukapiraju”.

Ali neverovatna moć se krije u delimičnom, a ne potpunom, razumevanju ideje koja leži u osnovi knjige.

Može biti izuzetno frustrirajuće čitati knjigu koju ne razumete baš najbolje, ali baš jako to želite. Umesto da prevrćete po rečniku, pročitajte knjigu od početka do kraja bar jednom kako biste stekli opštu sliku. Biće vam lakše da razumete kada je pročitate ponovo, po drugi put.

2. Potražite piščeve taktike ubeđivanja

Novinar i autor bestselera, Malkolm Gledvel koristi mnoge taktike da ubedi svoje čitaoce. U svakoj od svojih knjiga, ima cilj da navede čitaoce da poveruju u tri stvari:

  1. Da je njegova ideja validna
  2. Da on ima autoritet da piše o toj ideji
  3. Da je ideja vredna toga da vam do nje bude stalo

Gledvel uverava čitaoce da su njegove knjige validne pružanjem logičnih argumenata. On čitaoce ubedi da raspolaže autoritetom da piše o tim idejama navođenjem istraživanja i podrške od industrijskih stručnjaka. On ubeđuje čitaoce da su njegove ideje vredne brige izlaganjem zanimljivih koncepata koji su nam bliski (npr. kako neprijatna situacija može biti maskirana prednost) upotrebom fascinantnih i neverovatnih likova (npr. džinova) kako bi sve to objasnio.

Sledeći put kada čitate knjigu, setite se kako uspešni ljudi čitaju. Pregledajte pažljivo delove koji sadrže svaku od ovih taktika ubedljivosti i razmislite kako ih možete primeniti na situacije u realnom životu.

3. Obratite pažnju na metafore

Uporedite dve dole navedene rečenice:

  1. “Baršunasti glas je potekao sa njenog radija.”
  2. “Lep glas se čuo sa njenog radija.”

Isprva, značenje ove dve rečenice može delovati identično, ali vaš mozak ne misli tako.

Tokom 2012-te, istraživači sa Univerziteta Emori su otkrili da  metafore imaju mogućnost da pristupe različitim oblastima mozga. Metafora poput “imao je mesnate ruke”, na primer, podstiče senzorni korteks učesnika na aktivnost, dok nešto nalik na “imao je snažne ruke” nije napravilo nikakvu razliku.

Razumeti kako koristiti metafore može imati snažan uticaj na to kako komunicirate. Stoga, dok čitate knjigu, dajte sve od sebe da uporedite kako pisac koristi određene reči i metafore da naglasi i pojača neku ideju ili opis.

Zapamtite više dok čitate – saveti neuronaučnika