Inovativne i tehnologije u rapidnom razvoju su napravile “potrebu za brzinom” u svim aspektima naših života. Lideri su suočeni sa neverovatnim pritiscima da isporuče trenutne rezultate, ostvare više uz manje resursa i upravljaju sve većim pritiscima i količinama posla. Brzina i urgentnost svakodnevnih zahteva može otežati sagledvanje dalje od jednog koraka unapred. Sada, više nego ikada, lideri i pojedinci koji sarađuju moraju biti spremni da dobace pogled iza kratkoročnih potreba, znaju šta je strateška perspektiva i delaju u skladu sa tom perspektivom.

Šta je strateško razmišljanje?

Strateško razmišljanje je sposobnost da se anticipria, pripremi i pozicionira za budućnost. To je sposobnost da se mobilišu i fokusiraju resursi i energija, te bude u boljoj mogućnosti da se dođe do kreativnih rešenja dok se prevazilaze prepreke. To je odvažnost da se duboko promišlja o tome kuda idete i šta želite da postignete. Primenjeno strateško mišljenje je kreativnost, intuicija i specifični planovi koji će vam pomoći da ostvarite željenu sudbinu. Strateški ljudi misle i delaju pre nego što bivaju primorani, pre nego što postanu prinuđeni da zauzmu defanzivnu ili reaktivnu poziciju.

Ljudska bića imaju sposobnost da razmišljaju naširoko i iznad neposrednog; stoga, možemo odabrati da svesno i s namerom mislimo o budućnosti i široj slici. Osim ukoliko ne promenimo trenutni “drž-nedaj” mentalitet toliko prisutan u poslovanju i ne razvijemo svoje sposobnosti razmišljanja u potpunosti, naš nivo uspeha će ostati isti, a možda će se čak i završiti. Zato organizacije očekuju od lidera i saradnika da razviju svoje sposobnosti strateškog razmišljanja.

Šta je strateško liderstvo

Strateško liderstvo podrazumeva biti odgovoran za budućost, podjednako kao i za ono što se događa danas. Prevashodni cilj lidera jeste da stekne bolje razumevanje tekućih poslovnih okolnosti, okruženje (tržišta, kupce, konkurente, itd.) i vodeće indikatore strateškog planiranja koji identifikuju nove trendove i transormacije koje će se pojaviti.

Lider mora obraćati pažnju na signale koji pružaju uvide o potrebama i željama članova tima, višeg rukovodstva i dobavljača. Kada ste lider, staretška perspektiva podrazumeva da morate znati ko su vaši korisnici (interni ili eksterni), zašto dolaze baš vama, šta će tražiti u budućnosti i kako se vaše polje menja. Lider mora razumeti kako svaki od konkurenata utiče na strateški pejzaž, koje proizvode nudi i kako ih kupci vide.

Ipak, društvo je kao celina zavisno od kratkoročnog razmišljanja, a mnogi profesionalci smatraju da je produktivnost jednaka meri do koje ste zauzeti (visoka produktivnost = biti zauzet). Previše ljudi su na ličnom nivou zapetljani u način razmišljanja i rada koji je kratkog ciklusa i reaktivan u odnosu na nadražaje. Više brinemo o upravljanju sopstvenim listama “za uraditi”, šta će se dogoditi tekuće nedelje, da li ćemo dostići svoje brojeve, lansiranju proizvoda na vreme ili kako da popravimo opremu ne bismo li sustigli rokove.

Ugledamo pad brojeva prodaje izvesnog proizvoda i reagujemo brzo, kratkoročnim fokusom i perspektivom. Gasimo hitne požare i ne uspevamo da razmislimo o dugoročnijem uticaju na naša ponašanja i stavove. Ovakva perspektiva uklanja strategiju iz našeg razmišljanja.

Nastavljamo da radimo isto što smo oduvek radili, bez obzira na izmenjene okolnosti koje kratkovida rešenja čine irelevantnim za probleme sutrašnjice. Jednostavno previđamo nove prilike i ne ostavljamo vremena za inovativna, strateška rešenja. Nažalost, naš cilj postaje preživljavanje sledeće krize. Upravljamo današnjicom po cenu budućnosti.

Strateška perspektiva i majndset

Opšti izazov sa kojim se suočavaju profesionalci je da niko ne želi da posveti vremena razmatranju strateških pitanja. Realnost je da moramo napraviti svestan izbor da redovno izdvajimo vremena za sagledavanje budućnosti. Potrebno je da promenimo brzine, usporimo i redovno fokusiramo svoje umove ka budućnosti.

Kada razvijete strateški majndset, uspostavljate obrazac discipline koji vam omogućava da razmišljate i planirate ispred vremena. Predviđate i pripremate planirani i orkestrirani odgovor kada konkurent ugrozi vašu stratešku poziciju. Eliminišete neprijatna iznenađenja, izbijanje i gašenje požara i teške posledice. Identifikujete nove tehnologije, metode ili pristupe koji će povećati vašu efektivnost i smanjiti troškove.

Uz strateški pristup, samouvereno ćete ostaviti po strani svoje svakodnevne hitne situacije i zagledati se ka horizontu, stvarajući nebrojene prednosti za sebe, svoj tim i čitavu organizaciju. Strateški majndset će vam omogućiti da kreirate vrednost i budete lider koji je potreban vašoj organizaciji da bi opstala i cvetala sada i u budućnosti.

Ako hoćete da budete “bolji”, bolje bi vam bilo da postanete strateg