Kada pomislimo na veštine komunikacije, svi smo skloni da procenjujemo kako smo u tome naročito dobri. Istina je da čak i oni među nama koji su dobri komunikatori nisu toliko sjajni kao što im se čini. Precenjivanje sopstvenih veština komunikacije je naglašeno kada smo u interakciji sa ljudima sa kojima provodimo najviše vremena.

Kada komuniciramo sa ljudima koje dobro poznajemo, pravimo pretpostavke o tome šta će oni razumeti, a takve pretpostavke se ne usuđujemo da pravimo kada je reč o strancima. Ova tendencija da precenjujemo koliko dobro komuniciramo (i koliko nas dobro razumeju) je do te mere prisutna da psiholozi čak imaju i naziv za to: predrasuda bliske komunikacije.

Koraci koje možete preduzeti za bolje veštine komunikacije

Komunikacija je pravi posao lidera; Ne možete postati izuzetan lider sve dok ne postanete odličan komunikator. Sjajni komunikatori inspirišu ljude. Oni stvaraju povezanost koja je stvarna, emocionalna i lična. A dobri komunikatori ojačavaju ovu povezanost zahvaljujući razumevanju ljudi i sposobnosti da se obrate direktno njihovim potrebama na takav način da su ovi spremni da ih saslušaju.

Osam strategija koje slede u nastavku će vam pomoći da prevaziđete predrasude u komunikacijama koje nas često usporavaju sa svim ljudima koje susrećemo, pogotovo sa onima koje dobro poznajemo. Primenite ove strategije i posmarajte kako vaše veštine komunikacije dostižu nove visine.

1. Obraćajte se grupama kao da je reč o pojedincu

Kao lider, često je potrebno da se obraćate grupama ljudi. Bilo da je to mali timski sastanak ili sastanak na nivou šire kompanije, treba da razvijete određeni stepen prisnosti u svom pristupu koji čini da se svaki pojedinac u prostoriji oseća kao da govorite direktno njoj/njemu.

Trik je u eliminaciji distrakcija gomile tako da možete da prenesete svoju poruku kao da govorite jednoj osobi. Želećete da budete emocionalno autentični i zračite istim osećanjima, energijom i pažnjom koju biste imali da ste nasamo (nasuprot anksioznosti koja proizilazi iz toga što ste pred drugim ljudima). Sposobnost da ovo postignete je temelj sjajne liderske komunikacije.

2. Govorite tako da vas ljudi saslušaju

Sjajni komunikatori pažljivo čitaju svoju publiku (grupe i pojedince) kako bi bili sigurni da ne traće svoje vreme na poruke koje ljudi nisu spremni da čuju. Govorenje tako da ljudi slušaju znači da prilagođavate svoju poruku u hodu tako da se zadržava među vašom publikom (šta su spremni da čuju i kako su spremni da je čuju).

Govoriti tako da budete sigurni kako ste rekli baš ono što ste želeli da kažete nema isti efekat na ljude kao kada ih uključite u smisleni dijalog sa razmenom ideja. Oduprite se nagonu da dođete do svoje poente po svaku cenu. Kada vaša konverzacija navodi ljude da postavljaju dobra pitanja, znate da ste na pravom putu.

3. Slušajte kada vam ljudi govore

Jedno od najkatastrofalnijih iskušenja za lidera jeste da tretira komunikaciju kao jednosmernu ulicu. Kada komunicirate, treba da pružite ljudima dovoljno prilika da izraze šta im je na umu. Ukoliko primećujete da često imate poslednju reč u diskusijama, onda je to verovatno nešto na čemu treba da poradite.

Slušanje ne znači samo čuti reči; to je takođe i slušanje tona, brzine i boje glasa. Šta neko govori? Šta ne izgovara? Koje skrivene poruke postoje ispod površine? Kada vam se neko obraća, ostavite sve drugo po strani i saslušajte u potpunosti dok druga osoba ne završi priču. Kada razgovarate telefonom, nemojte pisati mejl. Kada se sa nekim sastanete, zatvorite vrata i sedite blizu osobe kako biste se fokusirali i slušali. Jednostavna ponašanja poput ovih će vam pomoći da ostanete u sadašnjem trenutku, primetite signale koje druga osoba šalje i jasno pokažete da ćete zaista slušati ono što ima da kaže.

4. Povežite se emocionalno

Maja Andželou je to najbolje sročila: “Ljudi će zaboraviti šta ste rekli i uradili, ali nikada neće zaboraviti kako su se pored vas osećali”.

Kada ste lider, vaša komunikacija nema nikakvu moć ukoliko se ljudi sa njom ne povezuju na emocionalnom nivou. To je mnogim liderima teško da potignu jer imaju osećaj da treba da odaju utisak određenog tipa osobe. Ostavite se toga.

Da biste se sa svojim ljudima povezali emocionalno, treba da budete transparentni. Ljudsko biće. Pokažite im šta vas pokreće, šta vam je važno, zašto ustajete iz kreveta svako jutro. Izrazite ova osećanja otvoreno i uspostavićete emocionalnu povezanost sa svojim ljudima.

5. Čitajte govor tela

Vaš autoritet ljudima otežava da kažu šta im je zaista na umu. Bez obzira na to koliko je dobar vaš odnos sa podređenima, zavaravate se ako mislite da su podejdnako otvoreni kao što su sa “sebi ravnima”. Stoga, morate postati stručnjak za razumevanje neizgovorenih poruka.

Najveće bogatstvo informacija se može naći u govoru tela drugih ljudi. Telo komunicira non stop i bogat je izvor informacija, zato obratite pažnju na govor tela tokom sastanaka i neformalnih razgovora. Kada se udubite u govor tela, poruke će postati jasne i glasne.

Obratite što je više moguće pažnje na ono što nije izrečeno, podjednako kao i na ono što jeste, i otkrićete činjenice i mišljenja koja ljudi nisu voljni da izraze direktno.

6. Pripremite se za ono što ste naumili

Malo pripreme vas može daleko dovesti da biste izgovorili ono što želite da kažete, kao i da bi razgovor imao željeni uticaj. Nemojte pripremati govor; steknite razumevanje šta bi trebalo da bude fokus razgovora (da bi ljudi čuli poruku) i kako ćete to postići. Vaša komunikacija će biti ubedljivija i blagovremena kada unapred pripremite šta ste naumili.

7. Ostavite se žargona

Poslovni svet je preplavljen žargonom i metaforama koje su bezopasne kada su ljudi sa njima upoznati. Problem je što većina lidera previše koristi žargon i otuđuje svoje podređene, kao i klijente, svojim “poslovnom jezikom”. Koristite ga povremeno ukoliko će to doprineti da se povežete sa svojim ljudima. U suprotnom, smatraće vas neiskrenim.

8. Vežbajte aktivno slušanje

Aktivno slušanje je jednostavna tehnika koja osigurava da se ljudi osećaju saslušano, što je suštinska komponenta dobre komunikacije.

Da biste vežbali aktivno slušanje:

  • Provedite više vremena slušajući nego pričajući.
  • Ne odgovarajte na pitanja pitanjima.
  • Izbegavajte da dovršavate rečenice drugih ljudi.
  • Više se fokusirajte na drugu osobu nego na sebe.
  • Fokusirajte se na ono što ljudi govore upravo sada, umesto na njihove interese.
  • Preformulišite ono što je druga osoba rekla da biste bili sigurni da ste to dobro razumeli (“Dakle, govoriš mi da ovaj budžet treba pažljivije razmotriti, je li tako?”)
  • Razmislite o tome šta ćete reći tek nakon što je neko drugi završio govor, umesto dok još uvek govori.
  • Postavljajte puno pitanja.
  • Nikada ne prekidajte.
  • Ne hvatajte beleške.

Objedinite jedno po jedno za bolje veštine komunikacije

Dok radite na praktikovanju ovih strategija, pokušajte izbeći da zagrizete više nego što možete da sažvaćete. Rad na jednoj do tri strategije u isto vreme je više nego dovoljno. Ako pokušate da preduzmete više nego što možete da iznesete, nećete uočiti mnogo napretka kao kada biste suzili svoj fokus.

Kada efektivno ovladate određenom strategijom, možete se prihvatiti sledeće. Komunikacija je dinamični element liderstva koji je utkan u većinu svega što radite svakodnevno. Imaćete dovoljno prilika da unapredite svoje veštine komunikacije, jedne od najkritičnijih komponenti vaše karijere.

Zašto najbolji lideri postavljaju nemoguće ciljeve