Ako ste se upustili u traženje posla onlajn i niste dobili mnogo odgovora na prijave koje ste poslali, niste usamljeni. Ako vam je inboks prazan iako ste poslali bezbrojne mejlove sa biografijom, to može biti frustrirajuće i demorališuće, što dalje može podrivati vaš trud traženja posla. Premda nije neka velika uteha, može vam pomoći da znate kako to nije vaša krivica. Nažalost, šanse ne idu u vašu korist prilikom onlajn pretrage. Evo nekih statistika koje treba da imate u vidu:

  • Onlajn oglas za posao dobije oko 250 biografija u proseku (pri čemu jaki brendovi poput Gugla dobiju i do 3 miliona godišnje). Od ovih 250 prijava, oko 2% bude pozvano na intervju prema podacima kojima raspolaže Workopolis (svega 0,2% biva zaposleno u Guglu, obično preko interne preporuke).
  • 98% Fortune 500 kompanija koristi Sisteme za evidenciju prijava (ATS), prema Jobscan, koje često odbace 75% prijava pre nego što dođu pred ljudske oči, ponekad zbog irelevantnih razloga, primerice načina na koji je formatirana vaša biografija.
  • Jedno istraživanje je otkrilo da se skoro 50% poslova popuni interno pre nego što uopšte dođu u javnost. Neki od ovih poslova se objavljuju onlajn kako bi se ispunili zakonski zahtevi, ali eksterni kandidati imaju malo šansi da dobiju tu ulogu.
  • Prema Career Pivot, preporuke imaju 50% šanse da dobiju intervju, dok za one koji nisu preporučeni, ta šansa pada na svega 3%. Zapravo, Jobvite tvrdi da 40% zaposlenja potiče iz skupa preporuka, što je samo 7% prijava.
  • Podaci objavljeni od strane Career Sherpa pokazuju da je zaposleno preko 60% onih koji traže posao ukoliko ih je preporučio trenutni poslodavac. Taj broj se povećao na 91% ako je preporuka došla sa strane direktora.
  • Čak do 70% poslova se nikad ne oglasi, što znači da je jedini način da za njih saznate preko veze.

Kada se pogleda sve zajedno, jasno je da mreža kontakata ima jasnu prednost nad onlajn prijavama. Ipak, kontaktiranje veza nije brz proces. Izgradnja međuljudskih odnosa zahteva vreme, a ako ste u nezgodnoj situaciji, možda imate osećaj da ovo nije opcija za vas (pa ipak, vi već imate mrežu kontakata koja je kvalitetna i može vam pomoći više nego što mislite).

Dakle, vaša najbolja šansa bi mogla biti kombinovani pristup – uložite vreme da odnegujete svoju mrežu kontakata, dok se istovremeno strateški prijavljujete na otvorene pozicije koje pronalazite objavljene na internetu. Počnite od prikazanog procesa korak po korak:

1. Osvežite svoj LinkedIn poslednjim informacijama

Kada stvarate nove veze ili se upustite u traženje posla onlajn, vaš LinkedIn profil će biti jedna od prvih stanica na koju će mnogi ljudi doći kako bi vas upoznali. Postarajte se da imate profesionalnu fotografiju, odeljak koji vas opisuje kao osobu orijentisanu na rezultate i povezuje vaše jake strane sa rezultatima koje omogućavate i u skladu je sa vašim karijernim ciljem.

Ne samo da ćete ovako jasno komunicirati drugima kakvu vrednost donosite na tržište, već takođe može pomoći regruterima i drugima koji zapošljavaju da vas pronađu. Kad ste se već prihvatili, sredite i svoje društvene medije, uklonite upitne sadržaje koji mogu podstaći poslodavca da razmisli dvaput pre nego što vas angažuje.

2. Izgradite svoje LinkedIn veze i kontakte

Jedna od najčešće zanemarenih prednosti izgradnje opsežne liste kontakata prvog nivoa na LinkedInu jeste činjenica da to eksponencijalno povećava broj vaših kontakata drugog nivoa. Često baš ovi kontakti drugog nivoa vode do prilika za zaposlenje. Pregledajte svoje poruke i mejlove kako biste pronašli ljude sa kojima se možda još uvek niste povezali preko LinkedIna.

Razmotrite i “uspavane” kontakte – bivše kolege, nekadašnje komšije, prijatelje sa fakulteta sa kojima ste izgubili dodir tokom prethodnih godina i pošaljite personalizovane poruke sa inicijativom da se ponovo povežete. Nemojte zanemarivati ljude koje viđate nekoliko puta godišnje, poput vašeg zubara, računovođe ili frizera. Nikada ne možete znati ko bi mogao biti u nečijoj mreži kontakata.

Javite se i regruterima koji rade za kompanije na vašoj ciljnoj listi, sažetom personalizovanom porukom o tome šta cenite u njihovoj organizaciji.

3. Napravite svoju listu ciljanih kompanija

Čak iako se prijavljujete na pozicije onlajn, ne želite da samo budete reaktivni na ono što se pojavi u vašim pretragama. Može vam pomoći da budete proaktivni pravljenjem liste kompanija za koje ste zainteresovani i upuštanje u proučavanje njihovih kretanja na tržištu, traženje vaših kontakata (prvog i drugog nivoa) koje možda već poznajete (ili želite da upoznate), kao i posmatranje njihovog napredovanja kako biste predvideli potrebe za zapošljavanjem.

Pratite svoje top kompanije na društvenim medijima i kreirajte Google obaveštenja kako biste ostali u toku, a da ne izgubite previše vremena.

Steve Dalton’s “2-Hour Job Search” je izuzetno metodičan, detaljan proces za izgradnju liste ciljanih kompanija.

4. Bavite se propratnim aktivnostima

Ako se vodite idejom “prijavio sam se i to je to” kada se prijavljujete na poslove onlajn, to će značiti puno čekanja i malo progresa. Identifikujte uloge na koje ste se nedavno prijavljivali i potražite svoje kontakte prvog i drugog nivoa. Zatim, javite se da zatražite savet ili informaciju kako možete svoju prijavu učiniti konkurentnijom.

Takođe, ne oklevajte da pošaljete sažetu diplomatsku poruku regruteru (ili menadžeru koji zapošljava ukoliko možete pronaći te informacije na LinkedInu, što često možete), kako biste im stavili do znanja da ste se prijavili za posao i kako ste zainteresovani za priliku da podelite više detalja o svojim sposobnostima. To ih može podstaći da pogledaju vaš LinkedIn profil (koji je sada fantastičan prikaz vrednosti koju možete da ponudite njihovoj industriji), a čak vas može potencijalno izvući iz provalije ATS sistema ukoliko je vaša prijava tamo završila. Traženje posla onlajn je igra u kojoj vam je potrebna svaka prednost, zato nemojte biti pasivni posmatrač.

Ukoliko pronađete vezu koja je voljna da dostavi vašu prijavu direktno do menadžera koji zapošljava, ili do Ljudskih resursa, zatražite i to. Može se desiti da za zaposlene postoji program nagrađivanja preporuka koji će im doneti bonus ukoliko vas angažuju.

5. Pišite prilagođeno za mašine

Premda možete biti pod iskušenjem da koristite kreativno formatiranje kako bi se vaša biografija istakla, onlajn prijava nije mesto gde treba da demonstrirate svoje veštine sa posebnim fontovima i dopadljivim dizajnom. Budući da većina kompanija koristi sisteme za praćenje prijava (ATS), bez direktne preporuke ćete biti u milosti tehnologije. Postoji nekolicina različitih ATS platformi, od kojih su među popularnijima Taleo, iCIMS, Jobvite i Workday. Obratite pažnju na vrstu fajla koja se traži (npr. ako traže .pdf dokument, nemojte slati u Wordu) i koristite ključne reči iz opisa posla za koji se prijavljujete.

Uverite se da je vaša biografija primljena. Iako je najbolje da je interni zaposleni odnese menadžeru koji zapošljava, slanje mejla regruteru (LinkedIn je takođe prihvatljiv, iako ne preporučujemo pozivnicu u ovoj ranoj fazi) kako biste učtivo potvrdili prijem svoje aplikacije jeste potpuno prihvatljivo i može napraviti razliku između odlaska na intervju i dobijanja automatizovane odbijenice.

6. Priložite upečatljivo propratno pismo

Moguće je da ste naišli na protivrečne savete povodom ovog koraka. Popularni podatak je da se pročita svega 7% propratnih pisama, ali zapamtite da je to u odnosu na 25% prijava koje prođu kroz ATS platformu. Osim toga, vaše propratno pismo će biti pročitano ako vaša biografija prođe prvu trijažu, pa je moguće da je i to jedan od razloga zašto je statistika tako mala. Jednom kada je utvrđeno da imate veštine koje su potrebne kako biste prošli u sledeći krug, regruter će želeti da sazna malo više o tome šta tražite. Propratno pismo služi ovoj svrsi, a ako je dobro sročeno, može povećati vaše šanse da stignete do intervjua.

Preskočite generičko propratno pismo. Očigledno je ukoliko se niste potrudili i ostaviće loš utisak. Ako se prijavljujete na mnogo pozicija i nemate vremena da prilagodite pismo, onda bi najmudrije bilo da iznova razmislite o svom pristupu. Možda zabacujete udice na sve strane ne biste li videli šta će se uhvatiti, a to je regruterima očigledna (i nepoželjna) strategija za traženje posla onlajn, a za vas je to gubljenje vremena.

7. Vodite različite razgovore sa ljudima koje poznajete

Premda izgradnja novih međuljudskih odnosa zahteva vreme, već imate grupu porodice, prijatelja i drugih ljudi u zajednici koji vas već vole i veruju vam. I vrlo je verovatno da će vam sa zadovoljstvom pomoći da uspete u svojoj karijeri. Budite konkretni po pitanju toga šta tražite, uključujući i nazive kompanija ili ljude u njihovoj mreži kontakata sa kojima biste želeli da vas upoznaju. Ljudi koji su vam najbliži verovatno redovno pitaju za vašu potragu, zato ne menjajte temu i ne ustežite se da se upustite u taj razgovor. Aktivno budite spremni za ova pitanja iznošenjem molbe. Premda vašim prijateljima poslovi ne padaju s neba, oni imaju veze koje vi ne poznajete.

Sastavite lični upravni odbor koji će vam pomoći za traženje posla onlajn. Možda imate 3 – 4 prijatelja ili članova porodice koji su otvoreni da vam pomognu i kadri da budu objektivni. Mogu vam dati fidbek na vašu biografiju, biti vam partneri za uvežbavanje intervjua i baciti oko na potencijalne prilike. Prosečno zadržavanje na jednoj poziciji je 4.2 godine, pa se možete ponuditi da uzvratite uslugu kada oni dođu na red da prave zaokret u karijeri.

8. Mudro koristite svoje vreme

Verovatno ste već čuli: “pronalaženje posla je posao sa punim radnim vremenom”, a to se čini kao veoma tačno. Budući da svi imamo ograničenu količinu vremena i energije, podelite mudro svoje resurse ulažući više vremena da izgradite svoje veze i međuljudske odnose nego u onlajn prijavljivanje. Ne samo da će to povećati vaše šanse za poslove na koje se prijavljujete onlajn, već će vam otvoriti nova vrata ka prilikama koje možda nikada neće dospeti na internet.

Pronađite i nešto vremena da pomognete drugim ljudima, bilo da je u pitanju traženje posla onlajn ili neki drugi izazovi. Velikodušnost je jedan od najboljih načina da izgradite međuljudske odnose.

Radne navike najboljih zaposlenih: 8 načina kako ih prepoznati