Pitanja koja nameće neizvesnost neće nestati još neko vreme: Koje promene dolaze sutra? Da li će biti dobre ili loše? Kako će svet izgledati 10 godina od danas? Zato ima smisla zapitati se “Ko su futuristi?”

Često se može činiti jako teškim predviđati šta dolazi iza ugla. Ali ne morate biti Ilon Mask da biste predvideli budućnost. Zapravo, mnogo je lakše i zahteva daleko manje vremena nego što većina ljudi nagađa. Ključ je jednostavno znati na šta da usmerite svoju pažnju, prava pitanja koja treba postavljati i gde da potražite uvide i saznanja.

Ko su futuristi i kako njima to polazi za rukom?

Ako želite da razmišljate kao futurista, radite na ovim stvarima svakoga dana:

1. Fokusirajte se na trendove

Predviđanje budućnosti je proces sagledavanja kompleksnih, isprepletanih događaja i pozadinskih međusobnih veza između njih – a ne samo jednostavno proučavanje privremenih efekata koje oni proizvode.

Razmislite o razlici između talasa i plime: Talasi su kratkoročni događaji koji dolaze i prolaze. Oni su ono što vidimo na površini poslovnog sveta. Ali lider koji anticipira trenira sebe da vidi plimu – megatrendove u poslovanju duboko ispod površine koji uzrokuju talase, ili poremećaje.

Primer: Službenici za unos podataka, tipografi i putnički agenti su među profesionalcima čiji broj najbrže opada u ovoj deceniji, što je zabrinjavajuće za svakoga ko je napravio karijeru od ručnog unosa zahteva ili ispunjavanja obrazaca. Ali ono što više brine futuriste jeste rastuća naklonost u pravcu robotike i automatizacije.

Futuristi se fokusiraju postavljajući prava pitanja: Šta uzrokuje ovaj trend opadanja? Šta podstiče sve veće interesovanje kompanija za prepuštanje zadataka softverskim alatima?

Cilj je odrediti koje sile su na snazi u svakom trenutku, kakav uticaj one imaju na tržište i gde postoji prilika da se budućnost pozitivno oblikuje.

2. Tragajte za signalima

Budućnost se konstantno menja. Nažalost, istorijski podaci (što je uglavnom ono čime raspolažemo) nisu uvek pouzdani za predviđanje kada su pojave u stanju promene, pogotovo ako smo u radikalnoj tački formiranja.

To je razlog zašto je toliko važno obraćanje pažnje na signale, koji su sitni razvojni događaji koji se odvijaju na marginama (t.j. inovativni novi proizvod koji ima potencijal da naraste po obimu i geografskoj distribuciji).

Primer: Rastuća upotreba VI softverskih asistenata koji su dovoljno pametni da prođu kao ljudi još uvek nije preokrenula poslovni svet naopačke. Iako ste verovatno primetili ove četbotove kako pitaju kako vam mogu pomoći u roku od nekoliko sekundi kada se nađete na svojim omiljenim veb sajtovima.

Ali ako većina njih može zadovoljavajuće da odgovori na pitanja korisnika već sada, šta se dešava kada počnu masovno da menjaju osoblje koje se time bavi?

Futuristi se konstantno upuštaju u naviku traganja za signalima poput ovog.

3. Obratite pažnju na obrasce koji se pojavljuju

Poenta agregacije signala i određivanja kako su oni povezani u veliku sliku trendova jeste da nam pomogne da uočimo obrasce koji se pojavljuju.

Ovi obrasci pričaju širu priču i ukazuju kuda se budućnost uputila. Posmatranjem tih obrazaca možete uvideti koji su alati, tehnologije i poslovni modeli u opadanju, a koji su u usponu.

Primer: Već sada prelazimo iz sveta u kome su novine i magazini nekada bili primarna snaga za pokretanje političke igre, ka svetu gde se na izbore može uticati tvitovima i društvenim mrežama.

I još jedan primer, gde je tržište još uvek u nastajanju, takođe prelazimo iz doba luksuzne potrošnje i automobila koji se napajaju benzinom u doba gde je predodređeno da će u nekom trenutku zavladati održivost i električna vozila.

4. Napravite ekspertske zajednice

Niko ne može sam predvideti budućnost u 100% slučajeva. Umesto toga, ako želite da povećate svoju tačnost, ovih dana je to više pitanje saradnje i poslovanja u zajednici.

To od nas zahteva da negujemo diverzitet misli i perspektiva među svojim timovima i uključimo eksperte iz mnogo različitih oblasti kada donosimo odluke.

Postupajući tako, dobićete više fidbeka i uvida i biti uspešniji u osmišljavanju budućnosti.

Primer: Challenge.gov, platforma koju održava U.S. General Services Administration, pomaže federalnim agencijama sa prikupljanjem ideja i rešenja direktno od javnosti.

Ako pogledate sajt, videćete da čak i agencije poput Environmental Protection Agency (EPA) i National Aeronautics and Space Administration (NASA) – obe zapošljavaju neke od najbriljantnijih umova sveta – nude gotovinske nagrade i takmičenja pitajući opštu javnost da im pomogne sa razvijanjem najnaprednijih tehnoloških rešenja sutrašnjice.

Ako ste se do sada pitali ko su futuristi, od danas i vi možete biti jedan od njih!

Da li ste se ikada zapitali koje je značenje snova? Pripremite se za budućnost