Sva je prilika da provodite bar malo vremena razmišljajući o svojoj reputaciji na poslu. Možda se pitate kako je nedavni projekat koji ste vodili uticao na mišljenje vaših kolega o vama, ili brinete da li vaš nadređeni smatra skoriju grešku kao krupan problem sa kojim imate poteškoća. Možda strahujete da li se vaši direktni podređeni ugledaju na vas kao lidera. Ali da li ste ikada razmišljali kako izgleda liderski brend koji vas odlikuje?

Šta je liderski brend?

Među vašom zajednicom prijatelja i porodice, imate reputaciju – lični brend koji odražava vaše prioritete, vrednosti za koje se zalažete, ponude ili obećanja koja konstantno ispunjavate i kako pristupate njihovom ispunjavanju.

Na poslu, vaš liderski brend znači kako se vaš lični brend odvija u okviru društvenog procesa liderstva. Drugim rečima, podrazumeva kako interagujete sa drugima kako biste proizveli rezultate.

Premda bi zbir vaših prethodnih interakcija i iskustava sa drugim ljudima mogao biti sasvim u prošlosti, lični liderski brend kome težite bi trebalo da vas vodi u budućnosti. Reč je u potpunosti o tome ko ste i ko želite da budete.

Zašto je važan vaš liderski brend

Vaš lični liderski brend ilustruje ne samo ono što uradite, već ujedno i kako to radite. Trebalo bi da budete autentična predstava onoga čemu težite i što cenite. Po svoj prilici, ako ne razmišljate o tome, vaš liderski brend nije blisko povezan sa onim što želite da govori o vama.

Dobro vođen liderski brend je odraz vaših najvažnijih vrednosti i pomaže ljudima – uključujući i vas – da definišu ko ste i procene vašu očekivanu vrednost kao lidera. Trebalo bi da svesno i autentično oblikujete svoj liderski brend iz sledećih razloga:

Moćan liderski brend može povećati vašu sposobnost da ostvarujete svoje karijerne ciljeve

Bilo da težite poziciji višeg nivoa ili želite izazove različite od onih koje trenutno imate, potreban vam je liderski brend koji signalizira vaše sposobnosti i interesovanja. Dok stičete sve više poštovanja i sve vas više cene za vaše liderske doprinose, dobijate više prilika i iskustava, što zatim ojačava brend koji podupire vaše aspiracije.

Vaš liderski brend vam može pomoći da proširite i produbite svoj uticaj

Vaš brend odražava ne samo posao koji obavite već i kako interagujete i kako se odnosite ka drugima kako biste to uradili. Da li radite efektivno sa drugima? Da li gradite i zadržavate partnerstva? Da li vi i vaš tim postižete 3 ključna ishoda liderstva: upravljanje, usaglašenost i posvećenost? Način na koji učestvujete u društvenom procesu liderstva vam pomaže da izvodite ili skalirate posao i stvara liderski brend koji će ostali po svoj prilici upamtiti i o kome će pričati. Zapamtite da se vaša ličnost podjednako iskazuje i u virtuelnim interakcijama.

Vaš liderski brend vas izdvaja u odnosu na druge lidere na osnovu vaše unikatne vrednosti.

Kada imate jasan liderski brend, ljudi znaju šta da očekuju od vas u odnosu na ostale u timu. Možda ste jedinstveno sposobni da organizujete kompleksne projekte, posredujete u nesporazumima, ili razvijate druge. Kada ljudi misle o vašem brendu, ti talenti bi trebalo odmah da im padnu na pamet. Zatim ćete biti dodeljeni na uloge gde su ti talenti vrednovani – i dobijaćete sve više i više prilika da radite vrstu posla koju volite.

Nejsan liderski brend – koji ne želite – će odugovlačiti vaš rast i zadržavati vas u ulogama u kojima ne napredujete

Bez jasnog i dobro komuniciranog liderskog brenda, ostali bi mogli biti nesvesni vaših sposobnosti, vaše vrednosti i doprinosa koje pravite. Mogli biste završiti radeći u vakuumu, gde vas vaš nadređeni ne vidi i ne čuje, pa čak možda ni vaši stejkholderi ili kolege. Unapređenja i interesantna zaduženja će vas verovatno mimoići. Mogli biste čak doći dotle da podrivate svoju karijeru.

Upravljanje vašim brendom je moćan način da  budete autentični i zauzmete se za sebe

Shvatanje kakav liderski brend želite daje fokus vašim aktivnostima. Pomaže vam da razjasnite šta bi trebalo da radite – a šta da ne radite. Artikulisanje i kultivisanje vašeg ličnog liderskog brenda je proaktivan način da radite i vodite na načine koji su autentični, a ne zasnovani na očekivanjima drugih. Ako pokušavate da budete neko ko niste, ljudi će to prozreti. To se možda neće dogoditi odmah, ali ako niste dosledni sebi i svojim vrednostima, kolege će pre ili kasnije primetiti. A nije ugodno kada vaše misli i akcije nisu kongruentne. Dakle, ako se to ko ste vi i za šta se zalažete ne vrednuje u vašoj organizaciji, pronađite drugo mesto.

Kako da ojačate svoj lični liderski brend

Možda ćete prepoznati da je vaš lični liderski brend značajan, ali niste sigurni kako vas drugi percipiraju ili kako da pronađete veštine koje su vam potrebne da budete uticajniji. Sledećih 6 koraka će vam pomoći da produbite svoju samosvest, definišete kompetence koje su vam potrebne i ojačate svoj lični liderski brend:

1. Napravite dve liste

Popišite sve što volite u poslu kojim se bavite, i napravite još jednu listu o svim stvarima kojima se radije ne biste bavili. Ova vrsta razjašnjenja će vam pomoći da kristališete svoje profesionalne ciljeve i odluke koje donosite u pravcu njihovog realizovanja. Deo brige o vašem liderskom brendu je konstantan proces samo-evaluacije.

2. Ispitajte svoju onlajn prisutnost

Proverite kakav otisak ste ostavili u digitalnoj oblasti i na društvenim medijima. To će često biti nečiji prvi utisak o vašem lidersom brendu, i želećete da osigurate da se imidž koji predstavljate prožima sa vašim željenim brendom. Potražite primere drugih ljudi koji to rade dobro i oponašajte ih pravljenjem veb sajta, doprinošenjem kompanijskom biltenu, pridruživanjem društvenim grupama koje postoje na LinkedIn-u ili drugim platformama.

3. Odaberite partnera za odgovornost

Odlučite se za nekoga ko će vam pružiti istinu o tome šta drugi ljudi misle o vama. Ta osoba vam takođe može pomoći da vas drži pri vašim drugim ciljevima za unapređenje vašeg liderskog brenda. Usvojite fidbek od drugih, bilo da je to vaš nadređeni, prijatelji, partner ili kolege. Da li je ono što oni kažu o tome kako vas drugi vide u saglasnosti sa vašom željenom projekcijom? Pitajte vašeg parnera za odgovornost šta možete raditi češće i više, a šta treba da radite manje.

4. Osmislite slogan

Ako ste sumirali svoj unikatni liderski doprinos, kako bi mogao glasiti vaš slogan? Osmislite imidž i upečatljivu frazu koja predstavlja srž vašeg liderskog brenda. Prikupite fidbek – od vašeg partnera za odgovornost ili drugih – i prilagodite prema potrebi. Kada je spreman, objavite svoj slogan i simbol negde odakle ga lako možete navesti kao redovni podsetnik.

5. Sastavite akcioni plan

Nakon što ste shvatili jaz između vašeg trenutnog liderskog brenda i onog koji želite, napravite akcioni plan da poradite na svojim slabim stranama. Plan će vam pomoći da izgradite nove kompetence, zatražite pomoć kada je prigodno i procenite svoj napredak. I budite strpljivi! Ako ste shvatili kako vam vaš liderski brend ne ide u prilog i pokušavate da ga promenite previše brzo, preokret će izgledati neprirodno. Kolege će gledati na radikalne promene sa sumnjom. Autentična promena zahteva vreme.

6. Postavite sebi ključna pitanja

Šta ja cenim, te da li moje vrednosti još uvek odražavaju ko sam ja? Po čemu sam poznat? Da li radim sve što je u mojoj moći da izgradim svoj brend i izvan radnog mesta? Redovan povratak na ova usmeravajuća pitanja će vam pomoći da odredite da li ste na pravom putu.

Postavite sebi ključna pitanja i napravite akcioni plan, odvojite nešto vremena da razmotrite suštinske liderske veštine koje su vam potrebne u svakoj ulozi. To su samosvest, agilnost, uticaj i komunikacija.

Te 4 suštinske veštine su važne za ojačavanje vašeg liderskog brenda – što je viša vaša samosvest, na primer, veća je verovatnoća da ćete razumeti kako vaše ponašanje utiče na organizacione ciljeve.

Kako znate da li vaš lični liderski brend funkcioniše?

Kada konstantno integrišete ove savete u svoju ličnu analizu i sarađujete sa drugima, počećete da uočavate znake da se vaš trud isplati.

Možda ćete morati da odbijete pozive da radite na različitim inicijativama jer vas zovu sa više strana. Možda ćete primetiti da će vas pozivati da preuzmete zadake u kojima uživate. Možda ćete zaključiti kako vam kolege daju komplimente za aspekte vašeg rada koji su u skladu sa vašim liderskim brendom.

Sve su ovo znaci napretka, i po svoj prilici, vaš nadređeni ili drugi lideri u vašoj organizaciji takođe primećuju vaš liderski brend.

Čak i bez velike eksterne potvrde, reč je o autentičnoj transformaciji koja proizilazi iz vašeg osnovnog identiteta. Kako rastete i napredujete unutar svoje organizacije, primetićete kako se vaš liderski brend podjednako razvija.

Ukoliko pratite ove kratkoročne i dugoročne korake, redovno evaluirate svoj napredak i ulažete dodatni trud, vaš lični liderski brend će se razviti i počeće da vam se isplati.

Vodič za ubrzano napredovanje: Mapirajte ambicije svoje karijere