Sposobnost za rad pod pritiskom podrazumeva da i dalje možete dobro obavljati svoja poslovna zaduženja, čak i u prisustvu stresa. Stresori mogu biti prouzrokovani nepredviđenim okolnostima i varijablama koje nije moguće kontrolisati ili faktorima koje je moguće predvideti. Raditi efektivno pod pritiskom znači da ne smete dozvoliti da vam stresori preuzmu pažnju; od suštinske je važnosti da ostanete pribrani.

Neki od primera rada pod pritiskom uključuju:

  • Prekovremeni rad da bi se ostvarili rokovi
  • Preuzimanje uloga saradnika koji su na bolovanju
  • Ispunjavanje hitne porudžbine
  • Preuzimanje novog odeljenja
  • Procenjivanje vaših veština ili učinka od strane nadređenog

Ukoliko možete raditi efektivno pod pritiskom, možete odmah povećati vaše šanse da dobijete posao, između ostalih pogodnosti:

  • Štedite vreme završavajući zadatke mnogo efikasnije.
  • Fokusiraniji ste.
  • Unosite se sa više energije u svoje zadatke.

Na mnogm razgovorima za posao će vas pitati da li možete raditi efektvno pod pritiskom, stoga je za vas važno da date zadovoljavajuć odgovor. Uverite se i sami zašto je ovo pitanje toliko važno poslodavcima, kako treba da odgovorite i šta možete da preduzmete kako biste efektivnije radili pod pritiskom.

Zašto poslodavci pitaju da li možete raditi efektivno pod pritiskom?

Potencijalni poslodavci će vas obično pitati možete li raditi efektivno pod pritiskom kako bi ispitali vašu fleksibilnost. Čak i ako ste najorganizovanija i pripremljena osoba na svetu, neočekivane promene i događaji će se ipak dešavati. Dakle, ukoliko želite da napredujete u procesu intervjua, biće potrebno da podelite neko iskustvo u kome ste se dobro prilagodili na stresne okolnosti.

Kako izgraditi sposobnost za rad pod pritiskom: 5 saveta

Ukoliko radite na tome da unapredite kako izlazite na kraj sa stresom u radnom okruženju, u nastavku je pet načina kako možete razviti svoju sposobnost da radite bolje pod pritiskom:

1. Najpre planirajte, posle napadajte

Ne uspeti da planirate je isto što i planirati da ne uspete. Bez obzira na to sa koliko pritiska se suočavate u datoj situaciji, treba da odvojite vremena da planirate svoj tok akcije. Nikada ne treba da improvizujete kada se bavite stresnim situacijama; to bi moglo da vas navede da propustite važne detalje koji bi mogli da prouzrokuju još veću glavobolju u nastavku.

Planiranje vam takođe omogućava da situaciju sagledate iz šire perspektive, pomažući vam da razumete šta je zapravo ulog. Nakon što ste razvili svoj plan, podelite ga na sitnije korake koje je lakše izvesti. To će vas sprečiti da se osetite preopterećeno ili zaostanete još više, što će samo pojačati vaš stres. Zatim, radite na tome da ostanete otporni, rešavajući jedan po jedan korak i prateći zadatak do samog kraja.

2. Pripremite se za ono što vam je poznato

Možda nećete biti kadri da planirate svaki mogući rezervni scenario, ali možete se pripremiti za poznate varijable. Ukoliko pritisak dolazi u obliku važnih rokova, prodajnih ponuda, prezentacija ili drugih stvari zakazanih u vašem kalendaru, planirajte u skladu sa time.

Jedina stvar koja je gora nego kada vas nepredviđene okolnosti dočekaju nespremne jeste biti nepripremljen za stvari za koje ste znali da dolaze. To su promašai koji mogu da vas dovedu u najveće nevolje.

3. Delegirajte kada je to moguće

Ukoliko upravljate timom, ne pokušavajte sve da preuzmete na sebe. Oslonite se na ekipu i podelite posao tako da svako doprinosi obavljanju gomile zadataka i snošenju pritiska koji dolazi sa time.

Čak i ako ne upravljate timom, ipak možete zatražiti pomoć. Obratite se vašim menadžerima ili drugim saradnicima kako biste videli da li vam mogu pomoći na projektu. Sva je prilika da će biti raspoloženi da vam olakšaju teret, pod uslovom da to ne stavlja previše pritiska na njihova zaduženja.

4. Usvojite stav “Urađeno je bolje od savršenog”

Kada smo u stisci, nije trenutak da budemo perfekcionisti. U ovim situacijama, shvatite da imate ograničeno vreme i resurse; fokusirajte sa samo na izvršavanje suštinskih zadataka za to što treba da uradite.

Ne provodite previše vremena fokusirajući se na sitne detalje i ne bavite se mikromenadžmentom drugih da to rade. Samo se fokusirajte na ono što treba postići ne bi li projekat bio obavljen – ni manje, ni više.

5. Zakažite pauze (i iskoristite ih)

Lako je preskočiti ručak i redovne pauze kada radite na komplikovanom i hitnom zadatku. Ali uzimanje tih pauza će pomoći da olakšate teret. Uzmite pet minuta da se opustite, prošetajte, popijte vode i izbacite iz svog uma zadatak koji je pred vama, bar na kratko.

Znajte svoje granice

Raditi efektivno pod pritiskom je sposobnost vredna razvijanja i dobar kvalitet u svakoj industriji, ali budite svesni koliko pritiska možete podneti pre nego što stignete do svoje granice. Ljudi mogu podneti ograničenu količinu pritiska odjednom – a pokušavanje da izdržite preko svog praga može ozbiljno ugroziti vaše fizičko i mentalno stanje.

Rad pod izuzetnim pritiskom ne bi trebalo da bude norma. Ukoliko imate osećaj da vaša zaduženja konstantno nameću pritisak, možda radite za disfunkcionalnog lidera ili organizaciju koja, jednostavno rečeno, od vas traži previše.

Ljudi sa emocionalnom inteligencijom: Šta kada su isprovocirani?