Kompanije kojima je dobro išlo pre pandemije pokušavaju da dođu do vazduha, dok one koje su imale dovoljno sreće da sprovedu svoju digitalnu transformaciju ranije, danas prosperiraju. Tokom 2021. stvari bi mogle izgledati potpuno drugačije, pogotovo ukoliko svet uspe da stavi virus pod kontrolu, a poslovna strategija do 2025. pokazuje tendencije promene u pristupu strateškog mišljenja.

Trenutna pandemija je najdramatičniji i najsnažniji preokret u poslovnom okruženju. Tehnološke inovacije koje rapidno niču, rastuća moć društvenih medija da utiče na korisničko ponašanje i rapidni tok privatnog kapitala ka intenzivnim projektima – sve to zahteva da se poslovni lideri adaptiraju jako brzo.

Tradicionalni pristup poslovnoj strategiji – izborima koje lider čini povodom toga gde i kako se takmičiti kako bi se ostvarili kompanijski ciljevi – ne odgovara baš najbolje ovoj ubrzanoj dinamici promena.

Kako to? U nastavku su tri elementa tradicionalnog strateškog planiranja koji su jednostavno previše glomazni i birokratski da bi dovoljno brzo generisali vredne uvide na koje se može reagovati kako bi se ostvarili ciljevi:

  • Poslovna strategija se razvija kroz interdisciplinarne poslovne timove u odeljenjima saradnjom sa spoljnim konsultantima koji provode mesece prikupljajući istraživanja i sastavljajući formalne prezentacije.
  • Upravljački komiteti korporativnih rukovodilaca pregledaju date prezentacije, pružaju fidbek i traže od timova poslovnih jedinica da ponovo prerade svoje prezentacije.
  • Preterana kvantifikacija nepoznatih budućih ishoda često vodi do strateških diskusija koje se usredsređuju na debate o finansijskim pretpostavkama, što odlaže strateške odluke.

Kako bi se vaše poslovanje efektivnije adaptiralo dok se dinamika promena ubrzava, u nastavku je 5 načina kako će se poslovna strategija do 2025. razlikovati u odnosu na ono što se praktikuje danas.

1. Zamislite najsnažnije eksterne sile koje bi mogle naškoditi vašem biznisu

Sile izvan kontrole vaše kompanije se rapidno menjaju. Neke bi mogle pogodovati vašem biznisu, neke druge bi mogle da vam skrešu prihode. Neke mogu biti irelevantne.

Lideri bi trebalo da usvoje sistematski pristup predviđanja koje od ovih sila u razvoju zahtevaju promenu strategije. Jednostavno rečeno, taj proces će vam pomoći da drugačije pozicionirate svoju kompaniju tako da moćne eksterne sile postaju povetarac, umesto uragana. Do 2025. poslovna strategija će počinjati od takvog procesa.

Ali, kako bi to izgledalo? Prema opisu iz “Hungry Start-Up Strategy“, način kako se ovo može uraditi jeste putem procesa koji autor Piter Koan naziva “kompanijski razvoj bez granica”. Lideri postavljaju objave širom svojih mreža vrednosti – lanaca kompanija sve od sirovih materijala pa do potrošača. Lideri uočavaju slabe signale, razdvajaju signale od šuma i razmatraju opcije kako najbolje odgovoriti na najjače signale.

2. Steknite razumevanje kako se menjaju prioriteti trenutnih i potencijalnih kupaca

Trenutni i potencijalni kupci su obično najvažniji segmenti u kojima treba osluškivati značajne signale promene. Poslovni stratezi treba da uključe ove kupce u dijalog na temu njihovih najznačajnijih briga dok sagledavaju budućnost i kako bi eksterne promene mogle da reorganizuju prioritete kupaca.

Ovi promenljivi prioriteti kupaca bi mogli da predstavljaju predložak kako bi vaša kompanija trebalo da reaguje. Da li treba da razvijate nove proizvode kako biste odgovorili na te nove potrebe kupaca? Možete li brzo izbaciti na tržište proizvode koji će zadovoljiti potrebe kupaca efektivnije nego vaši konkurenti?

Do 2025. poslovna strategija će biti dobro podržana da omogući vašoj kompaniji da odgovori na takva pitanja.

3. Generišite obimne uvide u neophodne i sve zastupljenije strateške majndsete

Vaša kompanija će se najverovatnije suočiti sa konkurencijom kada želi da iskoristi ove prilike za rast. Biće potrebno da procenite svoju konkurenciju brzo i precizno.

Autor navodi tri strateška majndseta, ili načina, kako CEO rukovodioci identifikuju i rešavaju probleme. Dva od tih majndseta – “kreiranje budućnosti” i “brzo praćenje” – će po svoj prilici predstavljati izazov za vašu sposobnost da zabeležite rast. Treći pristup – “glava u pesku” može biti vaš.

Do 2025. poslovni stratezi će biti iskusni u analiziranju koji konkurenti poseduju koje strateške majndsete i biće kadri da se pozicioniraju na odgovarajuć način.

4. Iznova osmislite svoju poslovnu strategiju da prevedete oluje u povetarce i obratite pažnju na nove prioritete kupaca

Nakon što steknu korisne uvide o eksternim silama koje se pojavljuju, razvoju potreba kupaca i strateškim majndsetima konkurenata, lideri poslovanja treba da naprave ključne izbore kako bi repozicionirali svoju kompaniju da iskoristi prilike i odbrani se od pretnji.

Ovi strateški izbori – primerice, koju grupu kupaca služiti, koje potrebe kupaca usluživati, koje proizvode ponuditi i kako izvoditi ključne aktivnosti kao što je razvoj proizvoda, proizvodnja i prodaja – će biti donešeni upotrebom tradicionalih alata poslovne strategije.

5. Osnažite svoje ljude da postave merenja učinka povezana za osmišljenom strategijom i držite ih odgovornima

Ono što će biti različito do 2025. jeste da će CEO rukovodioci tretirati svoje ljude kao preduzetnike, osnažujući ih da prikupe ove uvide, prave strateške izbore i postavljaju sopstvene ključne pokazatelje učinka. Do 2025. rukovodioci će pružati resurse koji su potrebni ljudima i držaće ih odgovornima za ostvarivanje ciljeva.

Ovih pet promena će ubrzati takmičenje za udeo u tržištu. Ne zaostajte!

Zašto najbolji lideri postavljaju nemoguće ciljeve