Ako pretražite ključne reči “upravljanje vremenom“, dobićete više od 3,5 milijardi rezultata. Mogli biste primetiti neke opšte teme među tim rezultatima, poput korišćenja kalendara, naučiti da kažete “ne”, delegiranje i davanje prioriteta vašem zdravlju. Tehnike kao što je pravilo 80/20, blokiranje distrakcija, gutanje žaba ujutro i planiranje vašeg rasporeda unapred su često pominjane metode. Ključ za dobru ličnu organizaciju i upravljanje vremenom jeste samosvest.

Ovi saveti se često navode jer su toliko važni za upravljanje vremenom. Sigurno ste naišli na ove praktične savete više puta nego što možete da se setite. Ali, da li ste nešto preduzeli da za svoje potrebe usvojite ove savete za upravljanje vremenom?

Problem upravljanja vremenom se svodi na nešto mnogo jednostavnije. Razlog zbog koga tako mnogo ljudi ne uspeva da upravlja svojim vremenom jeste zato što nisu samosvesni.

Upravljanje vremenom i samosvest

Ako verujete da nemate vremena da se vidite se sa prijateljima, ili se opustite, onda nećete ni imati vremena. Nemati vremena nije problem – stvar je u tome da niste svesni koliko vremena trošite na svaku aktivnost i deo svog dana. Želećete da pratite šta radite, i to često, kako biste postigli željenu ravnotežu između poslovnog i privatnog života. Nemati vremena je problem samosvesti.

Da li imate osećaj da gubite previše vremena na nepotrebne i neproduktivne aktivnosti poput besmislenih sastanaka ili glednja TV programa? Opet, to je problem samosvesti.

Kako razviti samosvest

Ključ za upravljanje vremenom jeste samosvest. Prema tekstu Harvard poslovne revije, samosvest, zajedno sa organizacijom i prilagođavanjem, jesu veštine koje “odvajaju uspeh od neuspeha u upravljanju vremenom”. Istraživanja pokazuju da su “ljudi imali najviše poteškoća sa veštinama samosvesti i prilagođavanja gde su rezultati testova bili, u proseku, 24% niži nego za veštine organizacije”.

“Ovi dokazi sugerišu da su samosvest i prilagođavanje ne samo ređe veštine, već ih je mnogo teže razviti bez direktne intervencije”, piše autor Harvard studije. “Pored toga, veštine samosvesti su bile primarni pokretač toga koliko dobro su ljudi izbegavali odlaganje, dok su veštine adaptacije bile primarni pokretač toga koliko su dobro prioritizovali aktivnosti”.

Vodite dnevnik

Možete uživati zapisujući svoje misli i ideje. Mnogi ljudi vode dnevnik bilo zato da bi praktikovali zahvalnost ili jednostavno da bi stavili jednu od svojih milion misli na papir.

Postoje i neke dodatne pogodnosti vođenja dnevnika, kao što je proširivanje sopstvenog koeficijenta inteligencije i praksa tehnike majndfulnes (pomne pažnje). Štaviše, vođenje dnevnika može podstaći kreativnost, memoriju i koncentraciju, te ojačati veštine komunikacije.Takođe vam može pomoći da ostvarite svoje ciljeve i unapredite samodisciplinu.

Vođenje dnevnika vam ujedno može pomoći da postanete samosvesniji. Tom Kegler u svom tekstu na platformi Medium pojašnjava da dnevnik može:

  • Pomoći da kontrolišete svoje emocije
  • Pokazati koje strategije funkcionišu, a koje ne
  • Uči vas da postanete “prisutniji”
  • Imaćete “u potpunosti sačuvanu konverzaciju sa svojim mislima”, piše Kegler

Ključ, prema dr Taša Jurik, jeste ne pisati svakoga dana. Ali, kada pišete svakih nekoliko dana, postarajte se da to bude “ekspresivno”. To znači da zapsujete svoje “najdublje misli i osećanja. Možete pisati o problemu koji je napravio veliki uticaj u vašem životu”. Ne treba vam više od 20 minuta.

Zatražite fidbek

Kada se bavimo nečim, često ne osećamo previše samopouzdanja povodom svojih sposobnosti. Stresiramo se nad svakim zadatkom ne bismo li ga uradili “savršeno”. Isprva može biti bolno iskustvo pokušati nešto. Svaku kritiku doživljavamo lično.

Ali, probajte da razumete da ljudi ne pokušavaju da dovedu u pitanje ono što radite. Pojedinci izdvajaju svoje vredno vreme, nudeći vam konstruktivnu kritiku kako biste mogli da postanete bolji i produktivniji. I znate šta? Jednom kada prihvatite i primenite savete, poboljšaćete ono što radite.

Znajte da traženje fidbeka nije lako. Ko želi da čuje koji su njegovi nedostaci? Možete olakšati sebi i doći do bržeg ličnog i profesionalnog razvoja ukoliko saslušate druge. Slušanje drugih ljudi je prečica do toga da postanete samosvesni.

  • Počnite malim koracima. Zatražite fidbek o nečemu što će vam pomoći da se unapredite kao osoba, ali na kraju krajeva, i nije preterano važno.
  • Obratite se samo onim ljudima koje poštujete i u koje imate poverenja. Vaš supružnik, roditelji, najbolji prijatelji i poslovni partneri su oni na koje možete da se oslonite.
  • Ne doživljavajte lično fidbek na bilo koju temu. Za mnoge ljude je najteži deo da zadrže profesionalnost kada primaju fidbek. Imajte na umu da je fidbek namenjen tome da vam pomogne da identifikujete svoje slabe strane, kako biste bili u prilici da ih ojačate.

Praktikujte meditaciju

Meditacija se kao takva odlikuje brojnim pogodnostima kao što je smanjivanje stresa i anksioznosti, kao i poboljšavanje pamćenja. Meditacija vas takođe može učiniti ljubaznijim, zaustaviti nezdrave navike, te smanjiti krvni pritisak. Da li ste znali da vam meditacija takođe može pomoži da budete samosvesniji?

“Određeni oblici meditacije mogu pomoći da razvijete bolje razumevanje sebe, pomažući vam da se razvijte u najbolju verziju sebe”, piše dr Metju Torp.

“Na primer, introspektivna meditacija nedvosmisleno ima za cilj da vam pomogne da razvijete bolje razumevanje sebe i kako se odnosite ka drugima oko vas”, kaže dr Torp. “Drugi oblici meditacije vas podučavaju da prepoznajete misli koje bi mogle biti štetne ili porazne.”

Razvijte veštine intuitivnog donošenja odluka

Kakve veze ovo ima sa samosvešću? Pa, oslanjajući se na svoju intuiciju, oslanjate se na svoja iskustva i znanja iz prošlosti da biste brzo i samopouzdano donosili odluke. Još bolje, naučiti da donosite brze i precizne odluke je nešto što možete razviti kod sebe.

  • Napravite analizu trošak-korist
  • Pojednostavite bojno polje
  • Ojačajte svoj mišić za odlučivanje bržim donošenjim manje bitnih odluka
  • Postavite vremenska ograničenja
  • Prevaziđite sopstvene pristrasnosti
  • Ostavite svoj ego po strani
  • Uvek verujte svojim instinktima

Testirajte svoje granice

Najzad, izađite iz svoje zone komfora i pokušajte nove stvari i iskustva. Prevaziđite svoje granice, primerice koliko kilometara možete pretrčati, ili koliko dugo možete raditi na zadatku, a da ne napravite pauzu. Odite negde gde ne volite da odlazite i lepo se provedite. Pogledajte film koji vam se ne dopada i uživajte. Promenite svoje mišljenje o nekoj osobi samo drugačijim razmišljanjem o njoj.

Ne dozvolite da stvari u vašem životu budu zastrašujuće ili iscrpljujuće. Kada radite nešto što treba da bude urađeno, mogli biste i da uživate u tome. Vaše upravljanje vremenom će se umnogome poboljšati dok postajete sve samosvesniji. Otkrijte više o sebi i prevaziđite prepreke koje su vas sputavale. Upravljanje vremenom i samosvest idu ruku pod ruku.

​Doza neuspeha optimizuje učenje: Šta je ‘Pravilo 85%’