Iako veliki brendovi koriste strategije marketinga sadržajima, ne treba da zaboravimo da vlasnici i marketing timovi malih biznisa takođe mogu iskoristiti moć distribucije na internetu kako bi kreirali jake kampanje koje privlače pažnju potencijalnih novih kupaca. Internet je olakšao kreiranje i deljenje sadržaja. To znači da marketing sadržajima malog biznisa može efektivnije komunicirati i ostvariti kontakt sa svojim pratiocima ili kupcima. Ipak, postoji jedna začkoljica – usled niske barijere ulaska da se naprave i podele sadržaji, to takođe znači da će biznisi koji ne uspeju da planiraju i sprovedu profesionalnu strategiju kako treba vrlo brzo zaostati.

Kako se tehnologija konstantno razvija, brzina kojom se sadržaji kreiraju i dele je zabrinjavajuća. Zaista, tačno je da svako ko ima pristup računaru i internetu može napraviti kompanijski blog besplatno i početi sa kucanjem. Ipak, stvaranje sadržaja nije cilj i samo po sebi ne stvara vrednost.

Kako bi ostali relevantni na sve konkurentnijem tržištu, biznisi moraju razviti i implementirati dobru strategiju marketinga sadržajima koja koristi prednosti različitih dostupnih kanala na unikatne načine. Premda nam dostupni alati olakšavaju da komuniciramo i distribuiramo svoju poruku potencijalnim kupcima, stvaranje i održavanje te poruke je važnije nego ikada ranije.

Pogodnost za mali biznis je to što tehnologije poput društvenih medija kreiraju bolje prilike za povezivanje sa zainteresovanom publikom. To marketarima pruža mogućnost da podele više o svom proizvodu ili usluzi, te zaista ispričaju svoju priču. Biznisi treba da utilizuju savremene tehnike marketinga sadržajima kako bi se lično i intimno povezali sa svojim obožavaocima i razvili dugoročne veze.

Ove veze se ne mogu skovati preko noći ili jednostavnim postavljanjem oglasa na bilbord. One moraju biti odnegovane tokom vremena, putem dobro napravljenih sadržaja, a zatim konstantno pojačavane.

Marketing sadržajima nije jednokratna aktivnost, a oni koji imaju mogućnost da naprave neprestani tok angažovanja jesu brendovi koji će ubrati nagrade za svoj trud. Svaki uspešan vlasnik biznisa će vam reći da je ključni element za dugoročan uspeh biti sposoban za povezivanje sa svojom publikom. Razumeti kako se to radi na emocionalnom nivou nosi najveće nagrade u marketingu. To se ne može postići bombardovanjem publike oglasima na televiziji ili u štampi, već strateškim obrazovanjem ili zabavljanjem ljudi, sve dok se vaš brend u njihovim očima ne izjednači sa pozitivnim osećanjima tokom vremena.

Uspešni marketari sadržajima će vam reći kako je uspostavljanje ove povezanosti sa publikom u pravo vreme i na pravom mestu podjednako važno. To je jedna od zaista izuzetnih prilika koje društveni mediji pružaju. Angažovanjem publike možete postati izvor informacija od poverenja, a tako otvarate vrata komunikaciji sa njima o ponudi da kupe proizvod ili uslugu upravo onda kada su u “kupujem sada” raspoloženju.

Ovaj proces takođe osnažuje kupca. Imaju priliku da podrže brend koji su vremenom zavoleli, što njihovu kupovinu čini mnogo snažnijim iskustvom, stvarajući osećaj individualnosti – nasuprot kupovine proizvoda koji su svi videli (i verovatno poseduju), kupac koji je bio “primamljen” interesantnim sadžajem postaje lojalan brendu. Osećaće se “posebnijim” zahvaljujući svom donošenju odluke na osnovu dobrih informacija i edukacije i verovatnije je da će postati lojalan kupac. Stoga je dugoročni ROI za implementaciju uspešnih strategija marketinga sadržajima ono čemu svaki biznis treba da se nada da će postići.

Marketing sadržajima će pomoći da se postigne ovaj cilj malog biznisa, ali ima još mnogo drugih neposrednih i kratkoročnih benefita korišćenja marketinga sadržajima.

Usmene preporuke

Tokom 2013. agencija za istraživanje tržišta Nielsen je objavila istraživanje koje poredi poverenje potrošača u oglašavanje danas u odnosu na 2007. Interesantno je da se poverenje kupaca uvećalo i ka onlajn oglašavanju, kao i ka tradicionalnim medijima kao što je TV i radio. Na primer, poverenje u onlajn baner oglase je poskočilo sa 26% na 42%. Ipak, najuticajniji faktor u uspostavljanju poverenja bile su usmene preporuke. Zapravo, 84% ispitanika je izjavilo da su usmene preporuke najvažnija odrednica u uspostavljanju poverenja ka brendu. Budući da se sadržaj smatra oblikom marketinga preporukama, uspešna kampanja marketinga sadržajima je upravo onaj pravac kojim želite da krene vaš brend kako biste kreirali diskusiju i preporuke vaših proizvoda i usluga.

Generisanje kvalitetnih lidova

Prema navodima sa Marketing Sherpa, marketing sadržajima ima mogućnost da konvertuje 29% više organskog saobraćaja u visoko kvalitetne lidove za prodaju. To znači da će targetirani marketing sadržajima privući kupce malog biznisa visoke vrednosti, gradeći taj dugoročni ROI koji smo pomenuli. Kupci visoke vrednosti su oni koji tokom vremena ponavljaju kupovine, ujedno oni kupuju više, a takođe postaju promoteri vašeg brenda u tom procesu, nastavljajući ciklus usmenih preporuka i stvarajući nove kupce na duže staze.

Stvaranje pametnijih potrošača

Budući da nam je tehnologija konstantno na dohvat ruke, ponašanje potrošača se radikalno promenilo. Zapravo, promenilo se za svega nekoliko godina. Na primer, svega jedna trećina potrošača je posedovala pametne telefone u 2011. Tokom ovog vremena, korisnici su pretraživali oko 7.9 izvora informacija pre nego što su finilazirali odluku o kupovini. Uz marketing sadržajima malog biznisa, možete kreirati sadržaj koji potrošači mogu koristiti da se obaveste i obrazuju. Što više saznaju o vašem biznisu, skloniji su da obave kupovinu.

Uspostavljanje autoriteta

Jedan od najboljih načina da zaslužite poverenje potencijalnih kupaca jeste da se etablirate kao brend lider i ekspert u svojoj industriji ili oblasti. Kada generišete kvalitet i korisne sadržaje, vi dočaravate posetiocima da vas treba shvatiti ozbiljno. Premda može potrajati neko vreme da ovo razvijete, to će koristiti vašoj strategiji marketinga sadržajima na duže staze. Trenutak u kome brend pređe u status poštovanog i etabliranog autoriteta u svojoj industriji podiže vaše poslovanje na viši nivo.

Utičite na donošenje odluke o kupovini

Jedan od privlačnih faktora marketinga sadržajima jeste da brendovi zapravo ne prodaju proizvod ili uslugu. Umesto toga, oni pružaju izvor materijala koji potrošačima daje informacije. Zašto je to važno? Istraživanje koje su sproveli Roper Public Affairs otkriva da 80% donosilaca poslovnih odluka više voli da dobije svoje informacije kroz članke, pre nego oglašavanje. Štaviše, 60% donosilaca odluka tvrdi da im je marketing sadžajima pomogao da donesu bolje odluke o kupovini. Sve nas to vraća na edukaciju vaše korisničke baze i omogućavanje da nauče što je više moguće o vašem biznisu i industriji.

Marketing sadržajima pomaže Native reklamiranje

Jedan od najefektivnijih načina na koje sadržaj može stići do svoje ciljane publike jeste da bude distribuiran kroz “sejanje sadržaja”. Ovo se radi korišćenjem plaćenog oglašavanja proizvoda za nešto što se naziva “Native” reklamiranje. Native reklamiranje je tema u trendu i etablira se kao zamena za oglašavanje banerima. To je takođe jedan od koncepata koji se pogrešno razume. Native reklamiranje je jednostavno rečeno sadržaj koji je postavljen u tok vesti (news feed) na društvenim medijima, ili pak objavljen na relevantnim partnerskim sajtovima kao “preporučena objava” – to može biti bilo kratak opis i poveznica (link) ka sadržaju koji je postavljen nedge drugde, ili može biti potpuni sadržaj tu gde je.

Na primer, kompanija Dell je platila oglas u magazinu The New York Times koji je po izgledu nalikovao tipičnom članku ovog magazina, za razliku od generičkih oglasa (što sve više i više potrošača ignoriše). Sva je prilika ako nešto izgleda kao oglas, ljudi će ga u potpunosti preskočiti. Pristup Native reklamiranja preuzima principe marketinga sadržajima i preoblikuje ga u formalniji prodajni pič za određenu ideju.

Native reklamiranje bi trebalo da bude autentično, inspirativno, da obrazuje i angažje korisnije, podjednako kao i sav vaš materijal za marketing sadržajima malog biznisa. Takođe bi trebalo da bude u vezi sa interesovanjima i vrednostima vaše publike. Efektivne Native reklame će podstaći novi saobraćaj na vaš inventar marketinga sadržajima i ciklus angažovanja može da počne.

Visok ROI

Budući da je marketing sadržajima zamišljen kao dugoročna strategija, investicija će ostati relevantna na duge staze. U poređenju sa izuzetno skupim kampanjama plaćenog oglašavanja koje mogu trajati ograničeno vreme, sadržaj koji ste kreirali će nastaviti da bude deljen i diskutovan godinama. U suštini, marketing sadržajima je besplatno eksponiranje brenda.

Istraživanja su dokazala da marketing sadržajima proizvodi tri puta više lidova nego SEM, a košta 30% manje. Nakon što objavite članak, možete uložiti trud (bilo organski ili plaćeno) u povećavanje njegove izloženosti. Ovaj kratkoroćni podsticaj pokreće inicijalni saobraćaj u odnosu na koji obračunavate ROI. Ipak, kada se završi taj inicijalni podsticaj, članak je i dalje tu. On nastavlja da “radi svoj posao” svakoga dana, sve dok postoji. Kada uzmete sve ovo u obzir, možete videti kako menja ROI vaših aktivnosti i troškova oglašavanja.

Efekat društvenih medija

U suštini, društveni mediji su samo alat u mnogo široj strategiji digitalnog marketinga. Na kraju krajeva, u čemu je poenta da ljudi posećuju i interaguju sa vašim profilima na društvenim medijima kada nema ničega što se može podeliti ili diskutovati? Kada stvarate materijale za marketing sadržajima, trebalo bi da unapred isplanirate svoje deljenje i angažovanje.

Zapravo, ponašanje korisnika društvenih medija treba da bude prioritet kada kreirate tok sadržaja i strategiju.

Društveni mediji vam takođe mogu pomoći u sticanju pozitivnog usmenog fidbeka i izgradnji zajednice oboažvalaca i promotera. Na primer, razmotrite mogućnosti #oznaka (hashtag). To je neverovatan alat za indeksiranje i pokretanje konverzacija sa potrošačima. Sadržaj je alat koji edukuje i prevodi korisnike u kupce, a društveni mediji su alat koji oni koriste da ovo dele sa svojim krugovima i postaju uticajni u svojoj zajednici.

“Youtility” taktika

Sadržaj koji proizvodite ili delite treba da bude informativan, od pomoći ili zabavan vašoj ciljnoj publici, tako da ne bude percipiran kao iritirajuća prodajna prezentacija. Kako biste ovo postigli, morate najpre uspostaviti vezu između svog brenda i publike. Postavite kupce na prvo mesto tako što im pomažete, umesto da im samo prodajete proizvod ili uslugu.

Ovu taktiku je marketing stručnjak Džej Baer nazvao ‘Youtility’. To uspostavlja poverenje između vas i potrošača, što vremenom može kreirati kupce sa ponovljenim kupovinama, a čak i promotere brenda. Konzistentno pružanje vrednosti kroz sadržaje je fundamentalni korak u uspostavljanju odnosa sa korisnicima. Veliki broj brendova ne razume da se njihove strategije moraju fokusirati na korisnika i ne postavljati previše pažnje na svoj proizvod ili uslugu. Najpre izgradite povezanost, a kasnije ćete ubirati nagrade za taj trud.

Biti na pravom mestu u pravo vreme

Ukoliko proizvodite i blagovremeno delite sadržaje na redovnoj bazi, imate bolje šanse da se povežete sa ljudima u pravo vreme. Da ponovimo, uspostavljanje te veze i izgradnja zajednice je jedna od glavnih svrha marketinga sadržajima. Ali kakve veze tajming ima sa svim tim? Velike. Šta će ljudi verovatnije pretraživati – kasete, CD-ove ili digitalne snimke? Najverovatnije sve što je digitalno.

Dakle, zašto biste investirali svoje resurse u stvaranje sadržaja koji se bavi kasetama kada ljudi diskutuju o budućnosti zvuka? To je samo jedan primer kako sadržaj igra ogromnu ulogu u ciklusu kupovine potrošača. Razmotrite kako korisnici mobilnog koriste tehnologiju da bi pronašli dodatne informacije o proizvodima. Kada Apple najavi novi iPhone, potrošač zatim odlazi na internet da pronađe dodatne informacije. Ako ste vi resurs za Apple proizvode i objavljujete sadržaje koji se odnose na ovakve vesti, sada imate priliku da dodatno edukujete potrošače i izložite ih proizvodima i uslugama koji se odnose na Apple.

10 saveta za marketing sadržajima malog biznisa

Pre nego što lansirate kampanju marketinga sadržajima, važno je da razmotrite ove stavke koje treba (i ne treba) raditi:

  1. Delite samo kvalitetne sadržaje – nemojte gubiti vreme sa zatrpavanjem nebitnim informacijama.
  2. Ne odustajte od kvaliteta zarad kvantiteta – reč je o izgradnji vrednosti.
  3. Angažujte svoju publiku u komentarima i na društvenim medijima.
  4. Držite svoj prodajni pič izvan svog informativnog sadržaja – pustite potrošača da dođe do vas.
  5. Postarajte se da dokumentujete svoja istraživanja postavljanjem linkova.
  6. Budite znalac u svojoj materiji – ne izmišljajte nešto što ne možete da potkrepite.
  7. Pokažite svoju ličnost u tome kako dostavljate sadržaj i poruku. Zainteresujte čitaoca/gledaoca da se angažuje ili poželi nešto da uradi (kao što je prijavljivanje da prima vaše buduće objave).
  8. Nikada ne kopirajte rad konkurenata – neka vaš bude svež i bolji nego njihov.
  9. Prilagodite svoj sadržaj vašoj ciljnoj publici i njihovim specifičnim potrebama.
  10. Nikada ne pretrpavajte svoje članke ključnim rečima – pišite svoj sadržaj za ljude i pretraživače.

Strategija digitalnog marketinga: 5 razloga da je poboljšate