Sposobnost kako uticati na ljude je jedna od suštinski najvažnijih veština za lidere na svim nivoima.

Mnogi od nas pretpostavljaju da je kapacitet pojedinca da utiče posledica njegovog samopouzdanja, intelekta i harizme. Možda to dolazi kasnije tokom života u konjukciji sa moćnom titulom ili opsežnim bankovnim računom. Realnost je da svi imamo ovu sposobnost. Ipak, većina nas ne uspeva da se udubi u taj atribut, verujući da je ubedljivost prirodni talenat.

Sposobnost uticaja nije nešto što se događa samo od sebe. To je veština odnegovana s namerom koja obuhvata i ljude kojima se divimo i koji nas predvode koristeći istu formulu koja je funkcionisala vekovima. Ukoliko želite da kultivišete svoj kapacitet uticaja, u nastavku je sedam ključnih koraka kako uticati na ljude i postati majstor ubedljivosti.

Jedini način kako možete uticati na druge ljude jeste da govorite o onome što žele i pokažete im kako to da dobiju

Dejl Karnegi

1. Izgradite poverenje i budite dosledni

Krucijalna greška koju ljudi četo prave je stanovište da uticaj može biti epizodnog tipa.

U svojoj knjizi Psychology of Persuasion, autor Robert Čaldini ističe da ne možete demonstrirati integritet kada ste usred ubeđivanja. Da biste ovo uradili, esencijalno je da izgradite solidan odnos i iskrenu brigu za osobu pre nego što se upustite da ih usmeravate u pravcu određenog ishoda. Morate se poneti autentično, demonstrirajući da ste vredni poverenja i da je vaš primarni cilj da pomognete.

2. Budite prisutni i povežite se

Da biste u trenutku bili potpuno angažovani, slušajte više i govorite manje.

Kada ste aktivni slušalac, vi stičete uvid u ono što drugu osobu pokreće emocionalno. Nakon što razumete emocionalne faktore koji usmeravaju njihova mišljenja, možete demonstrirati da ih razumete i vaša konverzacija će napredovati.

Ukoliko delujete nefokusirano, neiskreno ili zabrinuti za sebe, izgubićete ih od samog početka i verovatno će biti skloni da se opiru vašim nastojanjima.

Kako je to artikulisao Napoleon Hil u svojoj čuvenoj knjizi Misli i obogati se:

Prodaja i ubeđivanje su transfer emocija.

3. Pitajte kako biste razumeli

Pitanja ubeđuju snažnije nego bilo koja druga vrsta verbalnog ponašanja. Što više pitate, to će vaša interakcija biti uspešnija.

Pre nego što dođete do mogućnosti da nekoga motivišete, treba da razumete njihove ključne vrednosti i snage koje ih pokreću. Da li se nadaju da naprave razliku u svetu, steknu divljenje svojih pandana ili unaprede svoju karijeru? Šta ima je fundamentalno najvažnije? Kroz šta prolaze u svom životu?

Odličan način da se ovo uradi jeste da im postavite niz otvorenih pitanja, a zatim ih pitate “Zašto?” više puta. Odgovor koji je u korenu nikada ne dolazi na osnovu inicijalnog upita, zato kopajte u dubinu.

Ne zaboravite da ljudi ne rade stvari zbog vaših razloga, oni to rade iz svojih razloga. Morate uložiti vremena da u potpunosti razumete njihovu motivaciju na najdubljem nivou. Poznavanje suštine osobe će vam dati više uticaja, a ako ne uspete da inspirišete, verovatno od samog početka niste ni znali šta ih zaista pokreće.

4. Edukujte i podstičite

Većina uticajnih ljudi primarno navodi druge putem podučavanja.

Ljudi efektivnije slušaju kada ih podučavate kako da prave bolje izbore, kako da izlaze na kraj sa problemima i kako da razmišljaju o svojim životima i okolnostima na konstruktivan i samostalan način.

Najupečatljiviji način da podučite neku lekciju jeste da inspirišete putem pripovedanja, metafora i analogija. Provedite ih kroz emocionalna iskustva sa kojima mogu da se identifikuju, ali ih podstaknite da preuzmu vođstvo u oblikovanju ishoda i sami otkriju odgovore. Najlakši način da nekoga ubedite jeste tako što mu pomognete da ubedi sebe.

5. Potvrdite sumnje i konstatujte primedbe

Prvo i osnovno, nikada nemojte osporavati druge osobe. Čim povredite njihove namere, one će postati iritirane i vi ćete izgubiti.

Ukoliko postoji element istine u bilo kojoj sumnji koju mogu imati, pozabavite se time izravno. Niko ne može razotkriti vaše slabe strane u boljem svetlu nego vi. Kada ovako postupate, to će vas ujedno ovenčati kredibilitetom i omogućiti vam da razrešite njihove brige pre nego što im pružite priliku da se protive.

6. Obilato izrazite pohvale, ali samo iskrene

U svojoj knjizi Kako zadobiti prijatelje i uticati na ljude, autor Dejl Karnegi naglašava koliko je važno dati kompliment osobi koju pokušavate da ubedite. Neka se oseti važnom, pokazujte divljenje, ali uvek to uradite iskreno.

Svaka osoba želi iskrenu pohvalu. Ali imajte u vidu da je tanka granica između pohvale i laskanja, te da podilaženje osobi može biti odbojno.

7. Postavite izazov i ohrabrujte

Ljudi koji imaju najviše uticaja su obično oni koji nas konzistentno ohrabruju da postanemo bolja verzija sebe. Tako što nam postavljaju izazov da podignemo svoje standarde, naučimo iz podbacivanja, grešaka i zastoja, prerastemo svoje granice, te nas ubeđuju da demonstiramo besprekoran karakter suočeni sa poteškoćama. Oni vide ko smo sposobni da postanemo, šta možemo da postignemo, i inspirišu nas da se podignemo do nivoa naše prave sposobnosti.

Ništa ne privlači pažnju i ne daje nam energiju bolje od izazova koji zahteva da proširimo svoje znanje, poboljšamo svoje veštine i ojačamo svoju sposobnost da dostignemo sledeći nivo uspeha.

Koji god da je vaš cilj, bilo da želite da navedete druge da nešto urade, promenite nešto, budete nešto, kupite nešto, ili verujete u sebe, treba da pristupite svojim konverzacijama imajući ove važne korake na umu. Možete se lako prisetiti ključnih taktika upotrebom akronima CUP (Connect, Uplift and Praise) koji je osmislio Brendon Burčard, kouč za visok učinak. Dakle, povežite se, inspirišite i hvalite.

Nismo došli na svet kao lideri sa urođenom sposobnošću da ubeđujemo druge. Moramo aktivno kultivisati veštine, a radeći to, možemo napredovati i uspevati.

Razgovarati u svoju korist: Kako pridobiti ljude za svoje ciljeve