Za one koji sanjaju da pobegnu iz kancelarije i pozabave se kompanijom svojih snova, nacrt biznis plana je prvi korak. Jedan od najvažnijih elemenata za biznis plan jeste i vaša marketing strategija. Češće nego ređe, ljudi ne promisle dovoljno o toj jako važnoj komponenti sa istom strašću kojom se bave aspektima kao što su projektovani tok gotovine i dugoročni ciljevi.

Ili pak ulože razmišljanje i trud u planiranje istraživanja tržišta, promociju i pozicioniranje – a onda nikada ne dovrše te svoje sjajne ideje.

Jedan od problema je što većina preduzetnika nema iskustva s marketingom. Obično su vešti trgovci, finansijski savetnici ili talentovani pisci – stručnjaci u niši u kojoj planiraju da izgrade svoj biznis – ali oni nisu marketari. Jedni ne shvataju da je izvođenje kvalitetne marketing strategije suštinsko za uspeh svakog poduhvata. Drugi znaju da je važno, ali ne znaju odakle da počnu.

Evo zašto je to toliko važno: bez obzira koliko je genijalan vaš proizvod ili usluga, niko ga neće pronaći ukoliko ne zna da postoji.

Biznis plan i razvoj marketing strategije

Komponenta marketinga u vašem biznis planu treba da uključi budžet za vreme, ukoliko sami planirate da se bavite tim poslom, i novac. Potreban vam je raspored i profesionalni sajt koji privlači posetioce i olakšava im da saznaju više o vama, vašem proizvodu ili usluzi – a podjednako lako mogu da kupuju ono što prodajete.

Evo još nekoliko stavki koje treba da razmotrite kada razvijate svoj marketing plan:

Šta je moja poruka?

Vaša poruka treba da bude nešto više od: “Moj proizvod je odličan.” Koji problem rešava? Ako ste profesionalac, u čemu je vrednost usluge koju nudite? Kako se razlikujete od svoje konkurencije? Kao primer: U mojoj marketinškoj firmi, kreiramo vidljivost i kredibilitet za naše klijente korišćenjem modela plaćanja po učinku koji garantuje izloženost u medijima i izdvaja nas u odnosu na naše pandane.

Ko je moja publika?

Osim ako imate proizvod za nišu, posmatrajte svoju publiku kao stalno širenje lančane reakcije. Na primer, sklopivo lonče za kafu bi moglo biti prava stvar za skučene spavaonice studenata. To je vaša inicijalna ciljana publika. Ali, njihovi roditelji koji pomažu da se opremi ta spavaonica takođe mogu biti publika. Ukoliko su smanjili svoj životni prostor, možda će i sami poželeti jedno. Takođe bi moglo biti sjajno za ljude koji kampuju ili imaju čamce – za svakoga ko obitava u malom prostoru.

Koji su mediji prigodni za kampanju?

Društveni mediji su odlični za proizvode iz niše budući da onlajn forumi grade zajednice oko uzajemnih interesovanja, pa će vam biti potrebno da razvijete strategiju digitalnog marketinga. Dnevne TV emisije obično imaju puno žena kao publiku. Većina čitalaca novina je sada starija od 55 godina. Nakon što odlučite ko je vaša publika, proniknite u to šta ljudi gledaju, slušaju, čitaju i rade na internetu, a zatim prilagodite svoju poruku za taj medij i publiku.

Koliki je vaš budžet?

Nakon što ste odgovorili na ova pitanja, trebalo bi da budete kadri da odredite koliko marketinga možete da obavite sami, ukoliko uopšte možete, a u kojoj meri će vam biti potrebna pomoć. Ukoliko radite sami, u budžet unesite vreme koje će vam biti potrebno da obavljate stvari poput održavanja vašeg sajta aktivnim uz sveže blog objave jednom ili dva puta nedeljno, postavljanje sadržaja na društvene medije i razvoj pič prezentacija kako biste zainteresovali štampu, radio ili TV. Ukoliko planirate da platite profesionalce za usluge marketinga, koristite svoj marketinški plan da mapirate troškove i raspored, te budžetirajte u skladu sa time.

Bilo da pokrećete svoje snove ili iznova evaluirate postojeći biznis, početna tačka je uvek solidan biznis plan, a marketing bi trebalo da bude fundamentalni deo tog plana. To je ono što pokreće poslovanje, pa ga nemojte ostavljati za kasnije.

Razvijati biznis ili brend? 4 ključne razlike koje treba da znate