Na sreću, ili pre nažalost, kada razmišljaju da li treba razviti svoj brend, “samostalci u pokušaju” su preplavljeni savetima sa sajtova sa ili bez kredibiliteta, i sa malo ili nimalo relevantnosti.

Šta znači razviti svoj brend?

Nije ni čudo što mnogi profesionalci na osnovu ovih proizvoljnih saveta misle da je potrebno da “razviju svoj brend” iako recimo rade kao karika u velikom sistemu i još nisu ni blizu prilike da samostalno privređuju. A frilenseri i preduzetnici pokušavaju da se istaknu dok još nisu načisto ni sa sopstvenom ekspertizom. Kao da grade kuću počev od krova.

U većini slučajeva, vi ste svoj sopstveni brend – koliko god pokušali da utičete na to kako vas ljudi vide,verovatno je da je dosta toga i dalje van vaše kontrole. I zato ako:

  • Radite posao bez mnogo konkurencije, bilo da ste doktor za sterilitet, profesor egzotičnog jezika ili keramičar, ili
  • Ste u onome što radite toliko dobri da na vaše usluge čekaju u redovima… i spremni su da plate… bilo da ste vrhunski knjigovođa (kao moj), spremačica (u gradu gde ih je teško naći), ili prosto pekar sa najboljim hlebom u kvartu…

… nema nikakvih razloga da se bavite brendingom 🙂

Međutim, ako ste (iskreno rečeno) prosečni (ili možda i natprosečni, ali još ne mnogo iskusni) u onome što radite, pri čemu još dosta ljudi ume da obavlja isti takav posao – advokat, ekonomista, vaspitač, kozmetičar – onda je dobro da znate vrlo precizno da odgovorite na sledeća 4 pitanja:

  1. Ko ste u stvari?
  2. Šta je to što najbolje radite?
  3. Kome služite?
  4. Kako to radite na najbolji način?

Međutim, ako niste sigurni kako najbolje da odgovorite na neko od ovih navedenih pitanja, možda je dobra ideja da razgovarate sa svojiim poslovnim savetnikom.

Razviti lični brend počiva na vašim kvalitetima i vrednosti koju možete da ponudite potencijalnim zainteresovanim kupcima. Usto bi bilo neophodno definisati i šta vas to tacno izdvaja u odnosu na sve ostale. Ova pitanja i odgovori daju osnov za oblikovanje vaše strategije i formiranje ličnog brenda i plana kako ćete se postaviti na tržištu.

Liderski imidž: Kako optimalno izgraditi reputaciju u 6 koraka