Javno govorništvo je kao i svaka druga aktivnost – bolja priprema znači bolji učinak. U isto vreme, stres uzrokovan govorom u javnosti vas može blokirati. Jedan od načina da smirite anksioznost jeste da znate kako dobro pripremiti govor. Što ste bolje pripremljeni, to će više biti vaše samopouzdanje i uspećete da se koncentrišete na prenošenje svoje poruke.

Pripremite se unapred

1. Čak i najbolji govornik postaje dosadan nakon 20 do 25 minuta. Neka vaš govor traje toliko, ili nešto manje. Da li vam je ikada smetalo što je govornik izlagao malo kraće nego što ste očekivali? Nasuprot tome, kako ste se osećali ako je odužio? Ukoliko ste planirali više od 25 minuta, neposredno pre zatvaranja vašeg govora, uradite sesiju pitanja i odgovora.

2. Zapitajte se, “Šta moja publika zaista želi i šta joj je potrebno od mog izlaganja? Navedite samo stavke koje nisu očigledne i važne su za vašu publiku. Koju promenu ponašanja biste zatražili od njih?

Vodite računa o tiraniji sadržajem. Setite se svih govora kojima ste prisustvovali. Verovatno se sećate samo nekoliko njih i to u glavnim tačkama. Ne uključujte previše sadržaja.

3. Za svaku stavku uključite primer, upečatljivu statistiku ili anegdotu u trajanju od 15 do 60 sekundi. Nemate anegdotu? Gugl pretraga vam može biti od pomoći. Ili napravite tekstualnu datoteku sa anegdotama iz vašeg života koje bi se mogle naći u govorima.

4. Nakon što ispričate jednu ili dve stavke, zatražite od ljudi u publici da se okrenu osobi koja sedi do njih i diskutuju da li su i kako te stavke relevantne za njih. To svakoga aktivno uključuje i omogućava neophodnu pauzu od vašeg neprekidnog govora.

5. Osmislite anegdotu kojom otvarate i povezujete se sa publikom – to čini da se osećaju kao da ste jedan od njih, umesto da ste izolovani. Vaš kredibilitet će doći na osnovu vašeg sadržaja i ljudskosti. Pompeznost navodi ljude da vam traže nedostatke.

6. Imajte poziv na akciju kojim ćete zatvoriti, u čemu vam opet može pomoći humoristična anegdota. Još jednom, Gugl pretraga o, na primer, “izdržljivosti” bi trebalo da vam pruži veliki broj anegdota među kojima možete odabrati.

7. Nemojte koristiti slajdove – publika će zuriti u njih sve vreme, što eliminiše međuljudsku povezanost koja je osnova prezentacije uživo.

8. Vežbajte svoj govor koristeći samo jednu karticu kao podsetnik. Više od toga, rizikujete da previše izgubite na spontanosti ili čak podlegnete iskušenju da čitate, što je ubistveno za vaš govor. Ne fokusirajte se na to da budete previše uigrani – besprekorni govori obično nisu interesantni. Fokusirajte se na to da budete realni. Ukoliko publika poželi nešto napisano – savršeno, mogu pročitati članak. Kada prisustvuju govoru uživo, žele humano iskustvo, a to uključuje i “ummm”, “aaa” i povremeno izvinjenje ako ste nešto pogrešno izgovorili ili zaboravili gde ste stali.

9. Kada je reč o vašem tonu, ne pokušavajte da zvučite kao prorok. Osim ako niste neverovatno harizmatični i vežbali ste kao predsednik Obama, imaćete mnogo veće šanse za uspeh ukoliko govorite tonom kolege koji želi da podeli svoje iskustvo. Ljudi su željni autentičnosti – budite raspoloženi za razgovor i budite vi. Ozbiljni i opušteni, brzi i duhoviti, kako god. Ali budite vi. Osim ako niste profesionalni glumac, gluma je providna. Jedina promena koju možda želite da napravite u odnosu na vaš uobičajeni konverzacioni ton jeste da govorite nešto sporije nego obično, tako da ljudi mogu procesirati ono što kažete. To se naročito odnosi na bilo koje komplikovane ideje koje predstavljate. Takođe, ukoliko je vaš konverzacioni glas ponekada monoton, dodajte malo varijacije u glasnosti i brzini, baš kao što to rade muzičari kada žele da njihovo izvođenje bude interesantno.

10. Ukoliko će vas neko najaviti, napišite uvod i ponudite ga toj osobi.

Kako pripremiti govor za predstavljanje publici

1. Dođite sat vremena pre vašeg govora. Ne samo da biste izveli neophodni čin osiguravanja da ozvučenje radi kako treba. I najbolji govori podbacuju ako ljudi ne mogu da vas čuju ili je vaš glas izobličen. Ali pored toga, želite da se prošetate među posetiocima. To gradi povezanost sa njima i možete doći do anegdote kojom ćete početi svoj govor.

2. Kako biste osigurali tu ljudsku povezanost sa vašom publikom, nemojte počinjati svoj govor u zadnjem delu podijuma. Ukoliko je moguće, koristite mikrofon koji možete pričvrstiti na odeću, umesto onog na stalku. Stanite ispred pozornice ili dole sa publikom, ispred prvog reda. Ljudi ne vole proroke s visine. Oni vole kolege koje su tu da dele iskustva.

3. Pred sam početak, podsetite sebe da možete preživeti čak i ako održite sramno loš govor. Ali, ako pratite principe navedene u ovom tekstu, čak i delimično, obavićete bolji posao nego mnogi govornici. A ako dobro implementirate ideje iz ovog članka, verovatno ćete dobiti gromoglasan aplauz.

4. Nakon što ispričate anegdotu zbog povezivanja, brzo navedite stavke o kojima ćete govoriti, tako da ljudi znaju šta da očekuju. Zatim ispričajte svaku stavku sa pratećim primerom. Kada procenite da ima smisla, nakon stavke, kao što smo pomenuli, pitajte ljude da se okrenu susednoj osobi i diskutuju da li i kako je ova stavka relevantna za njih.

5. Nakon što ste ispričali sve svoje stavke, navedite ih još jednom ukratko kao sažetak.

6. Ukoliko preostane vremena, odgovarajte na pitanja pre vaše završne priče. U redu je ukoliko ne znate neki odgovor. Iskoristite stručnost grupe. Recite nešto poput “Verujem da bi neko u publici mogao imati bolji odgovor nego što ja mogu da ponudim”. Zatim pogledajte u publiku. Neko će verovatno priskočiti u pomoć.

7. Zatvorite pozivom na akciju, uspomoć snažne ili zabavne priče.

Kako se pripremiti za govor

1. Nemojte preterivati s pripremanjem, niti uključivati previše sadržaja. Stavite sve na jednu karticu kao podsetnik – sa puno praznog prostora.

2. Budite realni, a ne neki izmišljena ličnost govornika koji ne liči na vas. Autentičnost je daleko bolja od glume.

3. Struktuirajte svoj govor prema sledećem:

  • Pripremljena anegdota u cilju povezivanja i možda još jedna do koje ste došli tokom vašeg druženja pre početka govora.
  • Navedite stavke o kojima ćete govoriti.
  • Izložite svaku stavku uz primer, anegdotu ili statistiku.
  • Nakon nekoliko stavki, zatražite od ljudi u publici da se okrenu susednoj osobi i diskutuju kako bi ih mogli primeniti.
  • Pitanja i odgovori.
  • Zaključite pozivom na akciju koji se nadovezuje na snažnu ili zabavnu anegdotu.

4. Imajte na umu da možete preživeti podbacivanje, ali gotovo je sigurno da nećete podbaciti ukoliko bar malo ispratite smernice kako pripremiti govor koje smo izneli u ovom tekstu.

Možete li da prodate svoju ideju u 60 do 90 sekundi?