Jedna stvar koja je potrebna gotovo svim biznisima jeste veća prodaja. Kako vam bolji biznis plan može pomoći da pronađete nove kupce? Ključ je iskoračiti izvan vaše svakodnevne rutine i iznova razmisliti o vašoj strategiji, kao i njenom uticaju na prodaju. Dok ste bili zauzeti izgradnjom svog biznisa, vaše tržište se možda promenilo, bar malo, ili su se možda promenili vaši kupci. Nekada možete identifikovati ove promene izvodeći postojeće kupce na ručak, pretraživanjem na internetu ili pohađanjem radionice ili predavanja koja će vam pružiti nove uglove sagledavanja.

Nakon toga, cilj je rekonfigurisati vaš biznis plan dodavanjem novih prodajnih inicijativa kao konkretnih zadataka među vašim poduhvatima. Svaka inicijativa obuhvata specifična zaduženja koja mogu biti dodeljena određenim ljudima, sa datumima početka, završetka i budžetima. Novi startapi će želeti da razmisle o praćenju tačaka od početka, starajući se da dodaju ove inicijative u bolji biznis plan sa detaljnim objašnjenjima o tome kako će se ovi ciljevi pratiti i izvršavati.

U nastavku su četiri koraka koja bi trebalo da vas usmere na put pronalaženja novih kupaca i samim tim, dovedu do veće prodaje.

1. Prodajte više postojećim kupcima

Uopšte uzev, to je najbrži put do zdravog rasta. Dobar primer je prodavnica računara koja kontaktira čitavu bazu kupaca i podseti ih da je verovatno odavno došlo vreme da poboljšaju svoje skladištenje podataka, opremu za mrežu, štampače, softver i same računare. Ova kompanija je napravila posebnu promociju i raščistila nešto starih zaliha u tom procesu.

Kako bi nešto slično moglo da funkcioniše za vaš biznis? Priča o prodavnici računara ilustruje kako kupci mogu biti zahvalni za podsetnike i biti spremni da kažu “da” na unapređene performanse. U suštini, postoje tri dela: Odrediti šta možete ponuditi (što se odnosi na vaše kupce i ponudu), kako od toga napraviti promociju i kako preneti poruku do vaših kupaca.

Kada smislite nešto, uvrstite to u ciljeve vašeg biznis plana. Odredite datum početka, datum završetka i zaduženu osobu. Procenite dodatnu prodaju tako da sledeći put znate da li ste je precenili ili potcenili.

2. Revidirajte svoju cenovnu politiku

Cena je najmoćnija marketinška poruka kojom raspolažete. Ono što je najvažnije nije koliko je visoka ili niska, već kako se uklapa u vašu strategiju.

Neki biznisi su izgrađeni na osnovu principa upadljivo niskih cena kako bi privukli ljude i generisali prodaju većeg broja komada, dok drugi nude veći kvalitet i potrebna im je viša cena kako bi komunicirali svoju poruku. Daleko je više biznisa koji imaju preniske, nego onih sa previsokim cenama. Problem sa čestim niskim cenama jeste da bi vaš biznis mogao završiti gubitkom kupaca koji pretpostavljaju da vaš proizvod ili usluga nije baš najbolji budući da cena tome ne odgovara.

Ako odlučite da revidirate cene, postarajte se da to odrazite u vašem predviđanju prodaje, i u svojim marketinškim porukama. Sinhronizujte ono što govorite svojim kupcima sa onim što vaša cena govori kupcima. A zatim, najvažnije, postarajte se da pružite vrednost koju obećavate. Stavite to u svoj plan kao zadatak.

3. Revidirajte svoje marketinške poruke

To se odnosi i na sam sadržaj vaše poruke, kao i na način kako je prenosite. Neki biznisi se okreću društvenim medijima – pogotovo se koriste Tviter, Fejsbuk i LinkedIn – u cilju širenja svojih poruka na nove načine. Drugi oživljavaju starije metode kao što je imejl marketing, direktna prodaja, pa čak i marketing direktnom poštom, jer su ovi zapostavljeni već neko vreme.

Pronađite način da ova nastojanja učinite konkretnim i merljivim u vašem planu. Dodajte specifična merenja, bilo da je reč o oglasima, pregledima stranica, posetiocima na sajtu, deljenjima itd. I postarajte se da pratite rezultate.

4. Proširite se na obližnja tržišta

To podrazumeva ili da prodajete nešto novo i različito vašoj bazi postojećih kupaca ili prodajete ono što ste oduvek prodavalai novim vrstama kupaca. Bilo koja opcija je obično realističnija nego da pokušavate da razvijete potpuno novi proizvod ili uslugu, istovremeno pokušavajući da to prodate različitoj bazi klijenata u odnosu na one na koje ste navikli. Potrebno je da sagledate sopstveni biznis i razmišljate kreativno.

Šta god odlučite da uradite, postarajte se da to uvrstite u dopunjeni bolji biznis plan. Što je više moguće, uključite merenja i praćenje, tako da možete odrediti da li ste uspešno implementirali novi plan. Zatim ispratite te aktivnosti i redovno revidirajte rezultate, tako da možete uočiti šta ide kako treba, a šta ne, te napravite odgovarajuće izmene.

Biznis model i poslovna strategija: U čemu je razlika?