Aktivno slušanje i davanje fidbeka nisu uvek laki. Svakodnevni pritisci i zahtevi često preplave naš dan i posao, ostavljajući ograničeno vreme i energiju da se fokusirate na aktivno slušanje i koučing ljudi koji vam direktno odgovaraju.

Razvijte skup veština za aktivno slušanje i koučing

Premda formalne sesije koučinga mogu biti ograničene, možete uglaviti momente koučinga i razgovore koučinga. Trik je u tome da budete pažljivi slušalac i koristite svoje veštine aktivnog slušanja kako biste bili spremni kada god se ti momenti pojave. Aktivno slušanje je dragocena tehnika koja zahteva da slušalac temeljno apsorbuje, razume i zadrži ono što je izrečeno. Dok se upušta u aktivno slušanje, slušalac takođe može obratiti pomnu pažnju na ponašanje i govor tela sagovornika kako bi stekao bolje razumevanje njegove poruke. Kako biste usavršili aktivno slušanje, naučite više o sledećih 6 ključnih veština.

6 ključnih veština aktivnog slušanja

Skup veština aktivnog slušanja obuhvata 6 tehnika aktivnog slušanja:

  1. Obraćanje pažnje
  2. Uzdržavanje od izricanja sudova
  3. Reflektovanje
  4. Razjašnjavanje
  5. Sumiranje
  6. Deljenje

1. Obraćanje pažnje

Jedinstveni cilj aktivnog slušanja i nastojanja da budete efektivni slušalac jeste da uspostavite prijatnu atmosferu koja vašem zaposlenom daje priliku da razmišlja i govori. Ostavite “vreme za čekanje” pre nego što odreagujete. Nemojte prekidati zaposlene, dovršavati njihove rečenice, ili počinjati da formulišete svoj odgovor pre nego što završe. Obratite pažnju na svoj govor tela, kao i na vaše stanje uma kada se upuštate u aktivno slušanje. Budite fokusirani na trenutak, i postavite se s poštovanjem kao slušalac.

2. Uzdržavanje od izricanja sudova

Aktivno slušanje zahteva otovorenost uma. Kao slušalac i kao lider, budite otvoreni za nove ideje, nove perspektive i nove mogućnosti kada praktikujete aktivno slušanje. Čak i kada dobri slušaoci imaju izražena gledaišta, oni se uzdržavaju od izricanja sudova, zadržavaju kriticizam i izbegavaju raspravljanje ili nametanje svog mišljenja istog trenutka.

3. Reflektovanje

Kada ste slušalac, nemojte polaziti od pretpostavke da ispravo razumete svog zaposlenog – ili da zna da ste ga čuli. Reflektujte njegove informacije i emocije periodičnim parafraziranjem ključnih tačaka. Reflektovanje je tehnika aktivnog slušanja koja naznačava da ste vi i vaš sagovornik na istoj talasnoj dužini.

Na primer, zaposleni bi vam mogao reći: “Milica je tako lojalna i pruža podršku svojim ljudima – oni bi hodali kroz vatru za nju. Ali, bez obzira na to koliko insistiram, njen tim i dalje ne ispunjava rokove.”

Kako biste parafrazirali, možete reći: “Dakle, veštine Miličinih ljudi su izuzetne, ali odgovornost je problem.”

Ako čujete: “Ne znam šta drugo da uradim!” ili “Dosadilo mi je da razočaravam tim u poslednjem trenutku”, pokušajte da pomognete svom zaposlenom imenujući njegova osećanja: “Zvuči kao da se osećaš prilično frustrirano.”

4. Razjašnjavanje

Ne ustežite se da postavljate pitanja o bilo kom problemu koji je maglovit ili nejasan kada se upuštate u aktivno slušanje. Kao slušalac, ukoliko imate sumnju ili zabunu o tome šta je vaš zaposleni rekao, kažite nešto nalik, “Da vidimo da li sam dobro razumeo. Da li govoriš o …?” ili “Sačekaj, nisam te ispratio.”

Otvorena, razjašnjavajuća i testna pitanja su važni alati aktivnog slušanja koji ohrabruju zaposlenog da obavi zadatak samo-refleksije i rešavanja problema, umesto da opravdava ili brani svoju poziciju, ili pokušava da pogodi “pravi odgovor”.

Primeri uključuju: “Šta misliš o …?” ili “Reci mi nešto o …?” i “Da li bi mi dodatno objasnio/opisao …?”

Kada se upuštate u aktivno slušanje, naglasak je na postavljanju pitanja umesto na davanju odgovora. To inicira promišljani odgovor i održava duh saradnje.

Mogli biste reći: “Koje su neke konkretne stvari koje si pokušao?” ili “Da li si razgovarao sa timom koje su njihove najveće brige?” ili “Da li se Milica slaže da postoje problemi sa učinkom?” i “Koliko si siguran da imaš potpunu sliku šta se događa?”

5. Sumiranje

Ponovno izražavanje ključnih tema dok se razgovor nastavlja potvrđuje i učvršćuje vaše razumevanje tačke gledišta druge osobe. Takođe pomaže obema stranama da budu jasne po pitanju uzajamnih odgovornosti i daljih koraka. Ukratko sumirajte šta ste razumeli dok praktikujete aktivno slušanje i koučing, pa zatražite od druge osobe da uradi isto to.

Izgovaranje kratkog sažetka ključnih tema koje je zaposleni pomenuo bi moglo zvučati poput: “Dozvoli da sumiram kako bih proverio svoje razumevanje. Milica je unapređena na mesto menadžera i njen tim je voli. Ali, ti ne veruješ da ih ona drži odgovornim, pa se greške prihvataju i nastavljaju da se ponavljaju. Pokušao si sve čega si mogao da se setiš, i nema vidljivog efekta. Da li sam te dobro razumeo?”

6. Deljenje

Aktivno slušanje je najpre stvar razumevanja druge osobe, a zatim da vas razumeju kao slušaoca. Kako stičete jasnije razumevanje perspektive druge osobe, možete početi da uvodite svoje ideje, osećanja i sugestije. Možete govoriti o sličnom iskustvu koje ste proživeli, ili ideji na koju vas je podstakao komentar koji ste prethodno čuli tokom razgovora.

Nakon što se o situaciji razgovaralo na ovaj način, i vi i vaš zaposleni imate dobru sliku kako stvari stoje. Od ovog trenutka, razgovor može da pređe na rešavanje problema. Šta niste pokušali? Šta je nepoznato? Koje nove pristupe bi bilo moguće preduzeti?

Kao kouč, nastavite da istražujete, usmeravate i nudite, ali ne dikrirajte rešenje. Vaš zaposleni će se osećati samopouzdanije i imaće više entuzijazma ukoliko razmisli o opcijama i dođe do rešenja.

U kombinaciji, ovih 6 veština aktivnog slušanja čine jedan od ključeva kako obavljati koučing.

Vrhunski timovi nisu samo zasluga jakog lidera