Organizacije širom sveta su pred izazovom da se vratolomnim tempom prilagode promenljivom poslovnom okruženju. Shodno tome, sve je važnije imati članove tima koji razumeju i koji su u skladu sa glavnom strategijom organizacije. Da bi ostale konkurentne, organizacije moraju osmisliti održive, kreativne strategije za poslovni uspeh i rast. Verovatnije je da će organizacije sa strateškim planom postići dugoročno održivi rast i profitabilnost. Plan treba da odražava i obuhvata tri suštinska gradivna elementa uspešnog poslovanja: ljude, proizvode i procese. A da bi korporativna strategija radila svoj posao, organizacija mora da sprovede strateško usaglašavanje na svim nivoima poslovanja.

Šta podrazumeva strateško usaglašavanje?

Da bi preživele i napredovale, organizacije treba da rastu i prilagođavaju se neprestanom ciklusu promena. Da bi se uspešno razvijale, organizacijama je potrebna strategija za upravljanje prilikama i rizicima. U zavisnosti od brzine promena, novih trendova i inovativnih ideja, viši lideri periodično formulišu ili osvežavaju sveobuhvatnu stratešku viziju i pravac poslovanja. Ova strateška vizija treba da objasni kuda organizacija ide i kako namerava da stigne tamo, istovremeno upravljajući prilikama koje su na putu.

Strateško usaglašavanje je proces rada sa poslovnim jedinicama, odeljenjima, timovima i pojedincima kako bi se njihova strateška nastojanja i trud povezali sa krovnim strateškim ciljevima i ciljevima organizacije.

Usaglašavanje započinje kada viši rukovodioci dele ili kaskadiraju strategiju kompanije u celoj organizaciji i angažuju funkcionalne vođe, vođe timova i pojedince koji će im pomoći da identifikuju i razviju sopstvene ciljeve, planove i akcije.

Strateška usaglašenost znači da svako ima uvid u strategije preduzeća i zna kako se uklapa i zašto je važan u celokupnoj strateškoj slici. Usaglašavanje znači da je svaki član organizacije sinhronizovan i da može donositi odluke, preduzimati mere i raspoređivati resurse i energiju u skladu sa strategijom.

Postepeno, strateško usklađivanje se javlja u razgovorima, poslovnim praksama, svakodnevnim rutinama, inicijativama za razvoj proizvoda i odnosima sa korisnicima. Strateško usklađivanje će imati uticaj na svaku aktivnost i postaće sastavni deo kulture organizacije. Neverovatne stvari se dešavaju kada organizacije obraćaju pažnju na proces strateškog usklađivanja.

Zašto je strateško usaglašavanje važno

Organizacije koje su strateški usklađene delaju efikasnije i postižu bolje rezultate jer ljudi i timovi razvijaju akcione planove koji su usmereni na postizanje zajedničkih ciljeva. Bez strateškog usklađivanja, ljudi se zbunjuju oko svojih prioriteta, donose manje efikasnih odluka i verovatno se upuštaju u više konflikata. To na kraju dovodi do premora i  do toga da ljudi izgube strast i motivaciju da obavljaju svoj najvažniji posao. Ljudi žele da budu povezani sa nečim u šta veruju. Strateško usklađivanje pomaže u jačanju angažovanja putem:

  • informisanja ljudi koji razvijaju proizvode i usluge
  • pružanja smernica za prodaju i marketing
  • pomaganja ljudima da razviju najbolje prakse i raspodijele resurse.

U osnovi, strateško usklađivanje omogućava svakom članu i timu da pomogne organizaciji da kreira vrednost za vlasnike, kupce, radnike i zajednicu i doprinese planu do pobede.

Poslovanje je poput mašine sa puno pokretnih delova. Kada su delovi ili aktivnosti preduzeća usklađeni, manje je trenja i napetosti. Posao mora biti dobro podmazana mašina da bi mogao biti profitabilan, generisao novčani tok, ulagao u prilike za rast i iznosio nove proizvode i usluge na tržište. Usaglašavanje i koordinacija su neophodni za dugoročno preživljavanje i prosperitet. Bez usaglašavanja, organizacije atrofiraju i stvaraju više otpada. Ostavljeno bez nadzora, ovo dovodi do smanjenja vitalnosti, degeneracije i potencijalne propasti kompanije. Organizacije koje ulože nešto vremena i energije da bi postigle strateško usklađivanje stvaraju konkurentsku prednost, postižu veću diferencijaciju, stvaraju jedinstvene sposobnosti i donose veću vrednost za svoje aktere.

Prednosti strateškog usaglašavanja

U nedostatku strateškog usaglašavanja, dobronamerni menadžeri mogu provesti bezbroj sati sprovodeći inicijative koje, iako su možda dobre ideje, nisu prave stvari na koje bi se u to vreme trebalo fokusirati. Još gore, ako je strategija organizacije nejasna zaposlenima na operativnom nivou, oni mogu izgubiti veru u viziju, misiju i ponudu vrednosni organizacije. Ovaj gubitak veze može ugušiti njihov moral i spremnost da kompaniji daju sve od sebe, što ne samo da šteti kulturi kompanije, već i većini rezultata. Osiguravajući da u vašoj organizaciji postoji strateško usklađivanje, možete biti sigurni da ograničeni resursi neće propasti:

  • Usmerite energiju u prave oblasti u pravo vreme
  • Smanjite ili ukinite viškove na radnom mestu
  • Eliminišite sukobljene prioritete
  • Povećajte koordinaciju, komunikaciju i prihvatanje kod članova tima
  • Razjasnite prilike i konkurentske prednosti organizacije
  • Obezbedite strukturu i jasnost svrhe zaposlenima
  • Osnažite sve članove tima da oblikuju budućnost organizacije
  • Podržite manevrisanje na tržištu, što je neophodno u globalnoj ekonomiji koja se brzo menja

Usklađivanje strategija širom celog poslovanja

Na strategiju se često gleda kao na nešto na šta mogu da utiču samo rukovodioci najvišeg nivoa, i iako je možda istina da je strategija „odozgo“ najčešća, smatramo da pojedinci u celoj organizaciji moraju razumeti strategiju organizacije i napraviti povezanu strategija za sebe – dodatnu strategiju koja direktno utiče na njihove oblasti odgovornosti i jača srž poslovanja. Kada su pažljivo izrađene, ove strategije podrške su izričito osmišljene da stvore dodatnu vrednost u različitim odeljenjima poslovanja, istovremeno podupirući i podržavajući korporativnu strategiju koja kompaniju vodi napred.

Strateško usklađivanje osigurava da su ciljevi i planovi svake operativne i pomoćne funkcije usklađeni sa korporativnim strateškim planovima. To zahteva kaskadno slaganje strateške agende u celoj organizaciji i uspostavljanje odgovornosti i izveštavanje putem foruma za rezultate kako bi se osiguralo sprovođenje.

Kako uspostavljate strateško usaglašavanje vašeg izvršnog tima

To se odvija na dva nivoa: godišnje planiranje unapred i praćenje rezultata tokom cele godine. Proces strateškog planiranja je uspostavljeni proces koji se primenjuje i zahteva odgovore na svim nivoima organizacije. Praćenje i pregledi treba da se vrše na izvršnom nivou kvartalno i češće po potrebi. Sistem performansi mora da sadrži ciljeve, ugovore o učinku i nagrade koje su usklađene sa strateškim planom.

Modeli strateškog usaglašavanja

Modeli strateškog usklađivanja su vizuelni prikazi kako se prioriteti povezuju i usklađuju vertikalno i horizontalno kroz organizaciju. Model usklađivanja je alat koji pomaže u određivanju stepena u kojem organizacija usklađuje svoje dugoročne planove sa svojim resursima i sposobnostima, kao i sa prilikama, slabim tačkama i rizicima kojima treba upravljati. Takođe će pomoći organizaciji da razume kako se meri napredak u strateškom usklađivanju. Važno je osigurati da svaka aktivnost u kompaniji bude opremljena resursima i sposobnostima potrebnim za sprovođenje njihovog dela strategije poslovanja.

Proces strateškog usaglašavanja

Proces strateškog usklađivanja započinje jasnim dugoročnim ciljevima i velikim stvarima koje se moraju postići kako bi se osigurala sigurna budućnost preduzeća. Tada svako odeljenje, profitni centar ili poslovna jedinica identifikuje kojim delovima strategije preduzeća mogu direktno doprineti. Odeljenja i poslovne jedinice zatim formulišu sopstvenu strategiju podrške i ključne prioritete. Kada se jednom formulišu strategija preduzeća i strategije divizija, svaka funkcija ili odeljenje identifikuje kritične tačke povezivanja i formuliše sopstvene inicijative i planove koji se uklapaju i usklađuju sa strategijama divizija. Konačno, svaki vođa, tim ili radna jedinica kreira svoje strategije koje se povezuju sa njihovom divizijom. Ovaj proces se često naziva strateškim uklapanjem ili uspostavljanjem linije pregleda kroz organizaciju.

Kako lideri podstiču inovacije, umesto da ih sabotiraju?