Danas, više nego ikada, pitanje kako izgraditi poverenje se sve više prepoznaje kao ključni adut za razbijanje silosa, negovanje saradnje, produbljivanje timskog rada, podsticanje angažovanja i upravljanje beskonačnim procesom promena u organizacijama i timovima.

Kada je poverenje prisutno, ljudi koračaju napred i rade svoj najbolji posao, zajedno, efikasno. Oni se slažu oko zajedničke svrhe, rizikuju, razmišljaju izvan okvira, imaju leđa i komuniciraju otvoreno i iskreno. Kada izostane povezanost s poverenjem, ljudi se nadmeću za poziciju, čuvaju informacije, igraju na sigurno i razgovaraju, ali o, a ne jedni s drugima.

Nije tajna da su odnosi puni poverenja ono što ljudi najviše žele i najpotrebnije im je na poslu. Ali uprkos važnosti, potrebi i potražnji za njima, timovi imaju poteškoća da ih izgrade i dugoročno održavaju. U svim timovima poverenje će biti izgrađeno i poverenje će biti slomljeno. Dolazi u paketu sa međuljudskim odnosima. Naročito je ranjivo tokom perioda brzog rasta ili promena, ili kada je tim virtualan.

Efektivno delegiranje zahteva izgradnju i održavanje poverenja

Verovatno ste se susreli sa situacijom u kojoj ste nezadovoljni nekim od članova svog tima. Želeli biste da mu dodelite zadatak, ali oklevate.

Zaposleni je možda simpatičan i čak vredno radi, ali u poslu ima problema. Sad se pitate da li on ili ona može da se bavi važnim projektom.

U osnovi, oklevanje prilikom delegiranja je pitanje poverenja. Možete li verovati ovoj osobi da obavi posao?

Bez obzira da li imate posla sa pojedincem ili čitavim timom, znati kako izgraditi i održati poverenje je presudno za efikasno liderstvo. Kako u svom timu gradite poverenje na radnom mestu?

Kako izgraditi poverenje

Deo poverenja ka nekome jeste upoznavanje sa njegovim prethodnim radom. Poverenje se gradi na dokazima i doslednosti.

U slučaju vašeg problema sa zaposlenim, razmislite o konkretnim primerima koji se tiču ponašanja. Razmotrimo 3 dimenzije poverenja:

1. Sposobnost

Da li ova osoba ima veštine i alate potrebne za obavljanje posla? Možda vašem zaposlenom sa problemom treba posebna obuka ili određeni resursi da bi se bolje pokazao.

2. Integritet

Da li ova osoba deli iste vrednosti i očekivanja za ovaj projekat kao i vi? Menadžeri moraju biti jasni u pogledu svojih očekivanja i osigurati da ih zaposleni razumeju pre početka projekta. U skladu s tim principima, timske vrednosti mora razumeti svaki član tima.

3. Lojalnost

Na osnovu prethodnih susreta, može li vam se zaposleni poveriti kada se pojave sukobi? Menadžeri moraju pokazati da im je dovoljno stalo da razumeju i uvaže važne brige.

Zapamtite, takođe, da je izgradnja poverenja na radnom mestu sa vašim timom dvosmerna ulica. Morate biti samopouzdani da bi se članovi vašeg tima osećali prijatno kada se posvete timu i projektu.

Ako ste sigurni da ste se ponašali pouzdano, tada možete da vodite iskren, produktivan razgovor o ponašanju članova vašeg tima.

Razgovarajte o pitanju poverenja

Nakon što shvatite obrise problema, lakše je iskreno razgovarati sa članom tima ili kolegom. Evo nekoliko fraza koje pomažu produktivnm započinjanje razgovora:

„Želeo bih da razgovaram o nečemu što se mene tiče.“

„Možemo li razgovarati o vašem radu na projektu?“

„Moram sa vamada istražim kako stojimo sa projektom.“

Važno je rešavati problematična ponašanja osoblja na način koji zaposlenom pokazuje istinsku podršku – pokažite svoju lojalnost. Zatim možete razgovarati o rešenju problema, kao što je uparivanje radnika sa iskusnijim članom tima. Na kraju, postavite metod za stvaranje odgovornosti i efikasno delegiranje obima posla.

Iskrene, otvorene diskusije o poverenju postavljaju temelje za dublje, produktivnije razgovore o učinku tima i stvaraju čvršće veze između lidera i zaposlenih.

Ovi koraci su od suštinskog značaja za izgradnju poverenja na radnom mestu i sa vašim timom.

Vrhunski timovi nisu samo zasluga jakog lidera