Da li treba da poboljšate svoju efikasnost u ulozi lidera? Počnite od toga kako gradite i održavate međuljudske odnose. Bez obzira da li ste izvršni direktor kompanije sa liste Fortune 500 ili učitelj, veštine međuljudskih odnosa su veoma važne. Zapravo, veštine izgradnje odnosa su među vrhunskim liderskim kompetencijama koje su potrebne u poslovanju.

Lideri koji su vešti u izgradnji i održavanju odnosa dele nekoliko osobina. Evo šta je zajedničko mnogim efikasnim liderima u pogledu veština odnosa.

Efektivnim liderima su zajedničke ove veštine međuljudskih odnosa:

1. Svesni su sebe

Podizanje vaše samosvesti uključuje poznavanje vaših snaga i slabosti, ali i uticaja koje vaše ponašanje ima na druge. Na primer, recimo da se vlasnica malog preduzeća ponosi ličnim upravljanjem odnosima sa klijentima. Takođe shvata da njen praktični stil može frustrirati njeno osoblje stvarajući utisak da im ne veruje ili ih ne ceni. Uzimajući u obzir uticaj sopstvenog ponašanja, vlasnica preduzeća može prilagoditi odnos prema svojim klijentima i zaposlenima.

2. Spremni su da delegiraju važne zadatke i na donošenje odluka

Pored toga što je efikasan način vođenja, delegiranje pomaže u izgradnji poverenja u vašem timu i iskustva i poverenja u druge. Takođe navodi lidere da pružaju iskren, dosledan fidbek i da motivišu i nagrađuju ljude za njihov naporan rad. Razmislite o roditelju koji uči svoje dete da samo sakuplja igračke. Iako u početku može ići sporo, dete na kraju razvija veštinu i može da pomogne oko kuće.

3. Imaju jake interpersonalne veštine

Trebali bi biti kadri da pregovaraju i rešavaju radne probleme bez otuđivanja drugih. Ovo zahteva razumevanje perspektive i potreba drugih ljudi. Lideri sa usavršenim veštinama međuljudskih odnosa razvijaju odnose sa svim vrstama ljudi. Da li ste ikada poznavali direktora škole koji je podjednako prijatan za učenike, roditelje, nastavno osoblje i školski odbor? Ako je tako, videli ste veštine ljudi u najboljem izdanju.

4. Imaju participativni stil upravljanja

Jaki lideri koriste efikasne veštine slušanja i komunikaciju kako bi uključili druge, napravili konsenzus i uticali na odluke. Na primer, uporedite stilove 2 gradonačelnika. Jedan gradonačelnik je participativan; drugi autokratski. U početku se čini da je gradonačelnik koji ceni međuljudske odnose i široku komunikaciju manje efikasan od gradonačelnika koji ima više nezavisnosti. Ali, kako vreme prolazi, gradonačelnik koji je participativan može uticati na druge da pruže podršku za ključne inicijative i smatra se dobrim vođom i veštim upravnikom. Suprotno tome, autoritarni gradonačelnik se suočava sa mnogim političkim preprekama i postaje vrlo kontroverzan.

Još jedna značajna tačka – značaj fidbeka. Davanje efikasnih povratnih informacija jedan je od najboljih načina na koji vođe mogu poboljšati svoje veštine međuljudskih odnosa. Povratne informacije ljudima omogućavaju da znaju kako im ide, jačaju ciljeve i podstiču na veliki trud. Kada dajete fidbek, obavezno se usredsredite na prenošenje jedne poruke, budite konkretni i delikatni. I ne zaboravite da procenite ponašanje, a ne osobu.

Biti dobar u mežuljudskim odnosima nije samo osobina ličnosti, to je ključna liderska veština. A dobra vest za lidere je da se svi možemo poboljšati.

Zašto je važno usavršavanje veštine međuljudskih odnosa

Veze i veštine ljudi, a ne samo radni učinak, ono su što uspešnog rukovodioca odvaja od ostalih. U korporativnom smislu, dobri odnosi su zlato. I postoji potražnja za ljudima koji mogu da ih grade.

Opisujući ili ocenjujući neuspešne menadžere, stručnjaci otkrivaju da je njihova nesposobnost da razvijaju i održavaju odnose navedena kao njihova najveća slabost i najveća prepreka kompaniji. Lideri koji imaju slabe veštine za izgradnju odnosa i kojima nedostaju međuljudske veštine u velikom su riziku da ispadnu iz svoje karijere.

Bez čvrstih veza, vođi može biti teško da okupi tim i sprovede projekat. Saradnja je efikasan alat na radnom mestu samo ako se ljudi koji sarađuju mogu slagati.

Saradnja – i odnosi koje gradi – pomoći će rukovodiocima koji pokušavaju da svoj stil upravljanja prilagode promenljivom globalnom tržištu.

A međuljudski odnosi će u budućnosti postajati samo složeniji. Veštine liderstva potrebne u budućnosti uključuju ono što se nekada nazivalo „društvenim veštinama“ na radnom mestu, jer su one upravo to što dovodi do stvarnog uticaja u kancelariji. Više od izvršne titule koji jednostavno podrazumeva uticaj, te snage međuljudskih odnosa su ono što inspiriše zaposlene da slede rukovodioca i urade sve što je potrebno da se posao završi.

Što se tiče uspeha u korporativnim redovima, te društvene veštine su zapravo prilično teške.

Proširite svoju mrežu kontakata putem LinkedIn društvene mreže