Čak i u najboljim okolnostima, vođenje tima sa visokim performansama može biti izazov. Ali kada članovi tima rade sa udaljenosti, geografski razuđeni i kulturno odvojeni, zadatak upravljanje zaposlenima na daljinu je još zahtevniji.

Sve više i više, globalne organizacije očekuju da će geografski razuđeni timovi pružiti visoke performanse i inovacije. Ali kulturne razlike često dovode do radikalno različitih perspektiva – a na vođama tima je da premoste te razlike.

Iako nemaju koristi od lične komunikacije, vođe timova mogu preduzeti korake da usmere svoje raspršene timove u pozitivnom smeru.

5 strategija za upravljanje zaposlenima na daljinu

Organizacije i njihove vođe timova treba da koriste sledećih 5 strategija za izgradnju i podršku geografski razuđenih timova, na osnovu saveta koje preporučujemo u našem vodiču.

1. Definišite tim

Ako pokrećete novi tim iz temelja, od početka budite jasni o nameri tima. Koje zadatke očekujete da će vaš tim izvršiti? Objasnite zašto su ti zadaci važni kako bi članovi tima razumeli veliku sliku i značenje onoga što rade na postizanju.

Ako ste nasledili tim ili se borite sa postojećim timom, odvojite malo vremena da razumete svrhu i viziju tima – i budite sigurni da ste vi i članovi vašeg tima na istoj stranici. Da biste bili efikasni u odnosu na različite perspektive i iskustva, važno je da se vaš tim ujedini oko zajedničke svrhe i vizije.

2. Razjasnite uloge i očekivanja

Sada kada ste se svi složili oko svrhe vašeg tima, uverite se da postoji jasan smer za izvršavanje zadataka potrebnih za ispunjenje vaše misije.

Geografski razuđeni članovi tima zahtevaju taktičko vođenje.

Na primer, koje konkretne zadatke ili perspektivu očekujete od svakog člana tima? Budući da članovi tima možda ne razumeju zašto su izabrani, zakažite sastanak da biste objavili zašto je svaki član imenovan u timu, jedinstveno poreklo svake osobe i skup vrednih veština i razjasnite ulogu koju svaki član očekuje.

Misija tima vam može pomoći da ostanete na putu, razjasnite uloge i ispunite svoje ciljeve.

3. Uspostavite procedure

Sa svima koji se dogovaraju o nizu jasnih uloga i odgovornosti članova tima, podelite plan igre o tome kako vaš tim treba da komunicira jedni s drugima.

Naši stručnjaci su otkrili da članovi tima raspoređeni u više vremenskih zona često završe sa dugim satima kako bi uskladili rasporede jedni drugih. Ovi nerealni rasporedi dovode do niske produktivnosti i sagorevanja.

Osim toga, u različitim objektima i u različitim kulturama, rutinski procesi se često uveliko razlikuju, što može ostaviti članove tima zbunjenim.

Vođe timova treba da uspostave norme i obezbede obuku za najbolje prakse kao što su sastanci, upotreba tehnologija i komunikacija i donošenje odluka. Pogledajte još najboljih praksi za upravljanje virtuelnim timovima i sastancima.

4. Uložite u poverenje

Sada kada ste odredili smer svom timu i koordinirali usklađivanje, vreme je da preuzmete obavezu. Drugim rečima, želite da se uverite da se svaki član tima oseća odgovornim za ishode vaše grupe.

To zahteva poverenje, a ovde stvari postaju nezgodne za vas kao vođu tima.

Raspršeni timovi često se bore za izgradnju i održavanje poverenja. Ne samo da im nedostaje fizička blizina koja podstiče osećaj kohezije, već često članovi nisu sigurni kako da se pozabave kulturnim razlikama.

Da biste izgradili poverenje tima, postoje stvari koje možete učiniti kratkoročno, kao što su:

  • Povremeno održavajte virtuelne sastanke „licem u lice“ kako biste izgradili odnos.
  • Obaveštavajte tim o dugoročnim organizacionim promenama.
  • Zatražite timski doprinos o kritičnim organizacionim pitanjima.
  • Proslavite kratkoročne pobede, pojačavajući zajednički trud tima.

Možda najvažnije, shvatite da će poverenje doći s vremenom i fokusirajte se na dugoročno, umesto da očekujete koheziju tima preko noći.

5. Prepoznajte uticaj razlika

Raštrkani članovi tima često imaju odnos ljubavi i mržnje sa virtuelnim timskim radom. Iako vole novu komunikacionu tehnologiju, mrze što ne znaju kako da je koriste. Možda vole da uče o različitim kulturama, ali mrze nesporazume koji su rezultat jezičke barijere. Nekima se možda dopada autonomija rada na daljinu, ali i osećaju se nesvesno i izolovano.

Posebno kada je engleski postao jezik poslovanja, kao što je to bio slučaj u većem delu sveta, može doći u iskušenje pretpostaviti zajedničko mišljenje i vrednosti. Ali važno je da vođe timova zapamte da njihovi članovi imaju jedinstvena iskustva i perspektive, a vođenje multikulturnog tima zahteva veštinu liderstva.

Kao vođa, razmislite o svojim kulturnim pretpostavkama i ponašanju. Vodite računa da vaši izbori i postupci odražavaju razmatranja ne samo vašeg razmišljanja, već i preferencija članova vaše grupe.

A kada zakazujete sastanke i delegirate odgovornosti, obavezno uzmite u obzir kulturološke aspekte poput društvenog statusa, jezičkih izazova ili barijera, vremenskih razlika i udaljenosti. Svi ovi faktori utiču na sposobnost članova tima da učestvuju i doprinose.

Loša komunikacija šteti vašem profesionalnom imidžu