Visoko funkcionalni timovi se sastoje od pojedinaca koji postižu pozitivne rezultate za svoj tim i organizaciju. Ove grupe nadmašuju ostale timove, idući iznad očekivanja i dalje postižući visokokvalitetne rezultate. Članovi tima pokazuju vođstvo i zaslužuju poverenje svojih kolega.

Timovi sa slabim funkcionisanjem su, s druge strane, nestabilni, neorganizovani i čine minimum. Ovim timovima često upravljaju lideri koji ne uspevaju da inspirišu svoje zaposlene da se više posvete timu.

Izgradnja visoko funkcionalnih timova zahteva vreme i zahteva prave liderske veštine i strategije. Evo pet osnovnih principa kako upravljati visoko funkcionalnim timovima.

1. Članovi tima se uklapaju u definisane uloge

Dobri lideri razumeju šta im je potrebno među članovima tima i imaju osećaj za nijanse i očekivanja svake uloge. To im pomaže da odaberu prave ljude za otvorena radna mesta.

Kako primeniti ovaj princip

Da bi okupili tim pojedinaca koji odgovaraju dobro definisanim ulogama, lideri moraju biti pažljivi tokom procesa zapošljavanja i nakon toga:

Zapošljavajte prema veštinama

Lako je usredsrediti svu svoju pažnju na ličnost tokom intervjua, ali od suštinskog je značaja pronaći nekoga ko će zadovoljiti zahteve poslovanja, kao i odgovarati organizacionoj kulturi. Pažljivo pogledajte iskustvo kandidata. Da li ima znanje i veštine potrebne za ispunjavanje odgovornosti posla? Da li je timski igrač koji može efikasno sarađivati sa kolegama i klijentima?

Iskoristite jake strane članova tima

Za članove tima je 30 puta veća verovatnoća da će biti aktivno angažovani na poslu kada se njihove vođe usredsrede na svoje snage. Otkrivanje nečijih snaga može potrajati, a može proći i neko vreme dok se novi zaposleni ne prilagode svojim ulogama, stoga budite oprezni da ne donosite prebrze zaključke. Jednom kada steknete dobar uvid u njihove snage, sastanite se jedan na jedan kako biste razgovarali o načinima na koje te snage mogu da pomognu timu i kompaniji da napreduju.

2. Članovi tima redovno sarađuju i dele svoja znanja

43 posto profesionalaca smatra izgradnju tima i saradnju ključnim atributima izuzetnih radnih mesta.

Imati određene uloge ne bi trebalo da znači uspostavljanje silosa. Izgradite okruženje u kojem se članovi tima podstiču na saradnju i razmenu stručnosti.

Pružanje prilika ljudima da uče od svojih kolega i bolje razumeju uloge drugih može pomoći članovima vašeg tima da naprave široke strategije koje su od koristi celom timu.

Kako primeniti ovaj princip

Kreirajte atmosferu saradnje koja bi mogla obuhvatati uključivanje u neke od, ili sve sledeće aktivnosti:

Napravite plan otvorene kancelarije

Oko 80 odsto preduzeća ima plan otvorenih kancelarija. Otvoreni kancelarijski prostor može podstaći komunikaciju i više vremena za viđanje licem u lice, ali lideri treba da budu oprezni u načinu na koji grade ove prostore; dok okruženje otvorenih kancelarija podstiče saradnju, ono takođe može stvoriti više smetnji i naštetiti produktivnosti ako se njime ne upravlja dobro. Zbog toga, vođe timova treba da obezbede resurse kao što su slušalice za uklanjanje buke ili mirno vreme u konferencijskim salama kako bi se postigao pravi balans.

Održavajte redovne sastanke tima

Održavanje nedeljnih sastanaka tima daje članovima tima priliku da se prijave i pokrenu bilo kakva pitanja ili nedoumice sa kojima bi se mogli suočiti te nedelje. Kao vođa tima, trebalo bi da se potrudite da isplanirate sastanke i unapred ih podelite sa svojim timom. Podela dnevnog reda može pomoći članovima tima da se pripreme, pomažući da sastanak bude produktivniji za sve.

Neka zaposleni obučavaju jedni druge

Obučite članove svog tima različitim veštinama koje njihove kolege poseduju i primenjuju u svakodnevnom radu. Neka nauče jedni druge o tome šta rade svaki dan i kako to rade. To im može pomoći da identifikuju načine za efikasniji rad zajedno, upravljaju bolnim tačkama i postignu bolje rezultate. Osim razgovora o veštinama, ohrabrite članove tima da podele svoja iskustva i neuspehe.

3. Visoko funkcionalni timovi osećaju podršku

Timovi sa visokim funkcijama osećaju podršku svojih kolega i menadžera. Nema neprijateljstva ili nepoverenja. Ljudi iskreno brinu jedni o drugima i žele jedni druge pripremiti za uspeh.

Kako primeniti ovaj princip

Pojam podrške može biti prilično širok. Evo nekoliko praktičnih metoda koje vođe mogu koristiti sa svojim timovima kako bi ojačali osećaj podrške:

Identifikujte gde stvari kreću naopako

Loša komunikacija, nejasni ciljevi i nedostatak odgovornosti mogu ugušiti timski rad i moral i dovesti do neželjenih posledica po tim i organizaciju. Ključno je locirati bolne tačke kako biste mogli da radite sa svojim timom kako biste ih poboljšali. Pokretanje ovih diskusija može vam pomoći da ilustrujete svoju strast i želju da pazite na svoj tim. Vođenje primerom pomoći će članovima vašeg tima da nauče kako da adekvatno pomažu i podržavaju jedni druge.

Ovladajte razrešavanjem konfilikata

Međuljudski sukob može naštetiti potencijalu tima da najefikasnije sarađuje i nikada ne bi trebao ostati nerešen. Članovi tima moraju razumeti kako komunicirati kroz sukob i koristiti konstruktivnu napetost u svoju korist. Postoji pet ključnih faza u upravljanju konfliktima.

Negujte svoju emocionalnu inteligenciju

Ljudi sa visoko razvijenom emocionalnom inteligencijom pokazuju „veću efikasnost timskog rada“ i učinak na poslu. Posmatrajte kako reagujete na članove tima. Kako reagujete na stresne situacije? Kako preuzimate odgovornost za svoje postupke? Razmislite o ovome i ohrabrite svoj tim da učini isto. Takođe možete naučiti da poboljšate svoju emocionalnu inteligenciju ako vam to nije lična snaga.

4. Članovi tima osećaju sinergiju kada rade zajedno

Sinergija je ideja da je celina veća od zbira njenih delova. U timovima sa visokim performansama postoji osećaj sinergije među članovima tima koji tera ljude da daju sve od sebe. Jednostavno rečeno, visoko funkcionalni timovi razumeju da svi zajedno postižu više.

Kako primeniti ovaj princip

Negovanje sinergije uključuje primenjivanje taktika poput sledećih:

Događaji/aktivnosti za izgradnju tima

To može uključivati igre između kancelarija, odmaranje tima u zatvorenom ili na otvorenom, ručkove i druge društvene događaje. Cilj aktivnosti izgradnje tima bilo koje vrste je omogućiti timu da se bolje upozna i provede neko kvalitetno vreme zajedno van radnog mesta ili dnevne rutine.

Stvaranje inkluzivnog okruženja

Lideri moraju uspostaviti timsku kulturu u kojoj sve vrste ljudi i ličnosti mogu uspeti. Ovo može zahtevati da se ljudima daju resursi i prostor koji su im potrebni da budu najuspešniji i da se omoguće različiti načini komunikacije. Neke od ovih potreba mogu zavisiti od toga da li su članovi tima više introvertni ili ekstrovertni po prirodi. Da bi uspostavili inkluzivno radno mesto, vođe timova treba da zaposlenima obezbede platformu za iznošenje njihovih potreba i briga i da izgrade okruženje u kome će im to biti ugodno.

5. Visoko funkcionalni timovi su motivisani za inovacije

Članovi tima razumeju ciljeve tima i osećaju se inspirisani da ih postignu sa svojim kolegama. Oni prihvataju stalno usavršavanje i stalno teže pronalaženju boljih načina za obavljanje stvari; tradicija se nikada ne tretira kao sveta ili nedodirljiva.

Kako primeniti ovaj princip

Evo nekoliko korisnih metoda koje mogu podstaći inovacije:

Predupredite apatiju pozivanjem na davanje doprinosa

Članovi tima moraju zaista brinuti o stvarima koje se tiču tima i kompanije. U suprotnom, postoji malo ili nimalo podsticaja za inovacije. Da biste podstakli ličnu odgovornost, obaveštavajte svoj tim o strategijama i izazovima sa kojima se kompanija suočava – i što je još važnije, pozovite ih da podele svoj doprinos. Kada su zaposleni deo kulture zdravog fidbeka, 3,5 puta je veća verovatnoća da će otključati svoj „puni inovativni potencijal“.

Suočite se sa konfliktom s pogledom na timska rešenja – a ne na lične agende

Lako je razmišljati o promenama koje moramo da napravimo sa sopstvenim ulogama. Kada razmišljaju o ovome iz perspektive tima, članovi tima mogu se pomaknuti iz svojih zona udobnosti i prema novim idejama o kojima možda nikada sami nisu razmišljali.

Ne želite da budete loš šef? Unapredite svoje liderske veštine!