Kada ste menadžer, ne možete da preuzmete svačije probleme. U vrtlogu informacija i interakcija, sukob će se razbuktati i rasplamsati, vođen nesuglasicama, ličnim pritužbama ili nesporazumima. Ali mešanje ne pomaže drugima u rešavanju sukoba – niti pokušaj da sami date sve odgovore, već samo adekvatno liderstvo kroz konflikt.

Dakle, šta lideri mogu učiniti za rešavanje konflikata na radnom mestu? Kako možete pomoći u poboljšanju situacije i razrešavanju sukoba?

Suočavanje sa konfliktom je zadatak sa kojim se mnogi menadžeri bore ili čak izbegavaju. Ali, moguće je neslaganje i nesklad pretvoriti u pozitivne ishode.

Liderstvo kroz konflikt: 3 ponašanja za smanjenje sukoba

Prvi korak je smanjenje sukoba. Postoji prava cena nesposobnosti za rešavanje konflikata. Isprobajte ova ponašanja.

Vežbajte refleksivno razmišljanje

Refleksivno razmišljanje znači odmeravanje prednosti i nedostataka određene situacije. Uočavanje mogućih stvari koje želite da istaknete pre razgovora može vam pomoći da se usredsredite na to da ostanete otvoreni, aktivno slušate bez prekida ili da ne pokazujete bes.

Odlaganje odgovora

Ovo uključuje pozivanje tajm-auta kako bi se situacija smirila. Odlaganje odgovora ne znači izbegavanje ili ignorisanje sukoba – to samo znači da napravite pauzu kako bi ljudi mogli bolje da slušaju jedni druge. Tokom tajm-auta, zamenite stresne misli mirnim, ohrabrujućim.

Posvetite se „prilagođavanju ponašanja“

Prilagođavanje ponašanja znači ostati fleksibilan i pokušati izvući najbolje iz situacije. Ne može se svaki sukob rešiti na potpuno zadovoljavajući način, ali ako uđete u razgovor s prilagodljivim pristupom liderstva i fleksibilnim načinom razmišljanja, lakše ćete se moći prilagoditi kako biste sprečili probleme u budućnosti.

Međutim, ponekad se konflikt na radnom mestu ne može izbeći. Kada se to dogodi, moraćete da pokažete liderstvo kroz tu situaciju. U nastavku je 6 saveta za vođenje konflikata.

Kako voditi konflikt na radnom mestu

Spremni za razgovor? Ovih 6 saveta zasnovani su na pristupu vođenju konfilkata. Bilo da se od vas traži da razmislite o neslaganju ili ste u direktnom sukobu sa kolegom, ovi saveti će vam pomoći da vodite konstruktivnu diskusiju i radite na rešavanju sukoba:

6 koraka za rešavanje sukoba na radnom mestu

1. Postavite pozornicu

Počnite stvaranjem atmosfere otvorenosti, konstruktivne kritike i rešavanja problema. Želite da vaše kolege shvate da ste fokusirani na budućnost, a ne na prošlost – i da ste optimistični. Pratite ove smernice da biste postavili osnovu za rešavanje problema:

  • Izrazite svoju iskrenu želju da razumete.
  • Ako ste uključeni u konflikt, priznajte odgovornost za svoj doprinos i pitajte šta možete učiniti da se ispravite.
  • Naglasite da želite da radite zajedno kako biste postigli obostrano zadovoljavajuće rešenje.

2. Opišite sukob

Opišite sukob iz svoje perspektive što je moguće objektivnije, jasnije i konkretnije. Razgovarajte iskreno i direktno sa drugom osobom. Izrazite svoje emocije, ali pažljivo birajte reči, držeći ih i ljubaznim i profesionalnim. Objasnite kako se osećate i zašto. Razmislite o tome kako želite da vas gledaju nakon završetka sukoba.

Iako je mnogim ljudima neprijatno da pričaju o emocijama na radnom mestu, bolje je izraziti ih na iskren, odgovarajući način, umesto da se ispuštaju nagomilane emocije. Da biste na odgovarajući način rešili emocije:

  • Izrazite informacije na način koji ne baca krivicu.
  • Budite sigurni da je izražavanje emocija od pomoći.
  • Ne dozvolite da vam sopstveni vrući tasteri ometaju proces.
  • Biti jedinstven. Umesto „osećam se loše“, recite: „frustriran sam jer …“
  • Koristite reč „ja“ umesto „vi“, kao u: „Razočaran sam što je sukob došao do ove tačke.“ Ne: “Vi ste krivi za ovaj nered.”

3. Steknite perspektivu

Korisno je zamisliti šta vaše kolege misle i osećaju. Nemojte pretpostavljati da razumete sve činjenice. Ako ostavimo po strani vaše pretpostavke, koja ćete pitanja postaviti da biste razumeli tuđe perspektive i potvrdili ili odbacili svoju hipotezu?

Dok odgovaraju, vežbajte aktivno slušanje i pokušajte da razumete odakle dolaze. Potvrdite kada razumete preformulisanjem, ponovnim postavljanjem ili sažimanjem i tražite primere da razjasnite probleme kada to ne učinite.

4. Zatražite sporazum

Identifikujte moguće tačke zajedničkog dogovora i oblasti neslaganja. Ovo je prvi korak u pronalaženju rešenja.

5. Identifikujte rešenja

Odatle, smislite moguća rešenja koja pomažu svima da unaprede motive, ciljeve i agende. Nemojte ih još procenjivati – vaš prioritet je samo generisanje novih ideja. Dok razgovarate, izrazite alternativna gledišta u obliku pitanja, poput: „Da li bi drugo rešenje moglo biti to i to?“ Što je najvažnije, budite spremni na kompromis. Zapamtite, tražite razumno rešenje, a ne pobedu.

6. Napravite akcioni plan

Ustanovite akcioni plan sa konkretnim radnjama koje ste oboje spremni da preduzmete da biste primenili rešenje. Izrazite svoju zahvalnost za sve čime je osoba doprinela rešavanju problema. Obznanite svoju spremnost da se ponovo sastanete kako biste proverili napredak.

Zapamtite kada ste lider, iako možete započeti konstruktivan razgovor, trud uvek uključuje dijalog i diskusiju među uključenim ljudima. Usvojite pozitivan stav prema sukobu, pronađite najbolje u ljudima i u situaciji, i održavajte svoj smisao za humor. Usvajanje ovih lekcija učiniće da uspešno savladate liderstvo kroz konflikt.

Strateško usaglašavanje širom čitave organizacije