Operativna izvrsnost je izraz koji se često koristi prilikom rasprave o strategijama za održavanje ili poboljšanje poslovnih performansi. Operativna izvrsnost se javlja kada organizacija implementira i izvršava svoje svakodnevne poslovne operacije bolje od svojih konkurenata na njihovom tržištu ili u industriji. To je filozofija u kojoj se rešavanje problema, timski rad i liderske veštine fokusiraju na stalno poboljšanje i niže troškove u poređenju sa konkurentima ili zamenama.

Kompanije koje se fokusiraju na strategiju operativne izvrsnosti razumeju svoje osnovne vrednosti doslednosti, jednostavnosti, manjih grešaka i bržeg okretanja; kako ove vrednosti imaju koristi za njihove klijente; i kako da reše probleme koji ometaju njihov operativni model. Ovaj koncept se primenjuje na sve funkcije u organizaciji. Svi u operativno odličnim organizacijama razumeju kako mogu doprineti ciljevima preduzeća da smanje troškove, povećaju obim, automatizuju aktivnosti i pojednostave procedure.

Kako izgleda operativna izvrsnost?

Operativna izvrsnost obuhvata bezbroj praksi i principa poslovanja. Međutim, način na koji se primenjuju prakse i principi može se razlikovati od industrije do industrije. Uspeh u implementaciji ovih koncepata proizvodi konkurentsku prednost na tržištu. Kroz njih je utkano pet osnovnih principa operativne izvrsnosti.

1. Kreirajte vrednost za potrošača

Operativna izvrsnost uključuje zadovoljavanje potreba vaših kupaca što je efikasnije moguće. Koje su njihove bolne tačke? Šta im je potrebno treba? Od kritičnog je značaja da se vaši proizvodi i usluge usklade sa ovim zahtevima. To znači da zaista razumete šta kupcu stvarno treba, šta ceni i šta mu ne treba. Uspešna, operativno efikasna organizacija pruža precizne ponude i rešenja bez nepotrebnih funkcija koje dodaju troškove koji ne odgovaraju njihovim potrebama ili bolnim tačkama.

Imajte na umu da se zahtevi potrošača uvek menjaju, posebno u današnjem brzom digitalnom svetu. Da biste dosledno proizvodili vrednost, moraćete da proučite tržišne trendove kako biste bili u toku sa ciljnom publikom i segmentima tržišta. Morate bolje razumeti stvarne potrebe svojih kupaca nego vaši konkurenti.

2. Održavajte tok vrednosti

Glavni cilj svakog poslovanja trebao bi biti ponuditi rešenja za probleme i bolne tačke kupaca. Na taj način nudite maksimalnu vrednost. Kakav god radni tok vaša kompanija razvila, trebalo bi da nudi superiornu vrednost i treba ga čuvati kako ne bi došlo do prekida u neprekidnom toku disciplinovanih i pažljivo kontrolisanih procesa.

3. Fokusirani kvalitet

Dajte prednost kvalitetu nad količinom. Bolje je usavršiti jedan proizvod nego stvoriti grupu osrednjih predmeta. Svi cene kvalitetnu robu i usluge. Međutim, kvalitet ima cenu. Pametna operativno efikasna preduzeća pružaju „fokusirani“ kvalitet tamo gde je to najvažnije. Dodavanje kvaliteta kada to ne zahteva kupac samo će  povećati cene, što zauzvrat dovodi do prelaska kupaca na vaše konkurente.

„Fokusirani kvalitet“ zahteva proveru da li svaka promena i svaki proces nastoje da povećaju vrednost proizvoda/usluge koja se nudi. Proizvode treba pregledati kako bi se osiguralo da ispunjavaju osnovne zahteve kvaliteta kupaca koje odaberete da uslužujete.

4. Razmišljajte sistemski

Preduzeće koje ima različita odeljenja trebalo bi da sarađuje kako bi koordiniralo, smanjilo otpad i usvojilo „timski rad“. To znači veće jedinstvo i komunikaciju između funkcija radi postizanja izvrsnosti. Rukovodstvo i osoblje treba da razumeju svrhu svakog odeljenja i podstiču saradnju u celoj organizaciji.

Koncentracija na jedno odeljenje samo poboljšava jedan deo procesa. Stoga, postizanje operativne izvrsnosti i konkurentnosti cena zahteva sinergiju i usklađenost svih kako bi se postigao racionalizovan i efikasan rad.

5. Prihvatite eksperimentisanje i učenje

Organizacije treba da shvate vrednost eksperimentisanja. Razvoj inovacija koje smanjuju troškove i smanjuju otpad neće se dogoditi preko noći. Preduzeća koja uspevaju u operativnoj izvrsnosti uče i napreduju na neuspehu. Oni se fokusiraju na otkrića, najbolje prakse i sledeće prakse „nove u svetu“ koje povećavaju efikasnost i smanjuju greške koje povećavaju troškove.

U našem digitalnom svetu, tehnologije i potrebe kupaca se stalno menjaju. Preduzeća se moraju prilagoditi ovim promenama neprestanim učenjem i otkrivanjem strategija koje će pomoći da ovi prelazi budu što besprekorniji.

Kako postižete operativnu izvrsnost?

Postizanje operativne izvrsnosti u radnom okruženju zahteva uspostavljanje robusnog plana obuke i razvoja koji se fokusira na pet gore navedenih principa. Obuka treba da obuhvati ljude na svim nivoima preduzeća i ima za cilj da ih osnaži praktičnim veštinama, principima i alatima usredsređenim na kvalitet, usluge korisnicima, saradnju i inovacije.

Ove obuke mogu pružiti smernice o identifikovanju praznina u operativnom modelu vaše organizacije i konkretnim praktičnim radnjama koje možete preduzeti za uspostavljanje kulture visokih performansi u vašoj organizaciji.

Šta su alati za operativnu izvrsnost?

Za efikasnu strategiju operativne izvrsnosti potreban je okvir OKR (ciljevi i ključni rezultati) za postavljanje posebnih ciljeva. Operativna izvrsnost takođe zahteva izgradnju i praćenje KPI (ključnih pokazatelja učinka), kao što su kvalifikovani potencijalni klijenti, konverzije i zadržavanje korisnika. Ključni pokazatelji učinka vam omogućavaju da merite uspeh svojih strategija i donosite odluke zasnovane na podacima – ključni faktor u poboljšanju kvaliteta, stvaranju vrednosti i smanjenju troškova.

Alati za operativnu izvrsnost uključuju KPI softver koji pomaže vašem timu da lako prati performanse i prikuplja podatke u realnom vremenu. Postoje KPI alati – poput Salesforce, Geckoboard i Tableau – koje kompanije mogu uključiti u svoja postojeća poslovna softverska rešenja. Oni mogu pomoći vašem timu u postavljanju kontrolnih tabli za praćenje proizvoda/prodaje i pružiti analitiku u realnom vremenu.

Zašto je operativna izvrsnost fundamentalna za strateški uspeh?

U globalnom izveštaju o stanju operativne izvrsnosti za 2019. godinu, 40 odsto profesionalaca iz različitih industrija izrazilo je da njihove organizacije imaju program primene operativne izvrsnosti. Približno 57 odsto je reklo da operativna izvrsnost postaje sve popularnija zbog naprednih tehnologija i zahteva kupaca.

Kao rezultat toga, organizacije teže da budu lideri u troškovima. To zahteva od kompanija da dosledno izvršavaju i testiraju strategije, prilagođavaju se promenama, u potpunosti iskoriste prilike i izbegnu prekide i pretnje. Svi ovi napori će proizvesti konkurentsku prednost.

Poslovanje koje dostiže operativnu izvrsnost verovatno će pokazati sledeće osobine:

  • Prevazilaženje zahteva kvaliteta za sve proizvode/usluge
  • Viši nivo efikasne upotrebe resursa (zaposleni, materijali, oprema itd.)
  • Zadovoljstvo kupaca
  • Bolji prodajni rezultati
  • Niža stopa fluktuacije zaposlenih
  • Poboljšanje kulture preduzeća
  • Bolji protok novca i marže

Operativna izvrsnost: faktor liderstva

Često zanemareni element uspeha operativne izvrsnosti je uloga liderstva u celom procesu. Potrebna je iskrena želja i posvećenost lidera na svim nivoima da ostvare plan operativne izvrsnosti i da ga uspešno sprovedu u delo.

Postoji pet ključnih liderskih praksi i kompetencija koje su apsolutno potrebne za uspeh sa strategijom operativne izvrsnosti. Sledeći faktori menjaju igru i predstavljaju ključ uspeha.

1. Potrebna je značajna volja rukovodstva, odlučnost i lična odlučnost da se transformiše kultura bilo koje organizacije i da ljudi zaista prihvate način razmišljanja o operativnoj izvrsnosti. Ova disciplina nije potrebna samo u fazi usvajanja operativne izvrsnosti, već i u fazi održivosti. Ovo je kada ljudima očajnički trebaju dobri lideri koji neće odustati kada ljudi uzvrate na O.E. inicijative ili kada se ljudi vrate starim navikama. Liderima je potrebna energija da proguraju otpor prema promenama i pokažu svoju posvećenost novim metodologijama i sistemima rada.

2. Lideri moraju pokazati poštovanje prema svima u okviru napora za postizanje izvrsnosti operacije. Da bi to učinio, vođa mora biti kouč i naučiti druge da poštuju svoje kolege i pandane. U stvarnom svetu operativne izvrsnosti, poštovanje izgleda ovako:

3. Napredak zahteva skromnost liderstva i sposobnost preuzimanja odgovornosti nad sopstvenim radom kada se ne ispune očekivanja. Operativna izvrsnost zahteva od svih, uključujući i lidere, da:

  • Zatražite fidbek i mišljenja
  • Slušajte i učite iz povratnih informacija
  • Radite uprkos krutom razmišljanju ili nefleksibilnosti drugih
  • Isprobajte nove ideje i budite otvorenog uma
  • Preuzmite pametne rizike

4. Operativna izvrsnost se ne može postići kada ljudi odluče da ne slede definisane procese. Bez obzira na to koliko je vaš tim pametan i talentovan, ako ljudi ne sprovedu dobro osmišljen plan ili metodologiju i ne usredsrede se na zahteve procesa, oni neće doneti rezultate. Stoga je ulaganje vremena u razvoj dokazanih, zdravih procesa od suštinskog značaja.

Posao koji je fokusiran na proces može biti ilustrovan sledećim:

  • Osiguravanje jasnih ciljeva i zadataka za ključne procese
  • Imati jasne i sistematske standarde definisane za:
    • Ulazi
    • Procesi
    • Izlazi
  • Obezbeđivanje da su dobro definisani standardni procesi dostupni ljudima
  • Osiguravanje da su ljudi obučeni o procesu
  • Osiguravanje da se poštuju standardni procesi
  • Osiguravanje da ljudi razumeju svrhu ili razlog za standarde i procese operativne izvrsnosti

5. Vođe O.E. organizacije moraju da inspirišu druge da naprave razliku i poboljšaju performanse, proizvode i usluge organizacije. Da biste oslobodili motivaciju ljudi u vašoj organizaciji, morate izbeći sledeće ubice motivacije:

  • Prekomerna kontrola i mikro upravljanje ljudima
  • Biti preterano zahtevan i očekivati nerealne rezultate
  • Biti nepovezan, uzdržan ili udaljen
  • Biti nedostupan i teško komunicirati
  • Nespremnost da se prihvate razlike u načinu razmišljanja ljudi ili njihovih jedinstvenih ličnosti

Imajući na umu ovih pet razmatranja, lideri mogu postići izvanredne rezultate za ključne grupe stejkholdera.

Strateški finansijski menadžment i sve uticajnija uloga analitike