Volimo jutra. Kakav sjajan osećaj, probuditi se svež, odmoran i pun energije. Um je čist, dobro funkcionisanje mozga neometano. Optimistični smo i energični. Tih prvih nekoliko minuta, 24 sata koja su pred nama izgledaju puna mogućnosti, i jednostavno znamo da će ovo biti dobar dan.

Naravno, nisu sva jutra jednaka. Ne podnosimo one dane kada još nismo ni otvorili oči, a već smo iscrpljeni. Osećamo se sporo, zamagljeno i u zaostatku – iako je dan tek počeo.

Šta možemo učiniti za dobro funkcionisanje mozga?

Kako možemo dovesti do maksimuma svoj kognitivni potencijal, iz dana u dan? Ili bolje rečeno, kako možemo imati dobro funkcionisanje mozga svaki dan? Odgovor je jednostavniji nego što mislite: samo uključivanjem nekoliko svakodnevnih navika u svoj život, poboljšaćete moždane funkcije, blagostanje, pa čak i životni vek, da ne spominjemo neurološko opadanje. Evo kako:

Postavite kognitivne pokazatelje

Koliko ste teški? Koliko ste koraka danas prešli? Koliki je vaš dnevni unos kalorija? Koliko sati ste spavali? Podsvesno svakodnevno nadgledamo i postavljamo ključne pokazatelje fizičkih performansi (KPI), bili mi toga svesni ili ne – oni su deo vođenja zdravog načina života. Možda je krajnje vreme da postavimo kognitivne KPI kako bi pratili kako funkcionišemo. Kakva je moja bistrina danas? Da li je moje emocionalno stanje stabilno? Da li sam u dobrom stanju da donesem veliku odluku? Kako danas stojim sa zadržanim pamćenjem? Fokusirajte se na jedan ili dva elementa i proverite svoje kognitivno stanje. Metakognicija je polje neuronauke koje istražuje upravo ovu vrstu hiper-svesti o sebi, prilagođenosti načinu na koji razmišljamo. Razmišljate o našim procesima razmišljanja, ako želite. Metakognicija je prvi korak do dobrog dana mozga.

Fokusirajte se na kvalitet sna

Prosečna količina sna koju većina nas odspava leži između sedam i osam i po sati dnevno  – ništa manje, pa sebe izlažete riziku. Nedostatak sna ima strašan uticaj na našu sposobnost fokusiranja, radnu memoriju i takođe na našu sposobnost da inhibiramo impulse, poput žudnje za hranom. Ako ne spavate dovoljno kvalitetno, malo je verovatno da ćete dati sve od sebe. Štaviše, istraživanja pokazuju da dugotrajni nedostatak sna dovodi do ukupnog nedostatka sna koji je veoma opasan po vaše zdravlje.

Nahranite mikrobiom sistema organa za varenje

Ishrana bogata zelenim povrćem obezbeđuje hranljive materije za jačanje mozga koje su povezane sa kognitivnim zdravljem – dajte prednost lisnatom zelenišu kao što je salata, kelj, kupus, za maksimalni unos luteina, vitamina K, nitrata, folata, alfa-tokoferola, beta-karotena… Naš mozak i utroba su povezani stotinama milijardi neurona i kvalitet našeg crievnog mikrobioma ima direktan uticaj na naše kognitivne funkcije. Što je još zanimljivije, istraživači trenutno istražuju vezu između crevnog mikrobioma i mentalnog zdravlja, pokazujući da bi jak mikrobiom zapravo mogao smanjiti nivo anksioznosti, stresa i depresije. Sistem organa za varenje je takoreći “naš drugi mozak” i o tome se treba brinuti.

Emocionalno upravljanje u VUCA kontekstu

Naše emocije igraju centralnu ulogu u svim kognitivnim procesima (fokus, učenje, pamćenje, rešavanje problema), ali i u našem ponašanju, postupcima i izborima. Svako ko pati od depresije, anksioznosti ili nedostatka sna ima tendenciju da postigne niži rezultat na testu kognitivnih funkcija. Nadgledanje vaših emocija ili „skeniranje“ emocija prvi je korak ka priznavanju uloge emocionalnog upravljanja u vašem nastupu kao lidera. Redovne vežbe svesnosti, poput meditacije, imaju dikazanu efikasnost u VUCA kontekstu (ranjive, neizvesne, složene i dvosmislene situacije). Kvalitativno istraživanje zasnovano na dokazima pokazuje da svesnost pomaže u promovisanju kreativnih odgovora u vreme VUCA-e i stvara osećaj mira i kontrole u ​​stresnim situacijama.

Ključne navike za dobro funkcionisanje mozga:

  • Odlučite da nadgledate određene kognitivne KPI kao što su mentalna jasnoća, fokus i memorija
  • Zapamtite da je kvalitet vašeg sna jednako važan kao i ono što morate uraditi
  • Investirajte u zdravu crevni mikrobiom svakodnevno konzumirajući zeleniš
  • Iskoristite snagu mentalnog zdravlja u složenim situacijama

Otključajte potencijal svog mozga uz onlajn kurseve neuronauke