Bez obzira da li pokušavate da osnažite ili iznova osmislite svoju kulturu, lideri igraju ključnu ulogu u onome što nazivamo organizaciona kultura i njena snaga nikada nije bila važnija.

Kultura presudno doprinosi izgradnji organizacije svetske klase jer dovodi do višeg kvaliteta i standarda izvrsnosti, boljih odluka, povećanog zadovoljstva kupaca, više inovacija i najvažnije – do većeg nivoa angažovanja i zadržavanja zaposlenih.

Šta je zapravo organizaciona kultura?

Kultura organizacije izgrađena je na utvrđenim principima koji oblikuju iskustvo zaposlenih i kupaca, kao i dovode do dobrobiti organizacije. To se demonstrira putem široko rasprostranjenog mišljenja, verovanja, ponašanja, stavova i vrednosti koji čine temelj organizacije. Neki aspekti kulture organizacije su veoma vidljivi i eksplicitno definisani, dok su drugi teže razlučivi. Iako će se neki delovi kulture organizacije sigurno prilagoditi i evoluirati kao odgovor na unutrašnje i spoljašnje promene, organizacija mora jasno uspostaviti i osigurati temelje svoje željene kulture i vrednosti kako bi osigurala da je to zaista suština načina na koji ljudi rade i komuniciraju svaki dan. Kultura postaje vodič za to kako se stvari rade, kako se donose odluke i koje radnje se preduzimaju. Kultura na delu podržava misiju i strategiju organizacije i stvara konkurentsku prednost.

Obično mislimo da su rukovodeći timovi odgovorni za definisanje i izgradnju željene kulture u organizaciji. Bez sumnje, izvršno rukovodstvo ne samo da mora izgraditi temelje, već mora modelirati ponašanje i vrednosti kako bi kaskadno prenelo principe kulture u celoj organizaciji. Međutim, koliko god to delo bilo moćno, lideri u sredini i na prvoj liniji fronta mogu imati najveći uticaj na izgradnju i oživljavanje kulture organizacije. Ovi lideri su u jedinstvenoj poziciji da saopšte svakom zaposlenom da je kultura važna i da su vrednosti relevantne u svakoj funkcionalnoj oblasti. Oni su ti koji mogu stvoriti pravo kulturno usklađivanje i pretočiti ga u svakodnevne operacije. Srednji i prvi lideri postavljaju ton i mogu pozitivno – ili negativno – uticati na kulturu. Simon Sinek je to najbolje rekao:

Korporativna kultura je važna. Način na koji menadžment odlučuje da se odnosi prema svojim ljudima utiče na sve na bolje ili na gore.

Nažalost, mnogi lideri srednjih i prvih linija ne razumeju moć kulture, da su oni upravnici kulture, niti kako iz dana u dan razvijati i zagovarati kulturu za deo poslovanja koji vode.

Pogledajmo šest  radnji koje lider može preduzeti da bi u svojim timovima ugradio željenu kulturu i vrednosti i stvorio kulturno usklađivanje u celoj organizaciji.

1. Budite odgovorni

Napravite svestan izbor da budete uzor i prihvatite i posedujte svoje odgovornosti za izgradnju kulture. Vaše akcije i reči treba da budu u skladu sa vrednostima i vizijom organizacije. Dok donosite odluke, preduzimate akcije i rešavate probleme, razmislite o svom stilu vođenja i zapitajte se da li su vaše ponašanje i stavovi u skladu sa vrednostima organizacije.

2. Definišite očekivanja

Pomozite članovima tima da shvate zašto je kultura važna i ključna ponašanja i očekivanja vezana za definisane vrednosti i željenu kulturu organizacije. Zatražite opipljivo, izvodljivo, ponovljivo i uočljivo ponašanje kako bi članovi tima videli kako se kultura operacionalizuje i počeli da grade emocionalnu posvećenost kulturi. Ako vaša organizacija primenjuje inicijativu u domenu kulture, učinite svoj deo da podržite korake koji se preduzimaju.

3. Budite svesni

Obratite pažnju na svoj tim, područje funkcija i opšte radno okruženje. Potražite uvide o tome šta funkcioniše, a šta ne funkcioniše u vezi sa kulturom organizacije. Zdravlje kulture u vašem timu i u cijeloj organizaciji zahteva stalno praćenje i pažnju, posebno u turbulentnim vremenima.

4. Kultura komuniciranja

Otvorene linije komunikacije kako bi zaposleni mogli da govore o uspesima, pitanjima ili mogućnostima poboljšanja u vezi sa kulturom. Često razgovarajte o tome i posebno uka\ite na veze sa navedenim vrednostima dok planirate, donosite odluke i rešavajte probleme sa svojim timom.

5. Uspostavite odgovornost

Odgovornost prema kulturi je u vašim rukama. Važno je držati sebe i druge odgovornima za te standarde. Kada postoje zastoji u vezi sa željenom demonstracijom kulture i vrednosti, poučite druge kako da se usklade sa navedenim očekivanjima – i budite otvoreni za povratne informacije kada ste vi oni kojima je potrebno treniranje.

6. Rešite kulturna pitanja

Aktivno upravljajte kritikama o kulturi koje mogu nastati i bavite se njima. Neka ljudi budu sigurni da govore o svojim brigama. Ako dođe do situacije koja nije u skladu sa navedenim vrednostima organizacije, ljudi će biti spremniji da preuzmu vlasništvo nad vrednostima i kulturom ako se to prizna i reši. Neminovno će doći do pogrešnih koraka i neusklađenosti, pa se potrudite da trenirate i komunicirate sa neprijateljima ili ljudima koji ne podržavaju osnovne vrednosti.

Dok preduzimate ove korake da biste bili šampion kulture organizacije i izgradili njene vrednosti u načinu na koji vaš tim funkcioniše, otkrićete da se to direktno prevodi u interakciju vašeg tima sa kupcima, partnerskim timovima i drugim zainteresovanim stranama. Stvorićete radno okruženje i kulturu koja će privući i zadržati velike talente, a kultura organizacije će se ojačati iznutra. Kada kulturu ispravno postavite, sve ostalo postaje malo lakše jer je vaša organizacija izgrađena na čvrstim temeljima koji mogu izdržati test vremena.

Kako komunicirate viziju svoje organizacije: Vodič za lidere