Uticaj na druge je sposobnost ličnog uticanja na radnje, odluke, mišljenja ili razmišljanja drugih ljudi. Na kraju krajeva, uticaj vam omogućava da obavite posao i postignete željene rezultate.

Na osnovnom nivou, uticaj se odnosi na usklađenost – ubedljivo navođenje nekoga da uradi ono što vi želite (ili barem da to ne naruši). Ali istinska posvećenost drugih ljudi često je potrebna za postizanje ključnih ciljeva i zadataka.

Uticaj na druge ljude varira prema ulozi

Na početku vaše karijere, ili u ulogama pojedinačnih saradnika, uticaj je efikasan rad sa ljudima nad kojima nemate autoritet. Zahteva sposobnost iznošenja logičnih i ubedljivih argumenata i angažovanje u davanju i uzimanju.

Kada vodite sa srednjeg nivoa, želećete da se posebno usredsredite na razvoj 4 ključne veštine potrebne za uticaj na druge.

Na višim ili izvršnim ulogama, uticaj na druge ljude se više odnosi na upravljanje dugoročnim ciljevima, inspiraciju i motivisanje drugih i saopštavanje vizije.

Ali gde god da se nalazite u organizaciji, velike su šanse da ćete želeti da savladate taktiku uticaja na druge ljude, jer je uticaj jedna od 4 osnovne liderske veštine potrebne u svakoj ulozi.

„Bez sposobnosti da utičete na druge, vaša sposobnost da ostvarite ono što zamišljate ostaje nedostižna jer, na kraju krajeva, niko to ne može učiniti sam“, napominje Džordž Halenbek, koji pomaže liderima da razviju ove 4 ključne osnove liderstva.

3 ključne taktike kako ostvariti uticaj na druge

Otkrili smo da taktika uticaja spada u 3 kategorije: logičke, emocionalne ili kooperativne. Ove uticajne taktike nazivamo upotrebom glave, srca ili ruku.

Taktika uticaja br. 1: logičku apeli (glava)

Logički apeli dopiru do racionalnih i intelektualnih stavova ljudi. Iznosite argument za najbolji izbor radnji na osnovu organizacionih koristi, ličnih koristi ili oboje, privlačeći umove ljudi.

Taktika uticaja br. 2: emocionalni apeli (srce)

Emocionalni apeli povezuju vašu poruku, cilj ili projekat sa pojedinačnim ciljevima i vrednostima. Ideja koja promoviše nečije osećanje blagostanja, uslužnosti ili osećaja pripadnosti vuče ih za srce i ima dobre šanse da dobije podršku.

Taktika uticaja br. 3: kooperativni apeli (ruke)

Apeli na kooperaciju uključuju saradnju (šta ćete raditi zajedno?), konsultacije (koje ideje imaju drugi ljudi?) i saveze (ko vas već podržava ili ima kredibilitet koji vam je potreban?). Zajednički rad na postizanju obostrano važnog cilja pruža ruku drugima u organizaciji i izuzetno je efikasan način uticaja.

Lideri koji efikasno koriste ove taktike uticaja mogu postići svoje ciljeve uspešnije od lidera kojima ta sposobnost nedostaje, bez obzira na to gde se nalaze u organizaciji.

Koja taktika uticaja vam najviše odgovara?

Evo kako da izaberete najbolju taktiku uticaja za svoju situaciju. Da biste razumeli šta bi najbolje funkcionisalo za određeni zadatak ili strategiju, razmislite o sledećem:

Procenite situaciju

Zašto ste uključeni u ovaj posao? Zašto vam je potrebna podrška ove osobe? Koje ishode pokušavate postići uticajem na ovu osobu? Budite jasni na koga treba da utičete i šta želite da postignete.

Upoznajte svoju publiku

Identifikujte i razumite svoje zainteresovane strane. Svako će imati posebne brige i pitanja, kao i svoj dnevni red, perspektive i prioritete. Različite grupe i pojedinci će zahtevati različite pristupe za uticaj. Prilagodite svoju strategiju uticaja za određenu osobu – uzimajući u obzir individualne ličnosti, ciljeve i stremljenja – kao i organizacione uloge i odgovornosti.

Preispitajte svoje sposobnosti

Koju taktiku najčešće koristite? Šta se čini najefikasnijim? Koje nove taktike biste mogli isprobati u ovoj situaciji? Pitajte i druge za savet ili obuku. Na primer, ako se uvek fokusirate na logičke apele, neka vam kolega koji je dobar saradnik pomogne da razmislite o taktikama i argumentima saradnje.

Razmislite o svom pristupu

Koja bi taktika bila najbolja? Koji logički apeli će biti najefikasniji? Kako biste mogli da izložite emocionalne ili kooperativne apele? Šta biste konkretno mogli reći i učiniti da biste koristili svaku vrstu taktike? Predvidite moguće reakcije i pripremite svoj odgovor. Koje kontraargumente biste mogli da upotrebite? Koje dodatne taktike uticaja bi bile korisne?

U početku ćete možda želeti da isprobate nove taktike uticaja u situacijama niskog rizika, vežbajući jedan na jedan. Kako postajete svestraniji i iskusniji u uticaju na ljude, steći ćete poverenje u svoju sposobnost da koristite veštinu ubeđivanja, posebno u situacijama sa većim ulogom.

Ali takođe razmislite o promeni taktike odmah ako imate hitan problem koji je zastao zbog nedostatka prihvatanja ili podrške.

Da li bi logičniji, emocionalniji ili saradnički pristup napravio razliku? Ako je tako, isprobajte drugu taktiku uticaja, iz drugog ugla – i možda ćete shvatiti da ste uticajniji više nego što ste mislili.

Važnost empatije u poslovnom okruženju: Empatično liderstvo